Wymiana popularnych sprzęgieł jednotarczowych w samochodach osobowych jest czynnością prostą i dla wielu warsztatów stanowi chleb powszedni. W nowych konstrukcjach samochodów dostanie się do sprzęgła i przedarcie przez gąszcz innych podzespołów często sprawia większe trudności niż sama operacja wymiany.
Są oczywiście układy sprzęgieł bardziej złożone ze skomplikowanymi systemami wysprzęglającymi lub sprzęgła samonastawne SAC (ang. Self Adjusting Clutch), wymagające do prawidłowego montażu specjalistycznych narzędzi. Jednak w przypadku konieczności wymiany sprzęgła podwójnego w mechanicznej, zrobotyzowanej skrzyni biegów (np. DSG) większość warsztatów nie podejmuje się tego wyzwania i przekazuje auto do firm specjalizujących się w naprawach skrzyń biegów.
Bazowy zestaw (400 0418 10) stanowi podstawę wyjściową do systemu modułowego narzędzi do sprzęgieł 2CT. Wraz z rozszerzeniem o narzędzia do danej grupy pojazdów tworzy kompletny zestaw do profesjonalnej wymiany
Firma Schaeffler, producent sprzęgieł podwójnych LuK RepSet 2CT (Double Clutch Technology), oprócz gotowych rozwiązań naprawczych i części zamiennych oferuje również cały asortyment narzędzi specjalistycznych do wymiany i regulacji sprzęgieł podwójnych. Dzięki temu wymiana sprzęgła staje się dostępna dla warsztatów niemających do tej pory w swojej ofercie takiej usługi.
Zestaw uzupełniający (400 0419 10) do sprzęgieł z grupy VW
Dodatkowy zestaw uzupełniający (400 0420 10) do sprzęgieł VW II generacji
Przez wiele lat technologia podwójnego sprzęgła była stosowana tylko w samochodach sportowych i dopiero w latach 90. rozpoczęto prace nad jej zastosowaniem w samochodach osobowych. Zalety tego rozwiązania w zakresie parametrów technicznych, stopnia zużycia paliwa oraz przepisów dotyczących emisji CO2 doprowadziły do przyspieszenia prac. Sprzęgło podwójne miało światową premierę w samochodach koncernu z Wolfsburga w roku 2002. Początkowo było to sprzęgło mokre, a po pięciu latach wprowadzono sprzęgło suche o oznaczeniu 2CT. Od tego czasu technologia ta znalazła zastosowanie również w samochodach innych producentów. Przekładnie z podwójnym sprzęgłem stają się coraz popularniejsze na rynku motoryzacyjnym. Zestaw LuK RepSet 2CT jest praktycznym rozwiązaniem naprawczym i oprócz podwójnego sprzęgła zawiera wszystkie elementy wymagane dla całkowitej wymiany tego podzespołu.
Budowa
Podwójne sprzęgło składa się z dwóch niezależnych przekładni zmontowanych w jednej obudowie. Każda z przekładni funkcjonuje tak, jak klasyczna skrzynia manualna z niezależnym sprzęgłem. W zależności od momentu obrotowego i obszaru zabudowy silnika sprzęgła mogą być typu mokrego lub suchego. Podczas jazdy wszystkie procesy mechanizmu zmiany biegów są regulowane automatycznie. Jednostka sterująca przekazuje polecenia poprzez mechanizm elektrohydrauliczny albo elektromechaniczny, który umożliwia zmianę sprzęgieł. Podczas jazdy jedno sprzęgło jest zawsze załączone, a tym samym jedna z przekładni przenosi moment obrotowy. Bieg w drugiej przekładni jest już wybrany i gotowy do załączenia. W czasie jazdy sprzęgła są załączane w ułamkach sekund. Oznacza to między innymi większy komfort jazdy. Skrzynie 2CT są dostępne z mokrym lub suchym podwójnym sprzęgłem. Producenci samochodów, decydując się na jedno z tych rozwiązań, biorą pod uwagę dostępną przestrzeń montażową, moment obrotowy oraz koszty. Mokre podwójne sprzęgła mają kompaktową budowę i są w stanie przenosić wysokie momenty obrotowe dzięki wysokiej skuteczności odprowadzania ciepła. Jednak w rozwiązaniu tym dochodzi do zwiększonych strat związanych z pompowaniem oleju, co w rezultacie prowadzi do obniżenia sprawności. Suche sprzęgła wymagają większej przestrzeni montażowej, za to są bardziej efektywne, gdyż straty energii związane z pompowaniem oleju w nich nie występują. Energia cieplna rozpraszana jest przepływającym powietrzem, które, niestety, jest gorszym przewodnikiem ciepła. W rezultacie możliwości przeniesienia momentu obrotowego są w nich mniejsze w porównaniu z wersją mokrą.
