Według raportu Global Automotive Executive Survey 2016 digitalizacja oraz zdolność łączenia się pojazdów otoczeniem to kluczowe trendy, które zdeterminują rozwój rynku motoryzacyjnego do 2025 roku.
Przedstawiciele kadry zarządzającej z całego świata biorący udział w badaniu KMPG przyznali, że w skali całej branży mniejsze znaczenie odegrają m.in. ekspansja na nowopowstałe rynki czy rosnący wpływ pojazdów hybrydowych oraz napędzanych energią elektryczną.
W ostatnich latach rozwój nowych technologii dotknął większość obszarów ważnych dla konsumentów – od rynku sprzedaży detalicznej, przez finanse aż po rynek motoryzacyjny. Eksperci przyznają, że najważniejszym czynnikiem, który skłania potentatów branży do wielomilionowych inwestycji w segment nowych technologii staje się nie sam rozwój nowoczesnych rozwiązań, ale jego wpływ na globalną zmianę zachowań i potrzeb konsumentów.
Powszechne jest podłączanie samochodów bezpośrednio do Internetu. Już teraz liczba takich pojazdów na całym świecie wynosi 23 miliony. Według prognoz IHS Automative do 2020 roku wartość ta będzie prawie siedmiokrotnie większa i wyniesie 152 miliony. Tak ważny trend digitalizacji ma również szczególne znaczenie w zakresie urządzeń mobilnych, których na całym świecie użytkuje się ok. 72 miliardy.
Pojazdy niedługo mają standardowo uzyskać zdolność łączenia się z infrastrukturą miejską oraz urządzeniami mobilnymi. Już teraz powstają aplikacje, które pozwalają na kontrolowanie samochodu, jego parametrów czy wyszukiwanie pozycji w czasie rzeczywistym. Według prognoz za kilka lat pełna kontrola nad pojazdem będzie możliwa do uzyskania "jednym palcem", za pomocą telefonów komórkowych oraz tabletów.
Nowoczesne aplikacje mobilne pomogą nie tylko zarządzać samym pojazdem, ale pozwolą też na analizę danych, które samochód pozyska dzięki połączeniu z infrastrukturą miejską. Firma Xerox stworzyła już systemy, które ułatwiają m.in. poszukiwanie miejsc parkingowych. Odpowiednie narzędzia analityczne pomagają ustalić dostępność miejsc postojowych na terenie miasta, włączając w to miejsca abonamentowe, miejsca parkingowe dla celów działalności gospodarczej i strefy załadunku.
Warto zaznaczyć, że sam przemysł motoryzacyjny jest już przygotowany na zmieniające się trendy rynkowe. Według badań KPMG to właśnie najwięksi producenci pojazdów będą wieść prym wśród innowatorów rynku samochodowego.
0 komentarzy dodaj komentarz