strona główna Mechanika Obsługa urządzeń klimatyzacyjnych
2010-07-02, ostatnia aktualizacja 2010-07-02 09:38

Obsługa urządzeń klimatyzacyjnych

Fot. Bosch, Italcom, Launch, Magneti Marelli, Mar-Art Behr, WSOP

Fot. Bosch, Italcom, Launch, Magneti Marelli, Mar-Art Behr, WSOP

W trakcie użytkowania samochodowych układów klimatyzacji znajdujący się w nich czynnik roboczy ulega stopniowemu zanieczyszczeniu wodą, zużywa się olej smarujący sprężarkę i traci sprawność filtr powietrza.

Eksploatacyjne zużywanie się niektórych elementów klimatyzatora sprawia, że konieczne staje się jego cykliczne, coroczne serwisowanie, polegające na oczyszczeniu i osuszeniu czynnika roboczego oraz na wymianie oleju i filtra powietrza. Ostatnia z tych czynności wykonywana jest bez korzystania ze specjalistycznych narzędzi, natomiast pozostałe wymagają zastosowania odpowiedniego sprzętu, obsługiwanego w trybie manualnym, półautomatycznym lub automatycznym.

Niezbędne wyposażenie serwisowe

Urządzenia automatyczne po podłączeniu do obiegu klimatyzatora wszystkie czynności obsługowe wykonują samoczynnie według zadanego programu. Dysponują też zainstalowanymi bazami danych różnych modeli i wersji klimatyzowanych pojazdów. Półautomaty pracują podobnie, ale z tą różnicą, iż świeży olej i środek barwiący trzeba przy ich wykorzystywaniu wprowadzać ręcznie. Oba rodzaje urządzeń zautomatyzowanych dają się z reguły przełączać w razie potrzeby na tryb obsługi manualnej.

Niezależnie od rodzaju i trybu pracy wykorzystywanego oprzyrządowania w jego skład wchodzić muszą:

  • pompa podciśnieniowa odsysająca czynnik roboczy z obsługiwanego klimatyzatora,
  • odpowiednio pojemny zbiornik (10 do 20 kg dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, od 20 do 40 kg dla autobusów) na czynnik zużyty, zintegrowany z wagą do pomiarów ilości czynnika pobieranego z i zwracanego do układu, 
  • filtry separujące olej i wodę z czynnika zużytego w celu jego regeneracji,
  • waga do pomiarów ilości oleju odzyskiwanego i wprowadzanego,
  • dozowniki oraz zbiorniki oleju i środka barwiącego (widocznego w promieniach UV),
  • sprężarka do przetłaczania czynnika zregenerowanego, 
  • termometry i manometry do kontroli pracy klimatyzatora,
  • zestaw danych technicznych określających prawidłowe ilości czynnika i oleju w instalacji klimatyzacyjnej.

Agregaty serwisowe różnych producentów stają się coraz bardziej do siebie podobne

Agregaty serwisowe różnych producentów stają się coraz bardziej do siebie podobne

Serwisowaniu za pomocą wymienionego tu sprzętu mogą być poddawane jedynie instalacje całkowicie sprawne. Dlatego czynności obsługowe należy zawsze poprzedzać i kończyć pełną diagnozą stanu klimatyzatora, czyli kontrolą jego szczelności i prawidłowości funkcjonowania. Nieodzowną częścią obsługowego programu jest także czyszczenie i dezynfekcja kanałów nawiewu schładzanego powietrza.

Przebieg serwisowania

Rodzaj i kolejność operacji wykonywanych w trybie automatycznym lub ręcznym zostaną tu przedstawione na przykładzie konkretnego uniwersalnego  agregatu obsługowego Behr Eco Pro 3001.

Pomocniczy sprzęt: montażowy,

Przed rozpoczęciem pracy tego urządzenia należy: sprawdzić ogólny jego stan oraz poziom oleju w pompie próżniowej, odryglować zabezpieczenie wagi czynnika chłodniczego i włączyć agregat. Następnie, za pośrednictwem menu „Ustawienia”, kontroluje się zapas materiałów eksploatacyjnych (czynnik chłodniczy, olej, czynnik UV).

Przygotowanie pojazdu do odzysku czynnika z klimatyzacji polega na uruchomieniu silnika, włączeniu klimatyzacji nastawionej na maksymalną wydajność i utrzymywaniu przez kilka minut prędkości obrotowej w zakresie 1500-2000 obr./min. Potem do przyłączy serwisowych klimatyzacji w pojeździe podłącza się węże agregatu z ewentualnym wykorzystaniem akcesoryjnych adapterów.

Jeśli praca ma się odbywać w trybie automatycznym, trzeba w menu „Ustawienia” wybrać opcję „Zmiana wartości startowych”, a następnie „Tryb automatyczny”, co otwiera możliwość wyboru programu według typu pojazdu (z bazy danych) albo danych klienta zarejestrowanych już wcześniej bądź wprowadzanych w tym momencie ręcznie. W bazie danych do każdego pojazdu przypisane są ilości czynnika chłodniczego oraz ilości oleju w instalacji. Operator musi tylko zdecydować, czy wraz z regeneracją czynnika chce dokonać automatycznego dodania oleju i czynnika barwiącego. Po potwierdzeniu wszystkich podjętych decyzji rozpoczyna się właściwa praca urządzenia w trybie automatycznym.

Ekran konfiguracji trybu automatycznego daje też użytkownikowi możliwość wyboru poszczególnych elementów pełnego cyklu serwisowego, które mają być wykonane w trybie automatycznym. Ustawienia te są zapisywane w pamięci urządzenia i będą pojawiać się przy następnych uruchomieniach trybu automatycznego aż do momentu zmiany jego parametrów.

Pomocniczy sprzęt do kontroli wycieków
Pomocniczy sprzęt do pomiaru temperatur
Pomocniczy sprzęt: (od góry) montażowy, do kontroli
wycieków, do pomiaru temperatur

Podczas pracy w trybie automatycznym wykonywane są kolejno:

  • odzysk czynnika z instalacji (z wyświetlaniem informacji o jego wynikach),
  • test ciśnienia (według procedury ustalonej w menu „Ustawienia”),
  • napełnianie instalacji.

Po ich zakończeniu i skontrolowaniu szczelności układu metodą ujawniania wycieków promieniami należy uruchomić klimatyzację i za pomocą czujnika temperatury stwierdzić skuteczność schładzania powietrza nawiewanego do kabiny.

Praca w trybie ręcznym pozwala na wykonywanie przez operatora dowolnej fazy procesu serwisowego. W fazie opróżniania układu wybierać można między opcją odzysku całego czynnika a określeniem konkretnej ilości czynnika chłodniczego do odzyskania. Odzysk oleju następuje po wyborze i uruchomieniu odpowiedniej procedury i kończy się wyświetleniem komunikatu o poprawnym jej zakończeniu i o ilości odzyskanego oleju.

W trybie ręcznym wytwarzanie podciśnienia i test próżni mogą być wykorzystywane do celów diagnostycznych, niezależnych bezpośrednio od cyklu serwisowego, lecz związanych np. z przeprowadzoną naprawą, usunięciem nieszczelności lub płukaniem układu.

Poniżej: Elementy konstrukcji urządzenia Behr Eco Pro 3001

Elementy konstrukcji urządzenia Behr Eco Pro 3001



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2