Naprawy
W przypadku naprawy modułu podwójnego sprzęgła zawsze trzeba używać przeznaczonych do tego celu narzędzi specjalnych. Zapewnia to profesjonalną naprawę oraz zapobiega uszkodzeniu sprzęgła oraz skrzyni biegów. Specjalne narzędzie LuK jest niezbędne do prawidłowego demontażu/montażu podwójnego sprzęgła. Przy demontażu z wałka sprzęgłowego skrzyni biegów należy zdjąć podwójne sprzęgło, a przy montażu ponownie je nasadzić. Prócz tego wymagane jest odpowiednie ustawienie sprzęgła za pomocą podkładek regulacyjnych. Ustawienie sprawdza się również przy użyciu przeznaczonych do tego narzędzi specjalnych. Dla systemów podwójnego sprzęgła Schaeffler opracował modułowy system narzędzi LuK, który w większości przypadków składa się z zestawu podstawowego i zestawu rozszerzonego.
Zestaw podstawowy
Zestaw narzędzi (400 0418 10) stanowi podstawę dla modułowego systemu narzędziowego. Zawiera on te narzędzia, które na ogół są niezbędne do naprawy wszystkich podwójnych sprzęgieł. W połączeniu z zestawami uzupełniającymi do konkretnych rodzajów sprzęgieł zestaw ten tworzy komplet do profesjonalnej naprawy.
Zestaw dla grupy Volkswagen (Audi, Volkswagen, SEAT, Škoda)
Połączenie specjalnego zestawu narzędzi (400 0419 10) z zestawem bazowym (400 0418 10) umożliwia demontaż i montaż sprzęgła pierwszej generacji (produkcja do 05/2011) oraz drugiej generacji (produkcja od 06/2011) skrzyń biegów z grupy VW. Dodatkowo dla skrzyń drugiej generacji przewidziano trzeci element zestawu (400 0420 10).
Typ 602 0018 00
Nie są to jedyne zestawy narzędzi do naprawy sprzęgieł podwójnych. LuK przygotował również zestawy dla innych producentów samochodów. Zamieszczona na następnej stronie tabela przedstawia produkowane zestawy sprzęgieł podwójnych LuK RepSet 2CT z narzędziami koniecznymi do przeprowadzenia prawidłowej naprawy.
Zestaw narzędzi specjalnych LuK 400 0540 10 do montażu/demontażu mokrego sprzęgła podwójnego w 6- i 7-biegowych skrzyniach samochodów Audi, Seat, Škoda i Volkswagen
Warto zwrócić uwagę na jeden wyjątek, który znalazł się w powyższej tabeli. Jest to zestaw naprawczy tzw. mokrego sprzęgła LuK RepSet 2CT (602 0018 00) z grupy Volkswagena do skrzyni typu DQ500.
Narzędzie specjalne o numerze 400 0540 10 może być używane do skrzyń typu DQ250, DQ381, DQ500. Układ podwójnego sprzęgła składa się z dwóch głównych elementów: dwumasowego koła zamachowego (LuK DMF) i podwójnego mokrego sprzęgła (LuK 2CT).
