Podczas tegorocznych targów elektroniki użytkowej Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas eksperci firmy Continental zaprezentowali rozwiązania pozwalające na pełne wykorzystanie potencjału pojazdu. Należą do nich m.in. systemy i technologie integrujące dane uzyskane online oraz interfejsy HMI (człowiek-maszyna).
Konstruktorzy Continentala opracowali technologię eHorizon, która umożliwia udostępnienie pojazdom aktualnych i dokładnych informacji na temat sytuacji na drodze. Dzięki ciągłemu dostępowi do danych magazynowanych i przetwarzanych w chmurze informacje na temat drogi bezpośrednio przed pojazdem mogą wpływać na poprawę funkcjonowania systemów w aucie. Podczas targów inżynierowie Continentala pokazali, w jaki sposób analiza zebranych w chmurze danych pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 4% na przykładzie pojazdu hybrydowego wyposażonego w system Connected Energy Management. W innym pojeździe wyposażonym w eHorizon dane zostały wykorzystane do zwiększenia pola widzenia kierowcy i ostrzegania go o niebezpiecznych sytuacjach.
Continental opracował także technologię umożliwiającą przemieszczenie wyświetlanych treści poza granice ekranu. Jest ona wykorzystywana w radioodtwarzaczach nowej generacji i platformach informacyjno-rozrywkowych. Technologia HMI Server obsługuje różne aplikacje zgodnie zasadą, że informacje są wyświetlane nie tylko w zależności od potrzeb kierowcy, ale również w zależności od sytuacji na drodze i to w tym miejscu, w którym kierowca powinien je zobaczyć.
Zademonstrowany został również niezależny od systemu operacyjnego auta sposób integrowania aplikacji z urządzenia mobilnego kierowcy lub pasażerów z systemem informacyjno-rozrywkowym pojazdu na przykładzie AutoLinQ. Wykorzystująca strukturę języka HTML5 technologia AutoLinQ pozwala na łatwe zainstalowanie aplikacji ze smartfona w radioodtwarzaczu i zintegrowanie jej bezpośrednio z interfejsem HMI.
System Curved Centerstack zawiera z kolei dwa wyświetlacze dotykowe AMOLED o przekątnej 12,3 cala. Wykorzystują one responsywność i reagują na siłę nacisku, są też wyposażone w czujnik typu Time-of-Flight do wykrywania gestów. Połączenie tych technologii pozwoliło na uzyskanie atrakcyjnego interfejsu, który ogranicza rozproszenie uwagi kierowcy, a w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Dla producentów samochodów dużym wyzwaniem pozostaje konieczność oferowania wielu wariantów panelu przedniego, które umożliwiałby użycie systemów informacyjno-rozrywkowych specyficznych dla danego kraju czy klasy samochodów. Continental w tym przypadku stawia na elastyczne projektowanie wnętrza pojazdu. Kluczowym elementem jest 17-milimetrowy, dający się dostosować do konstrukcji auta panel przedni, na którym nie ma żadnych przycisków mechanicznych. Może on zostać łatwo wymieniony przez producenta samochodów, podczas gdy zamontowany za nim sprzęt przetwarzający informacje pozostaje ten sam, co znacznie obniża koszty wyposażenia.
Dużym zainteresowaniem podczas targów CES cieszył się pierwszy publiczny pokaz opracowanego przez konstruktorów Continentala systemu pozwalającego na przyciemnianie szyb w samochodzie za pomocą inteligentnych cząsteczek. Tzw. Intelligent Glass Control wykorzystuje specjalne folie umieszczane wewnątrz szyby, które zmieniają poziom przejrzystości pod wpływem napięcia elektrycznego. Folie do przyciemniania szyb są dostępne już od dawna. Jednak do tej pory tę technologię można było stosować wyłącznie w systemach dachowych samochodów wysokiej klasy.
0 komentarzy dodaj komentarz