Relacje pomiędzy niezależnym warsztatem a potężnym dystrybutorem samochodowych części ze względu na różnicę ekonomicznych potencjałów obu wchodzących w nie stron mogą wydawać się podobne do kontaktów indywidualnego petenta z jakąś wielką biurokratyczną machiną. To jednak tylko pozory, gdyż w gruncie rzeczy wszelkie sukcesy w konkurencyjnej rywalizacji najważniejszych dostawców mają swe źródło w obustronnie pomyślnych transakcjach detalicznych. Dlatego nawet dla stosunkowo nieznacznych korzyści poszczególnych odbiorców liderzy tego rynku nie wahają się dokonywać ogromnych inwestycji. Świadczą o tym przekazane redakcji opinie przedstawicieli dystrybucyjnych firm, poświęcone bardzo konkretnym aspektom ich działalności.
Dostawy szybkie i niezawodne
Jeżeli chodzi o dostawy towaru z naszych filii do lokalnych odbiorców towar dostarczany jest w czasie nieprzekraczającym dwóch godzin od momentu jego zamówienia. Części zamówione w naszej centrali docierają do dowolnych miejsc w Polsce, Czechach i Słowacji we wczesnych godzinach porannych następnego dnia.
W przypadku awarii (uszkodzenia) naszego środka transportu podstawiany jest samochód zastępczy, więc nawet wówczas cała operacja dojazdu, przeładunku i rozwozu towaru w niewielkim stopniu wpływa na opóźnienie dostawy. Obecnie transportowa flota naszej firmy przechodzi gruntowną, ewolucyjną modernizację i każdy nowy pojazd jest dostosowany do naszych potrzeb. Dzięki temu szybkość dostawy nie zależy od ilości, rodzaju lub wartości zamawianych produktów. Nasi klienci nie muszą też ponosić żadnych dodatkowych kosztów ich dostawy, ponieważ optymalna sieć dystrybucyjna i świetna organizacja pracy magazynu centralnego pozwalają pokrywać je dostawcy przy utrzymaniu konkurencyjnych cen detalicznych.
Nie stwarzamy także jakichkolwiek problemów klientom popełniającym niekiedy błędy w wyborze zamawianych produktów. Najgorszą dla nich konsekwencją takich nieporozumień jest przecież brak sprzedaży rzeczywiście potrzebnej części i usługi związanej z jej montażem. Staramy się pomagać w tego rodzaju kłopotach przez dowiezienie właściwej części już przy następnej dostawie.
Klient nasz pan!
Wszystkie części oferowane w naszych katalogach (także w wersji internetowej) docierają do klientów nie później niż następnego dnia po złożeniu zamówienia. Wiele z nich jednak nasza sieć dystrybucyjna jest w stanie dostarczać jeszcze tego samego dnia lub wręcz w ciągu kilku godzin od otrzymania zamówienia. Transport odbywa się głównie nocą, by nawet rzadziej zamawiane produkty mogły trafić do klienta przed południem dnia następnego.
Nie uzależniamy szybkości dostaw od wartości zamówień, choć z pewnością istnieją tu pewne racjonalne minima logistyczne, określające opłacalność ekspediowania danej przesyłki. Ustala je na swym terenie każdy z członków naszej autoryzowanej sieci handlowej stosownie do realiów miejscowego rynku. Nie dotyczą one jednak długości i rodzaju trasy konkretnej dostawy. Klient nie ponosi żadnych kosztów z powodu naszych transportowych utrudnień!
Przypadki, by klient otrzymał od nas nie te części, których faktycznie potrzebował, zdarzają się niezwykle rzadko, choć nigdy i nigdzie do końca wykluczyć się ich nie da. Jeśli taka sytuacja nie wynika z winy klienta, lecz np. z niewłaściwej informacji podanej w katalogu, klient otrzymuje od nas przeprosiny wraz z podziękowaniem za wykrycie błędu... Jeśli natomiast błąd w całości leży po jego stronie i towar zostanie nam zwrócony w terminie około tygodnia w stanie nieuszkodzonym, to również nie wnosimy żadnych pretensji. Problem stanowią zwroty takich pomyłkowo zamówionych towarów po dłuższym czasie lub w stanie uszkodzonym... Przy załatwianiu takich spraw staramy się jednak zawsze pamiętać, że "klient nasz pan"!
97 procent zamówień realizujemy natychmiast!
Łańcuch logistyczny na rynku aftermarket wygląda obecnie następująco:
• Producent, krajowy bądź zagraniczny, dostarcza swoje produkty do dystrybutora zwykle raz na tydzień lub dwa razy w miesiącu. Bywają oczywiście i tacy dostawcy, którzy mogą robić to codziennie.
