Johnson Controls Akumulatory
Test zajmuje tylko kilka minut. Jedyne potrzebne narzędzie to tester akumulatora, na przykład VSSP 2.1 firmy VARTA
Dla uczestniczących w niej warsztatów główną i najcenniejszą nagrodą jest pozyskanie nowych klientów, a więc dodatkowych przychodów, a także większego prestiżu na lokalnym rynku usługowym.
Kampanię tę zainicjowała i wspiera Varta – najpopularniejsza w Polsce i na świecie marka samochodowych akumulatorów. W ramach tej inicjatywy w każdym samochodzie trafiającym do danego warsztatu z jakichkolwiek powodów przeprowadzany jest bezpłatny test stanu akumulatora, którego wyniki klient otrzymuje w postaci kolorowych zawieszek na wewnętrzne lusterko wsteczne swego samochodu.
Cała ta operacja diagnostyczna nie jest uciążliwa dla żadnej z uczestniczących w niej stron, ponieważ trwa zaledwie kilka minut, warsztatowi przynosi pożytki wymierne, a klientowi czasem wręcz bezcenne. Warsztat po zarejestrowaniu swego uczestnictwa na stronie www.varta-automotive.com.pl otrzymuje bezpłatny pakiet materiałów pomocniczych i zapisany zostaje w wyszukiwarki serwisów polecanych przez Vartę.
Konieczna profilaktyka
Minęły już czasy, w których doświadczeni mechanicy diagnozowali akumulatory na podstawie dźwięków wydawanych przez rozruszniki lub stabilności światła reflektorów przy różnych prędkościach obrotowych silnika, rzadziej wykorzystywali do tego celu proste areometry. Jeśli zdarzały się błędy w ocenach dokonywanych takimi metodami, możliwe było uruchomienie samochodu "na pych", a do wymiany akumulatorów wystarczały kwalifikacje średnio zaawansowanego majsterkowicza.
Szczegółowe wyniki testu i jego przebieg są wywieszane na lusterku wstecznym
Ostatnio zmieniło się i znaczenie akumulatora, i zasady jego obsługi. Teraz nie chodzi już tylko o rozruch silnika, lecz również o bardzo stabilne zasilanie znacznej liczby pokładowych odbiorników energii elektrycznej, także podczas postoju pojazdu. Dlatego też akumulator wymaga profesjonalnego serwisowania i tylko jego specjalne testy pozwalają wykryć zły stan techniczny zanim zacznie on sprawiać problemy!
Varta przekzuje współpracującym warsztatom wszytkie potrzebne materiały: banery, zawieszki, formularz wyników testu
Z przeprowadzonych badań rynkowych wynika, że ponad 33% awarii samochodów jest powodowanych przez niesprawność akumulatorów. Wiadomo też, iż w praktyce co piąty akumulator zainstalowany w pojeździe wymaga natychmiastowej wymiany, choć rzeczywiście wymieniany w profesjonalnym warsztacie jest tylko co siódmy. Warsztatom jednak przypadać powinna główna rola w poprawianiu tej sytuacji, ponieważ zgodnie z ich zaleceniami postępuje (według tychże ankiet) aż 70% klientów.
Jednoznaczna wymowa kolorów
Na wspomnianych zawieszkach stanowiących uproszczone i dla wszystkich zrozumiałe protokoły badań najbardziej wymowna ocena stanu akumulatora wyrażana jest za pomocą powszechnie uznawanej symboliki barw.
Czerwień oznacza tu konieczność niezwłocznej wymiany akumulatora, ponieważ nastąpiło w nim bardzo zaawansowane zużycie masy czynnej i wyraźny spadek wartości parametrów elektrycznych. Kierowca skłonny traktować tę diagnozę nie całkiem serio, musi się liczyć z tym, że stan jego akumulatora może nie wystarczyć do skutecznego rozruchu samochodu.
Kolor żółty stanowi ostrzeżenie. Świadczy o niezłym jeszcze stanie akumulatora, którego wydajność zaczyna już spadać, gdyż nastąpiło częściowe zużycie masy czynnej i zauważalne obniżenie parametrów elektrycznych. Doraźnie pomóc może doładowanie, ale czas pomyśleć o wymianie, by w niskich temperaturach zewnętrznych nie doznać przykrej niespodzianki.
Zieleń natomiast to potwierdzenie, iż przebadany akumulator nie budzi żadnych zastrzeżeń. Nie wykazuje zużycia masy czynnej ani zasiarczenia, ma też bardzo niski opór wewnętrzny. Nie zaszkodzi jednak sprawdzić go jeszcze raz przed zimą.
Wiarygodność ocen
Do precyzyjnego i obiektywnego ustalenia stanu akumulatora niezbędny jest specjalistyczny tester, np. urządzenie VARTA – VSSP 2.1. Pozwala ono warsztatom na przeprowadzanie w sposób możliwie najprostszy i najszybszy całego procesu diagnozowania w połączeniu z wyczyszczeniem pamięci usterek zapisanych w mikroprocesorowym sterowniku oraz ewentualnej wymiany akumulatora, w której zakres wchodzi też obowiązkowo jego ponowna rejestracja w układzie elektrycznym pojazdu. Dzięki nowym, zintegrowanym funkcjom offline urządzenie może pracować bez połączenia z Internetem, co zwiększa elastyczność jego zastosowań w dowolnych warunkach warsztatowych. Szybsza, zoptymalizowana nawigacja po menu oraz ilustrowane instrukcje wymiany akumulatora pozwalają ten coraz bardziej skomplikowany proces realizować bezbłędnie.
Instrukcje wchodzące w skład oprogramowania VSSP 2.1 przeprowadzają jego użytkowników przez cały proces wymiany akumulatora w dowolnym pojeździe, również w modelach z systemem Start-Stop. Dzięki temu każdy warsztat jest w stanie przeprowadzać nawet najbardziej skomplikowane wymiany akumulatorów.
W systemie VSSP 2.1 testowane pojazdy identyfikowane są automatycznie przy użyciu złącza EOBD lub ręcznie za pomocą numeru VIN. Dlatego wyniki testów mogą być odnoszone do parametrów wzorcowych akumulatora w konkretnym modelu samochodu. W przypadku zalecanej wymiany program może też podpowiedzieć, jakie dostępne na rynku akumulatory najlepiej odpowiadają technicznym wymogom konstruktorów danego pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz