Firma SKF analizuje dokładnie liczne informacje dotyczące awarii układów rozrządu w silnikach VW/Audi 2.5 TDi V6 i stwierdza, że dotychczas wszystkie takie przypadki spowodowane były błędami montażu.
Niezależnie od wersji silnika (AFB, AKN, AKE, AYM, BAU, BCZ, BDG, BDH, BFC, BND) konsekwencją awarii rozrządów są uszkodzenia pompy VKPC 81625, obsługującej układ chłodzenia. Nieznane są natomiast zależności odwrotne, czyli awarie silników wywołane niesprawnością pomp.
W żadnej z uszkodzonych pomp VKPC 81625, będących przedmiotem zgłaszanych reklamacji, nie wystąpiły wady produkcyjne ani materiałowe. Bezpośrednią przyczyną uszkodzeń tych podzespołów był błędny montaż lub niewłaściwa regulacja napędu rozrządu, a zwłaszcza nieprawidłowe naprężenie paska zębatego. Dotyczyło to zarówno awarii pojawiających się po wymianie całego układu rozrządu wraz z pompą wody, jak i po wymianie samej tylko pompy, co też wiąże się zawsze z koniecznością demontażu i ponownego montażu napędu pasowego. Wszystkich tych problemów można więc uniknąć, stosując się ściśle do zaleceń instrukcji montażowej, którą dołącza się do wszystkich zestawów naprawczych produkowanych przez firmę SKF.
Rys.: Od lewej: blokada wału rozrządu, sposób jej użycia, Obok: prawidłowy i nieprawidłowy kontakt tłumika drgań z ramieniem napinacza | |
Zaleceniem ogólnym obowiązującym przy wszystkich układach rozrządu o podobnej konstrukcji jest równoczesna wymiana wszystkich elementów napędu wraz z pompą obiegu chłodzenia silnika. Kluczowe znaczenie podczas montażu całego zestawu naprawczego ma prawidłowe ustawienie napinacza. Jeśli powoduje on nadmierne naprężenie paska, co poznać po wysunięciu tłoka tłumika drgań powyżej 2-3 mm, dochodzi do uszkodzenia pompy, a w konsekwencji – nawet do poważnej awarii silnika. Przy ustawianiu napinacza obowiązują z kolei dwie generalne zasady:
Właściwy demontaż zaczyna się od zdjęcia osłony napędu i zablokowania tłumika drgań. W następnej kolejności należy zdemontować wszystkie wymieniane elementy i zastąpić je nowymi z gotowego zestawu. Poprawne ustawienie napinacza wymaga zawsze użycia klucza dynamometrycznego. Prawidłowy moment nie powinien przekraczać 1,5 daNm. Tłok tłumika drgań przy prawidłowym ustawieniu musi przylegać całą swą płaszczyzną do końcówki ramienia napinacza. Jeśli te współpracujące powierzchnie są względem siebie ustawione skośnie, rozrząd pracuje hałaśliwie i szybko pojawiają się wycieki oleju z hydraulicznego tłumika drgań, ponieważ na tłoczysko działają wtedy niepożądane siły poprzeczne. Przede wszystkim zaś niewłaściwe napięcie paska doprowadza do uszkodzenia nadmiernie obciążonych łożysk pompy i innych ruchomych elementów układu. Najczęściej popełniane błędy i wzory prawidłowego wykonania niezbędnych operacji montażowych pokazane zostały na załączonych ilustracjach. |
2015-03-04 13:37
uwaga na skf
Bartosz S
to może ja coś od siebie: Absolutnie odradzam komukolwiek zakup pomp wodnych marki SKF, firma nie przyjmuje żadnych gwarancji nie poczuwając się żadną miarą do wadliwych towarów. Ichniejszy opiniodawca p. Tomasz Ochman albo się w ogóle nie zna na tym co wypisuje (cytat: \"Na przesłanej pompie widoczne są liczne osady i zanieczyszczenia. Wskazuję to na prace pompy w układzie zanieczyszczonym lub/i z niewłaściwą mieszanką płynu chłodzącego co skutkuje uszkodzenia uszczelniacza dynamicznego i łożyska pompy a w konsekwencji wyciekami płynu\") albo dostał odgórny przykaz nie przyjmowania gwarancji. /pomijam zwrot \"co skutkuje uszkodzenia uszczelniacza\" polska mowa piękną być/ Widział ktoś wyjętą pompę wodną bez braku osadu z płynu chłodzącego? może p. Ochman.. o zanieczyszczeniach nie wspomnę bo jakoś ich nie widzę.. podsumowując: z daleka
2016-05-01 19:00
napinacz hydrauliczny
piotr k
Panie Tomaszu- od kiedy to ustawia się napinacz hydrauliczny? Co za bzdury. Przecież po to on jest żeby automatycznie napinać pasek podczas eksploatacji pojazdu, kiedy to pasek się wyciąga. Brak podstawowej wiedzy technicznej. Co Pan tu robi???
2 komentarzy dodaj komentarz