strona główna Aktualności Bilstein doradza w sprawie amortyzatorów
2016-03-07, ostatnia aktualizacja 2016-03-07 06:00

Bilstein doradza w sprawie amortyzatorów

Fot. Bilstein

Fot. Bilstein

Żywotność amortyzatorów uzależniona jest od warunków eksploatacji samochodu i stylu jazdy kierowcy. Z reguły jest to kilka lat, ale ich zużycie następuje stopniowo, co usypia czujność właściciela pojazdu.

Amortyzatory powinny być sprawdzane co 20 tys. kilometrów. Z reguły jest to przebieg, jaki w ciągu roku pokonuje polski kierowca. Wiele da się też wywnioskować z zachowania samochodu.

Rainer Popiol, szef działu szkolenia z centrali firmy Bilstein podkreśla, że średnia żywotność amortyzatorów wynosi 8–10 lat, jednak tracą one swoje właściwości stopniowo. Dlatego zmiany w działaniu są dla większości użytkowników trudne do zauważenia.

Warto zatem poznać typowe objawy zużycia amortyzatorów i prowadzić systematyczne obserwacje. Jest to m.in. kołysanie nadwozia, wibracje w układzie kierowniczym, nurkowanie samochodu podczas normalnego hamowania, poczucie niestabilności przy pokonywaniu zakrętów, a także szybsze i nierówne zużycie bieżnika opon. Trzeba pamiętać, że niesprawne amortyzatory znacząco pogarszają przyczepność samochodu do nawierzchni drogi, co może doprowadzić do utraty kontroli toru jazdy. Wydłuża się również droga hamowania, nawet o 20 metrów, a do tego dochodzi czas reakcji poszczególnych podzespołów. W wyniku błędnych odczytów mogą wystąpić nieprawidłowości w działaniu układów ABS czy ESP.

Gdy zauważy się typowe objawy zużycia amortyzatorów, nie wolno zwlekać z wizytą w warsztacie. Dobrym momentem do oceny stanu amortyzatorów jest sezonowa wymiana opon. Przy okazji warto zwrócić uwagę czy nie ma wycieków oleju bądź śladów korozji. Takie objawy od razu kwalifikują amortyzatory do wymiany.

Żywotność amortyzatorów zależy od stanu technicznego dróg, jednak to kierowca ma na nią największy wpływ. Wystarczy ograniczyć liczbę wjazdów i zjazdów z krawężnika, omijać studzienki kanalizacyjne, unikać przeciążania samochodu oraz gwałtownego przyspieszania i hamowania. Po zimie trzeba starannie umyć podwozie i nadkola, w których może zalegać sól drogowa i inne zanieczyszczenia. 



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2