Elastyczne połączenia i zamocowania samochodowych zespołów i podzespołów spełniają rozmaite funkcje: od łagodnego przekazywania sił bezwładności na konstrukcję nośną po tłumienie wszelkich drgań.
Obecność tego rodzaju elementów w nowoczesnych pojazdach przyczynia się do zmniejszenia ich całkowitej masy oraz znacznej poprawy eksploatacyjnej trwałości i komfortu użytkowania. Zastępują one bowiem pierwotnie stosowane o wiele cięższe (przy podobnej wytrzymałości) połączenia sztywne, które były niezdolne do izolowania hałasów i wibracji generowanych przez wirujące części układów napędowych, a także przez nierówności nawierzchni dróg.
Zadowalające działanie elastycznych elementów konstrukcyjnych zależy od ich aktualnego stanu technicznego, w tym głównie od stopnia eksploatacyjnego zużycia. Dlatego zarówno ze względu na bezpieczeństwo jazdy, jak i jej wygodę należy te części regularnie sprawdzać i w razie potrzeby wymieniać.
Jakość OEM rozwiązuje problemy
Firma Corteco należąca do Grupy Freudenberg oferuje na niezależnym rynku części zamiennych szeroki wybór specjalistycznych produktów Vibracoustic, przeznaczonych do kontroli i tłumienia samochodowych wibracji, a wyróżniających się jakością OEM. Trafiają one bowiem do wszystkich wiodących producentów samochodów, gdzie wykorzystywane są w układach jezdnych i napędowych jako rozwiązania z zakresu technologii NVH (noise, vibration, harshness – hałas, wibracje, komfort dźwiękowy).
Z lewej: sprzęgło elastyczne wału napędowego, z prawej: poduszka silnika o obniżonej masie
Te same produkty i systemy Corteco oferuje hurtownikom i niezależnym warsztatom w asortymencie obejmującym około 1700 pozycji katalogowych do ponad 7400 typów pojazdów, w tym 800 poduszek silników i skrzyń biegów do prawie 600 modeli i wersji samochodów. Jest to obecnie największa gama tego rodzaju części zamiennych o jakości OEM dostępna dla rynku wtórnego.
Techniczne innowacje
Do najciekawszych nowości z asortymentu Corteco należą elastyczne przeguby wałów napędowych, superlekkie poduszki silników i opatentowane koła pasowe z elastycznym tłumieniem.
Elastyczne przeguby wałów napędowych zastępują tradycyjne konstrukcje gumowe (np. tarcze Hardy'ego), od których są nie tylko znacznie tańsze, lecz również skuteczniejsze w działaniu. Mogą być montowane w samochodach z napędem tylnym lub 4 x 4. Zastosowany w nich dwuwarstwowy materiał gumowy pozwala spełniać równocześnie funkcje homokinetycznego przenoszenia momentu obrotowego i tłumienia drgań przez tę samą część. Obecnie Corteco oferuje tego rodzaju produkt do modeli BMW 1, 3, S i serii 7 (art. nr 80001807).
Elastyczne koło pasowe z bezwładnościowym tłumikiem drgań skrętnych |
Poduszka silnika o znacznie zmniejszonej masie odznacza się równocześnie zwiększoną izolacyjnością termiczną, co sprawia, iż jej części gumowe nie są narażone na działanie wysokich temperatur i dzięki temu cały element ma o wiele dłuższy okres użytkowania. Także w tym wypadku innowacyjne metody produkcji zapewniają pełną konkurencyjność cenową udoskonalonego elementu. Obecnie ten rodzaj części przeznaczony jest w ofercie Corteco do różnych modeli BMW.
Koła pasowe z elastycznym tłumieniem drgań skrętnych redukują o prawie 90% przenoszenie wibracji z wału korbowego silnika na napędzane paskami elementy jego osprzętu, takie jak alternatory, pompy układu chłodzenia i wspomagania kierownicy, a także sprężarki klimatyzacyjne. Elastyczne tłumienie polega na oddzieleniu metalowych części koła (piasty i bieżni paska) gumową przekładką, tłumiącą drgania i kompensującą nierównomierności (przyspieszenia kątowe), oraz dodaniu obrotowej przeciwwagi, kompensującej nierównomierność pracy wału korbowego i przekazywanego momentu obrotowego.
Oferowane przez Corteco elastyczne koła pasowe do różnych modeli silników są oryginalnymi częściami zamiennymi marki Vibracoustic o jakości OEM. Ich zastosowanie zwiększa żywotność paska napędowego i jego napinacza, chroni też równocześnie wszystkie napędzane urządzenia przed szkodliwym działaniem nadmiernych wibracji oraz nagłych zmian wartości przekazywanego im momentu obrotowego.
Elementy te wymagają jednak regularnego serwisowania, czyli wymiany na nowe wraz z paskiem i innymi częściami napędu co ok. 90 000 km przebiegu pojazdu. Nie należy używać do tego celu tańszych produktów "alternatywnych" dostarczanych przez różnych nieznanych wytwórców. Skutkiem takiej pozornej oszczędności jest bowiem niewystarczające tłumienie drgań, a po krótkim czasie – także poważne uszkodzenia urządzeń pomocniczych napędzanych paskiem od wału korbowego silnika.
0 komentarzy dodaj komentarz