Ten samoczynny regulator jest, obok pompy i chłodnicy, jednym z głównych elementów decydujących o intensywności przepływu i temperaturze płynu w obiegu chłodzenia samochodowego silnika.
Pod względem hydraulicznym termostat jest rodzajem zaworu, który pod wpływem aktualnej temperatury otwiera bądź zamyka przepływ płynu chłodzącego w małym lub dużym obiegu chłodzenia. Podstawową jego część stanowi metalowy, hermetyczny mieszek, wypełniony cieczami o niskiej temperaturze wrzenia, zmieniającymi swą objętość przy wzroście lub spadku temperatury.
Kiedy ciecz chłodząca ma temperaturę poniżej 80°C, mieszek, kurcząc się, zamyka zaworem jej dopływ do chłodnicy. Wymuszane przez pompę krążenie płynu obejmuje wówczas jedynie kanały chłodzące cylindry i głowicę silnika oraz nagrzewnicę umieszczoną w kabinie pojazdu. Jest to tzw. mały obieg.
Gdy temperatura cieczy chłodzącej wzrasta powyżej 95°C, mieszek rozszerza się, otwierając całkowicie jej dopływ do chłodnicy, czyli obieg duży, i równocześnie zamyka krążenie we wspomnianym małym obiegu. W zakresie temperatur pośrednich między 80 a 95°C oba obiegi są częściowo otwarte. Pompa cieczy chłodzącej pracuje cały czas synchronicznie w silnikiem, niezależnie od włączonego obiegu.
Typowy termostat o znacznej uniwersalności zastosowań dostarczany wraz z obwodową uszczelką
Termostat to proste i przeważnie tanie urządzenie, lecz jego usterki mogą przysporzyć użytkownikowi auta sporo kłopotów. W praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami jego awarii:
Drugi rodzaj awarii jest bardzo często niezauważany przez użytkowników, zwłaszcza w okresie letnim. Dlatego 80% przypadków wymiany uszkodzonych termostatów następuje w okresie zimowym, kiedy pojawiają się problemy z niedostatecznym ogrzewaniem kabin samochodów.
W ofercie Inter Cars dostępne są między innymi termostaty takich producentów, jak: Vernet, BorgWarner Wahler czy Mahle.
Marki Vernet dotyczą 352 referencje o statusie "Aktualny" i 735 referencji o statusie "Zamówienie indywidualne", które dostawca jest w stanie zrealizować w terminie od 2 do 3 dni roboczych. Przykładowy indeks: TH6047.89J – termostat cieczy chłodzącej do aut: Dacia Duster, Logan, Sandero; Opel Vivaro; Renault Clio II, Espace III, IV, Kangoo, Laguna I, II, III, Mégane, Mégane II, Scénic I, II, Trafic II 1.4/1.6/2.0 08.97–01.05; cena detaliczna – 45,89 zł netto.
Marka Wahler to 169 referencji o statusie "Aktualny" i 258 referencji o statusie "Zamówienie indywidualne". Przykładowy indeks: WA4459.92D – termostat cieczy chłodzącej Opel Astra F, G, H, Combo, Corsa B, C, D, Meriva, Tigra 1.0/1.2/1.4 11.96; cena detaliczna – 78,19 zł netto.
Termostat zintegrowany z króćcem przyłączeniowym dużego obiegu chłodzenia
Ostatnim i nie mniej ważnym dostawcą termostatów z grupy Premium jest Mahle, które z końcem 2015 r. zostało zastąpione przez nowy brand tego producenta i aktualnie w ofercie Inter Cars jest rozwijany i sprzedawany pod marką Behr. Stale rozwijaną ofertę na chwilę obecną reprezentuje 91 referencji o statusie "Aktualny". Przykładowy indeks: BTI 16 105 – termostat cieczy chłodzącej do aut (105°C): Audi A3; Seat Cordoba, Cordoba Vario, Ibiza III; Škoda Octavia; VW Bora, Golf IV, Golf Plus, Golf V, Polo, Polo Classic, Touran 1.6 12.95–12.10; cena detaliczna – 170,11 netto.
W IC Katalogu Online można bardzo łatwo znaleźć te produkty po wybraniu modelu i wersji auta w zakładce "Układ chłodzenia" i kliknięciu kolejnej zakładki "Termostat".
2016-12-09 16:40
Mahle
Lolek
Termostaty od Mahle do zdecydowanie klasa! Świetna jakość i adekwatna cena, a to dla klienta najważniejsze.
2019-09-02 18:18
Chłodnica
Bernard kampa
Witam wczoraj miałem przypadek w corsie 1,4 B 1994 rok benzyna zostawiłem na parę minut zapalony silnik i poszedłem coś zobaczyć gdy wróciłem zobaczyłem pod samochodem kałuże płynu z chłodnicy
2 komentarzy dodaj komentarz