Cechy klocków hamulcowych stosowanych w jednośladach zależą od sposobu użytkowania motocykla.
W przypadku motocykli offroadowych największą wagę przykłada się do wytrzymałości mechanicznej i żywotności. Natomiast w przypadku klocków do maksiskuterów na pierwszym plan wysuwają się zupełnie inne wymagania niż w przypadku kategorii enduro czy supersport.
Firma TRW-Lucas opracowała okładziny wykonane z różnych składników, które w dwóch różnych procesach produkcji nanosi się na płyty mocujące klocków hamulcowych.
W pełni metaliczne spiekane klocki hamulcowe dzięki dużej wytrzymałości zastosowanych materiałów pozwalają na uzyskanie większej skuteczności hamowania. Do produkcji klocków używa się mieszanek metali mających postać proszku. Podczas procesu spiekania mieszanka proszku zostaje wyżarzona (spieczona) i obrobiona do zwartej postaci (granulek). Następnie granulki przy użyciu specjalnego materiału lutowniczego łączy się w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem na stale z płytami mocującymi.
TRW-Lucas oferuje spiekane klocki hamulcowe mające homologację ABE (typy SV/SH – Sinter Street, SRM – Sinter Scooter oraz SI – Sinter Offroad). Amatorzy wyścigów mają ponadto do wyboru modele RSI – Sinter Offroad, SRQ – Sinter Track i SCR oraz okładziny Sinter-Carbon przeznaczone dla zawodowców.
Dawniej niemal wszystkie klocki hamulcowe zawierały azbest. Pozwalał on na uzyskanie dużej wytrzymałości oraz bardzo dobrej przyczepności materiału okładziny do kleju i płyty mocującej. Obecnie materiały okładzin bazują na mieszankach kauczuku i żywicy syntetycznej, wypełniaczach, włóknach wzmacniających, środkach adhezyjnych i spoiwach, jak również nawet 10-procentowej zawartości metali. Odpowiednio dobrana kombinacja materiałów pozwala na uzyskanie żądanych właściwości ciernych oraz komfortu pracy klocków. Jednak przy wysokich temperaturach i bardzo długim czasie użytkowania klej może stać się kruchy. Grozi to przedostaniem się wody pomiędzy materiał okładziny a płytę mocująca i w następstwie korozją.
TRW-Lucas rezygnuje z klejów stosując system NRSTM. Zapewnia on stabilne połączenie organicznego materiału okładziny z płytą mocującą. Na stalowych płytach w miejscu, w którym później nanosi się mieszankę okładziny, zostaje umieszczona duża liczba haczykowatych profili. Rozmiar, ustawienie i rozmieszczenie haczyków są dobrane do materiału okładziny. Haczyki te zostają bez użycia materiałów łączących zakotwione pod dużym ciśnieniem w materiale okładziny. W ten sposób powstaje trwałe mechaniczne połączenie między płytą mocująca a materiałem ciernym. Pozwala to wykluczyć utratę materiału okładziny nawet w skrajnych warunkach termicznych.
Wszystkie organiczne klocki hamulcowe TRW-Lucas (Allround, EC, RQ) oraz okładziny wyścigowe CRQ – Hyper Carbon są produkowane z wykorzystaniem technologii NRSTM.
0 komentarzy dodaj komentarz