Nowy pasek wielorowkowy nie będzie spełniał swojego zadania prawidłowo, jeśli przed jego montażem nie sprawdzi się stanu kół pasowych alternatora i wału korbowego. SKF przypomina o tej czynności i wyjaśnia, dlaczego wspomniane elementy są tak ważne.
Pasek wielorowkowy, zwany także paskiem napędu osprzętu, jest najczęściej szeroki i długi. Konstruktorzy dbają o to, aby podczas pracy nie wpadał w drgania i łagodził wpływ gwałtownych zmian prędkości obrotowej silnika na osprzęt (np. przy funkcji start/stop lub w trybie hybrydowym). Jest to możliwe nie tylko dzięki odpowiedniej budowie samego paska, ale także dzięki konstrukcji napinacza i kół pasowych przekazujących napęd. Chodzi np. o małe koło napędu alternatora wyposażone w sprzęgło oraz o dwumasowe koło pasowe, które znajduje się na wale korbowym. Oba te elementy należy sprawdzać przed każdą wymianą paska wielorowkowego.
Sprzęgło alternatora
SKF oferuje szeroką gamę różnych typów sprzęgieł alternatora, z których najpopularniejsze jest sprzęgło jednokierunkowe (OWC). Przekazuje ono napęd tylko w jednym kierunku i tym samym niweluje szkodliwy wpływ drgań paska na alternator. Sprzęgło pozwala alternatorowi spowalniać prędkość obrotową niezależnie od obrotów silnika, które zmieniają się czasem bardzo gwałtownie (np. podczas zmian biegów lub po zadziałaniu funkcji start/stop). Sprzęgło alternatora powoduje opóźnioną reakcję na spadek prędkości obrotowej silnika. Tym samym nie tylko chroni ono alternator, ale radykalnie zmniejsza przeciążenia, którym poddawany jest pasek wielorowkowy, co wydłuża jego żywotność. Zużycie sprzęgła alternatora lub jego zatarcie objawia się podwyższoną głośnością pracy układu, a także drganiem paska. Ostatecznym efektem jest zwykle jego zerwanie.
Kontrolę sprzęgła alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym przeprowadza się po zdjęciu paska wielorowkowego. Jeśli sprzęgło jest sprawne, obrót koła pasowego alternatora w jedną stronę powoduje napęd alternatora, natomiast obrót w stronę przeciwną już nie (koło nie powinno stawiać oporu). Obracanie się alternatora niezależnie od kierunku obrotu koła pasowego świadczy o zużyciu sprzęgła. Objawem usterki jest oczywiście brak napędu alternatora niezależnie od kierunku obrotu koła pasowego.
Koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych
Oferowane przez SKF dwumasowe koła napędzające pasek wielorowkowy (koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych) składają się najczęściej z dwóch współosiowych kół połączonych tłumikiem (np. w formie elastycznej masy). Taka konstrukcja redukuje drgania przenoszone z wału korbowego na pasek osprzętu. Dwumasowe koła pasowe z czasem zużywają się – dochodzi do rozwarstwienia elastycznego tłumika drgań. Zużycie jest doskonale widoczne. Po zdjęciu paska wielorowkowego wystarczy koło pasowe ująć dłonią – wyczuwalny luz pomiędzy obiema częściami koła kwalifikuje je do wymiany.
SKF zachęca do okresowej kontroli paska wielorowkowego oraz sprzęgła alternatora i dwumasowego koła pasowego przy każdym przeglądzie – przynajmniej raz w roku. Wczesna diagnostyka usterek wydłuży żywotność innych elementów współpracujących, a także uchroni kierowcę przed ewentualnym ryzykiem uszkodzenia układu rozrządu przez zerwany pasek wielorowkowy.
0 komentarzy dodaj komentarz