Fot. Delphi
Tradycyjna wiedza techniczna na temat działania samochodowych hamulców okazuje się dziś niewystarczającą podstawą do rozwiązywania konkretnych problemów obsługowych i naprawczych związanych z tym układem. Na doraźny warsztatowy użytek niedostateczną znajomość teorii kompensować można stosowaniem się do następujących praktycznych wskazówek:
- Nigdy nie należy odłączać lub podłączać jakiegokolwiek elementu elektronicznego układu ABS przy włączonym zapłonie. Może to spowodować wzrost natężenia prądu, a w efekcie uszkodzenie jednego lub kilku elementów układu.
- Jeśli klocek wewnętrzny jest bardziej zużyty niż zewnętrzny, należy oddać do regeneracji lub wymienić zacisk hamulcowy, gdyż mamy do czynienia z blokowaniem tłoczka. Jeśli najbardziej zużyty jest klocek zewnętrzny, oznacza to, że element mocujący w zacisku powoduje blokowanie się tłoczka, a nie jego przesuwanie. W takim przypadku należy wymienić element mocujący i nasmarować prowadnice zacisku.
- Gdy w pojeździe niepotrzebnie uruchamiany jest układ ABS, należy przeprowadzić próbę drogową z zastosowaniem testera diagnostycznego w celu sprawdzenia, który elektromagnes jest aktywowany i na które koło lub obwód hydrauliczny on oddziałuje.
- Podczas wymiany czujnika położenia przepustnicy należy zawsze używać narzędzia diagnostycznego. Z instalacją nowego czujnika może wiązać się konieczność zaprogramowania jednostki sterującej silnika ECU. Niezastosowanie się do tego wymogu może spowodować zatrzymanie działania tempomatu i układów ABS.
- W przypadku wielu nowoczesnych rozwiązań wymiana klocków hamulcowych bez narzędzia diagnostycznego będzie niemożliwa. Należy skierować auto do innego warsztatu lub rozważyć zakup odpowiednich narzędzi.
- Jeżeli stwierdzono utratę płynu hamulcowego z pompy hamulcowej, ale bez oczywistych oznak wycieku, należy odkręcić pompę hamulcową od podciśnieniowego urządzenia wspomagającego hamulce i sprawdzić stan urządzenia. W niektórych pojazdach tylna część pompy hamulcowej nie jest uszczelniona od podciśnienia silnika, występującego w punkcie styku z podciśnieniowym urządzeniem wspomagającym hamulce. Płyn z wycieku może zostać zassany do urządzenia wspomagającego hamulce lub do silnika.
- Piszczenie hamulców tarczowych mogą wywoływać śliskie klocki lub tarcze (często w wyniku stosowania aerozoli do czyszczenia hamulców lub nieprzestrzegania prawidłowej procedury docierania), a także nieprawidłowe cofanie tłoczka zacisku hamulcowego. Do pozostałych przyczyn należą nieprawidłowe ustawienia zacisku oraz niewłaściwe smarowanie sworzni.
- Jeśli pojazd wyposażony w układ ABS podczas hamowania "ściąga" w prawo lub w lewo, nie należy natychmiast instalować nowych zacisków przewodów giętkich układu hamulcowego.
- Gdy pojazd znajduje się na podnośniku, na każdym kole należy zamontować ciśnieniomierz i sprawdzić różnice ciśnień podczas używania hamulców. Znaczna różnica ciśnień może wskazywać na problem z zaworem hydraulicznym w układzie ABS.