System jest sterowany przez mechatronikę, w skład której wchodzą: sterownik skrzyni biegów, czujniki oraz elektrohydrauliczna jednostka sterująca wraz z siłownikami. Wszystkie elementy są zamknięte w jednej obudowie. W zależności od otrzymanych danych układ mechatroniki oblicza, jaki bieg ma zostać włączony i ustawia go przy użyciu wybieraka skrzyni biegów i widełek zmiany biegów. Ciśnienie oleju załącza sprzęgła. Układ jest tak skonstruowany, że sprzęgła są rozłączone, gdy silnik jest wyłączony lub pozostaje na biegu jałowym. Załączane są ciśnieniem oleju.
Zestaw 400 0470 10 zawiera narzędzia konieczne do przeprowadzenia napraw suchego, podwójnego sprzęgła 2CT w samochodach: Ford z silnikiem 1 l, Renault z 6-biegową skrzynią DC4, Hyundai/KIA z 6-biegową skrzynią D6GF1. Musi być używany razem z bazowym zestawem narzędzi 400 0418 10
Narzędzie specjalne 400 0540 10 jest niezbędne do prawidłowego montażu/demontażu mokrego sprzęgła podwójnego w 6- i 7-biegowych skrzyniach przekładniowych. Z uwagi na ograniczoną powierzchnię, podwójne sprzęgło nie może być ręcznie zdemontowane i ponownie zamontowane w obudowie. Dlatego zestaw zawiera dwa specjalistyczne narzędzia. Ustalacz zapewnia profesjonalne osadzenie sprzęgła podwójnego. W przeciwieństwie do innych narzędzi, nasz zestaw jest zaprojektowany tak, aby jedna osoba była w stanie przeprowadzić profesjonalną naprawę. Po montażu, za pomocą podkładek znajdujących się w zestawie LuK RepSet 2CT, należy ustalić poosiowy luz modułu sprzęgła. Wszystkie narzędzia pomiarowe wchodzą w skład zestawu.
Na stronie www.repxpert.pl znajdują się informacje dotyczące zestawów narzędzi do sprzęgieł podwójnych, obejmujące ich zawartość oraz zastosowanie.
Do zestawów narzędzi firmy Schaeffler dołączane są instrukcje obsługi w formie kodu QR. Zeskanowany kod daje dostęp do aplikacji mobilnej REPXPERT, a tym samym – filmów i broszur, w których krok po kroku prezentowane są sposoby montażu i demontażu sprzęgieł podwójnych dla poszczególnych zestawów.
Z kolei kod kreskowy z produktów Schaeffler zeskanowany aplikacją pozwala na szybki dostęp do informacji produktowych. Aplikacja nie tylko ułatwia odnalezienie odpowiedniej instrukcji montażowej dla zestawów RepSet 2CT, ale pomaga również w doborze części, wyszukiwaniu informacji serwisowych i biuletynów technicznych marek LuK, INA, FAG.
Wszystkie narzędzia oraz ich zestawy są dostępne u lokalnych dystrybutorów marki LuK.
Punkty bonusowe
Rejestracja na stronie www.repxpert.pl udostępnia katalogi części, oferty produktowe marek LuK, INA i FAG oraz liczne dokumenty techniczne. W ramach portalu REPXPERT działa program lojalnościowy dla warsztatów. Do większości produktów LuK, INA i FAG dołączane są kupony bonusowe, dzięki którym można zdobyć punkty i wymienić je na atrakcyjne nagrody.
Zebrane punkty pozwalają przez stronę sklepu bonusowego zamówić zestawy narzędzi specjalistycznych (w tym do sprzęgieł 2CT), narzędzi uniwersalnych i takich, które przydadzą się w każdym warsztacie.
Dział szkoleń technicznych Schaeffler Polska prowadzi cykle szkoleń o sprzęgłach, w tym również o sprzęgłach podwójnych. Na szkoleniach tych (zarówno stacjonarnych, jak i online) omawiane są wszystkie kwestie związane z doborem sprzęgła 2CT, diagnozą uszkodzeń, wymianą i prawidłową eksploatacją. Strona https://szkolenia.repxpert.pl umożliwia skorzystanie z wiedzy specjalistów Schaeffler i zapisanie się na szkolenia. Od poniedziałku do piątku działa również bezpłatna infolinia REPXPERT przydatna dla osób, które mają pytania dotyczące produktów albo działania portalu.
0 komentarzy dodaj komentarz