Piszczenie hamulców jest zjawiskiem spotykanym nie tylko w przypadku zużytych elementów układu hamulcowego, ale czasem także nowych i może mieć różne przyczyny. Dla ich jednoznacznego określenia potrzebna jest poprawna diagnostyka.
Piski zwykle pojawiają się podczas łagodnego hamowania. Jest to efekt wibracji, w jakie wpada klocek po kontakcie z powierzchnią tarczy hamulcowej. Renomowani producenci stosują specjalne nakładki na płytki nośne klocków, które te wibracje neutralizują, a tym samym poprawiają komfort użytkowania pojazdu. W przypadku nowych klocków, jeśli po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów problem nie ustąpi, należy je wymienić na produkty wyższej jakości.
Jednak piszczenie nie musi być związane jedynie z jakością klocków hamulcowych. Może być generowane przez zużyte albo przegrzane klocki hamulcowe lub tarcze. Na powierzchni roboczej klocka na skutek przegrzania tworzy się szklista warstwa. Usunąc ją można, przecierając delikatnie papierem ściernym wymontowany klocek, położony wcześniej na płaskiej powierzchni, np. na stole. Przegrzanym i odkształconym tarczom hamulcowym nie da się przywrócić pierwotnych parametrów i powinny zostać wymienione na nowe.
Piszczenie klocków może być także konsekwencją nieprawidłowego montażu. Przesunięty w zacisku klocek podczas hamowania nie będzie przylegał do tarczy całą swoją powierzchnią roboczą, co spowoduje jego wibrację i wygeneruje piski. W takim przypadku należy zdemontować i ponownie zmontować wszystkie elementy układu, poddając je równocześnie szczegółowym oględzinom.
Weryfikacja powinna określić, czy nie uległy uszkodzeniom w wyniku nieprawidłowego montażu i mogą zostać powtórnie użyte.
Inną przyczyną irytujących dźwięków bywa woda i zanieczyszczenia, które przedostały się pomiędzy klocek a tarczę. Podobne zjawisko obserwuje się na przykład po wjechaniu w kałużę, lecz jest ono okresowe i znika, gdy woda odparuje lub wszelkie zanieczyszczenia zostaną starte w procesie hamowania.
Niektóre klocki hamulcowe w starszych samochodach, niewyposażonych w czujniki zużycia, sygnalizują starcie warstwy ciernej poprzez stopniowe odkrywanie blaszki na powierzchni klocka. W styku z tarczą hamulcową blaszka również może powodować pisk. Zużyte klocki hamulcowe należy w każdym przypadku wymienić na nowe.
Klocki półmetaliczne, czyli takie, które najczęściej montuje się z cywilnych samochodach, mają to do siebie, że okresowo – z różnych przyczyn – mogą wydawać dźwięki. Na klockach nie należy oszczędzać. Produkty markowe, oprócz bezpieczeństwa, winny zapewniać również komfort akustyczny. Firma Steinhof neutralizuje ryzyko wystąpienia wibracji przez zastosowanie odpowiedniej nakładki antypiskowej (często wraz z dodatkowymi nakładkami metalowymi) oraz mieszanki ciernej najwyższej jakości, opracowanej wspólnie ze specjalistami z Niemiec.
0 komentarzy dodaj komentarz