Wymontowanie automatycznej skrzyni biegów z pojazdu w celu diagnozowania i lokalizowania ewentualnych usterek powinny poprzedzać obserwacje i testy dokonywane w trakcie jazdy próbnej i na stanowisku kontrolnym.
Ze względu na bardzo skomplikowaną budowę automatycznej skrzyni biegów, jej demontaż nie jest najlepszym sposobem oceny stanu technicznego. Przeprowadzony w nieuzasadnionych przypadkach może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego też zawsze, gdy jest to możliwe, należy stosować inne wiarygodne metody diagnozowania.
Bardzo przydatne przy diagnozowaniu automatycznej skrzyni biegów są relacje i uwagi użytkownika pojazdu dotyczące pojawiających się niedomagań. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek procedur diagnostycznych konieczne jest wstępne sprawdzenie parametrów pracy układu przeniesienia napędu oraz silnika, czyli: poziomu oleju w przekładni, temperatury płynu chłodzącego oraz prędkości obrotowej wału korbowego na biegu jałowym.
Diagnozowanie tradycyjne
We wstępnej fazie procesu diagnostycznego zaleca się wykonanie:
Próbę gaśnięcia silnika przeprowadza się przy unieruchomionym pojeździe poprzez określenie spadku wartości prędkości obrotowej silnika przy przełączaniu biegów z pozycji „N” (luz) do pozycji „D” (jazda do przodu) lub „R” (jazda do tyłu).
Próba czasu włączania biegów umożliwia uzyskanie informacji o orientacyjnym zużyciu okładzin ciernych hamulców i sprzęgieł przekładni. Daje też możliwość uzyskania danych na temat poprawności działania hydraulicznego układu sterowania. Przeprowadza się ją, mierząc czas upływający od chwili przesunięcia przełącznika biegów z położenia „N” do położenia „D” lub „R” do początkowego momentu przekazywania napędu.
Przy obsłudze pojazdów z automatyczną skrzynią biegów należy bezwzględnie przestrzegać zakazu uruchamiania silnika sposobem awaryjnym, poprzez pchanie go lub ciągnięcie innym pojazdem. Gdy samochód toczy się z prędkością zaledwie kilku km/h, pompa oleju nie dostarcza ciśnienia roboczego do układu sterującego. W związku z tym zespół przekładni hydromechanicznej nie jest zasilany olejem o odpowiednim ciśnieniu. Dlatego holowanie jest dopuszczalne tylko po uniesieniu (np. na wózku typu „motyl”) kół osi napędowej.
Dla przeprowadzenia głębszej diagnostyki automatycznej skrzyni biegów konieczne są dodatkowo:
Diagnozowanie skrzyń nowoczesnych
Konstrukcje automatycznych skrzyń biegów stosowane obecnie w samochodach są na tyle skomplikowane, że opisane uprzednio ogólne metody diagnozowania mogą okazać się w ich przypadku niewystarczające do postawienia pełnej diagnozy i zlokalizowania przyczyn niedomagań.
W przekładniach automatycznych sterowanych elektronicznie instalowane są rozmaite czujniki, które przekazują rejestrowane w trakcie pracy przebiegi wybranych parametrów w funkcji czasu do pamięci sterownika. Są to czujniki:
Elektroniczne sterowanie pracą przekładni automatycznej daje możliwość przeprowadzania zmian i regulacji parametrów pracy (np. czasu włączania poszczególnych sprzęgieł i hamulców) bez konieczności jej demontażu.
W tego typu skrzyniach automatycznych przekroczenie wartości parametrów rejestrowanych przez którykolwiek z czujników w sposób odbiegający od wartości dopuszczalnych, zapisanych w pamięci sterownika, powoduje zapamiętanie ich oraz sygnalizację na tablicy rozdzielczej pojazdu wystąpienia usterki w układzie. Tak zarejestrowane kody błędów są sygnałem nieprawidłowego działania przekładni.
Przeprowadzenie diagnostyki z użyciem testera do obsługi elektronicznych układów sterowania daje możliwość odczytania z pamięci sterownika zapisanych w niej kodów błędów oraz warunków pracy przekładni, przy których usterka ta nastąpiła.
Do grupy dostępnych na rynku testerów uniwersalnych, obsługujących zdecydowaną większość eksploatowanych na rynku marek pojazdów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów, należy przyrząd X-431 firmy Launch. Według opinii specjalistów tej dziedziny usług motoryzacyjnych przyrząd ten stwarza możliwości diagnostyczne porównywalne ze stosowaniem diagnoskopów przeznaczonych wyłącznie do jednej marki pojazdów.
Rys poniżej: Poszczególne etapy diagnozy automatycznej skrzyni biegów za pomocą testera X-431;
na dole: wydruk protokołu diagnostycznego
0 komentarzy dodaj komentarz