Nie każda tarcza hamulcowa wymaga natychmiastowej wymiany. W niektórych przypadkach wystąpienia korozji lub nierównomiernego zużycia tarczy wystarczy jej przetoczenie.
Niedoskonałości powierzchni styku pomiędzy okładziną klocka a tarczą powodują spadek skuteczności hamulców i wydłużenie drogi hamowania. Natomiast w przypadku występowania bicia bocznego będzie występowało ciągłe, delikatne ocieranie tarczy o klocek, które prowadzi do szybszego i nierównomiernego zużywania się okładziny. Taki defekt może również powodować pojawienie się nieprzyjemnych pisków i wibracji odczuwalnych podczas hamowania. Przetaczanie pozwala pozbyć się tych objawów.
Standardowe tokarki spotykane w warsztatach zazwyczaj nie są w stanie przetoczyć tarczy idealnie, ponieważ cała procedura wymaga zdjęcia tarczy z samochodu. Z tego też powodu nie mamy możliwości wykonania tej operacji prawidłowo, eliminując niemal całkowicie bicie boczne. Skutecznym rozwiązaniem jest przetoczenie tarczy bezpośrednio na piaście, co umożliwia nam urządzenie marki Pro-Cut. Dzięki aparaturze pomiarowej urządzenie dokonuje automatycznej kompensacji. Kompensacja powoduje, że po przetoczeniu tarczy otrzymujemy powierzchnię prawie pozbawioną bicia bocznego, bo zredukowanego do 0,025 mm.
Urządzenie Pro-Cut PFM 9.1 DRO
Przetaczanie tarczy jest zalecane również w przypadku wymiany klocków hamulcowych, gdy tarcza nie jest jeszcze w złym stanie, ale nosi już ślady użytkowania. Trzeba się tylko upewnić, że jej grubość nie spadła poniżej wartości granicznej. Nawet jeśli tarcza na pierwszy rzut oka wygląda dobrze, mogło już powstać na niej bicie albo powierzchnia styku okładziny z tarczą nie jest idealnie gładka. Wszystko to może spowodować, że mimo wymiany klocków na nowe i mimo iż tarcza wygląda nienagannie, to skuteczność działania układu hamulcowego nie będzie zadowalająca, a krótko po wymianie pojawią się nieprzyjemne dźwięki. Wkrótce mogą też wystąpić wibracje, odczuwalne na pedale hamulca podczas hamowania.
Tarcze hamulcowe w Porsche 911 i VW Scirocco przed i po przetoczeniu
Pro-Cut pozwala na przetaczanie tarcz zwykłych, wentylowanych, nawiercanych i nacinanych o średnicy do 437 mm i maksymalnej grubości 44 mm, czyli nawet dla dużych pojazdów terenowych lub samochodów sportowych. Jedyną przeszkodą, która uniemożliwia regenerację tarczy, jest nieodpowiednia, bo zbyt mała grubość tarczy. Przetaczanie za pomocą urządzenia Pro-Cut zmniejsza tę grubość o 0,04 mm.
0 komentarzy dodaj komentarz