• Dystrybutor posiada odpowiedni zapas danego artykułu, obliczony na potrzeby bieżącej sprzedaży. W przypadku naszej sieci, co najmniej 97 procent zamówień jest realizowanych przez magazyn natychmiast.
• Dystrybutor dostarcza towar do swoich odbiorców – sklepów i hurtowni.
• Towar ze sklepu lub hurtowni jest dostarczany do warsztatów bądź czeka na odbiór osobisty.
Jako Moto-Profil dystrybuujemy części i akcesoria motoryzacyjne do 950 lokalnych punktów sprzedaży. Sieć ProfiAuto zrzesza 150 niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych w całej Polsce. Towar zamówiony w naszej sieci w czasie dnia dociera do punktu sprzedaży w nocy i jest gotowy do odbioru kolejnego dnia rano. Ponadto partnerzy Moto-Profil to firmy, które posiadają własne, dobrze zaopatrzone magazyny, zapewniające natychmiastowy dostęp do 80–90 procent potrzebnych mechanikom części.
Mechanik może też skorzystać z katalogu ProfiAuto online i sprawdzić dostępność pożądanej części oraz zamówić ją, nie ruszając się z warsztatu. Jest to możliwe niezależnie od tego, czy część znajduje się w magazynie lokalnego dostawcy, czy będzie kolejnego dnia przywieziona z naszego magazynu.
Jeśli warsztat współpracuje z dobrym lokalnym dostawcą, potrzebna część znajdzie się w jego magazynie "od ręki". Jeśli jest to część rzadziej spotykana, być może trzeba ją zamówić u dostawcy. Wtedy dla mechanika będzie dostępna nazajutrz rano.
Najmniej sprzyjająca okoliczność to konieczność zamówienia części, której nie ma na stanie nawet krajowy dystrybutor. Zdarza się tak w przypadku produktów wyjątkowych, które statystycznie sprzedają się niezwykle rzadko i ich magazynowanie nie jest ekonomiczne nawet dla dużych firm. Wówczas trzeba zaczekać od siedmiu do czternastu dni – w zależności od tego, jak wygląda model realizacji zamówień u danego producenta. Zwykle można także skorzystać z ekspresowej dostawy za pośrednictwem kuriera, co oferuje większość dużych europejskich producentów. Wtedy część trafia do dystrybutora po dwóch–trzech dniach od zamówienia. Jej koszt zostaje wówczas uzupełniony o koszt dostawy.
W firmie Moto-Profil i sieci ProfiAuto szybkość dostaw nie jest warunkowana rodzajem czy ilością zamawianych produktów. Nasz system dystrybucji opiera się na zorganizowanej sieci dostaw do setek punktów sprzedaży. Samochody poruszają się zawsze po tych samych, wyznaczonych trasach, dlatego nie ma znaczenia, czy warsztat zamówi jeden mały filtr czy drogie koło dwumasowe. Wszystko to i tak trafi wraz z innymi zamówieniami do lokalnego dostawcy.
Klient – zarówno warsztat, jak i odbiorca końcowy – który dokonał zakupu w profesjonalnej sieci sprzedaży, nie ponosi właściwie żadnych konsekwencji w przypadku ewentualnego błędu w zamówieniu. W takich przypadkach przyjmujemy zwroty, a towar może zostać odesłany do naszego magazynu po uprzedniej konsultacji. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nawet najlepsze katalogi nie są perfekcyjne i zawsze istnieje margines błędu. Koszty zwrotów ponosi dystrybutor. Odwrotna logistyka, czyli odbieranie towaru od klienta, jest niezwykle czasochłonna i droga. Towar musi zostać sprawdzony, czasem przepakowany i zabezpieczony, żeby kolejny klient otrzymał go w idealnym stanie. Następnie artykuł musi trafić z powrotem do magazynu, a klientowi wystawia się odpowiednie dokumenty anulujące wcześniejszą transakcję.
W Warszawie wystarcza półtorej godziny
Nasi warszawscy klienci, czyli warsztaty zamawiające dostarczane przez nas części, mogą składać zamówienia w dowolnym momencie, a czas ich realizacji zależy od godziny wyjazdu najbliższego firmowego transportu w trasę. Rozkład tych kursów mamy tak opracowany, że do najdalej usytuowanego odbiorcy towar dociera w 1,5 godziny. Dotyczy to oczywiście dostaw na terenie Warszawy, gdyż poza jej granicami korzystamy z usług firm kurierskich, a te z kolei docierają do klienta nie później niż w następnym dniu do godziny 11.00.
Szybkość naszych dostaw miejskich wynika z faktu, że mamy stały zespół kierowców dobrze znających nie tylko rozkładowe trasy i adresy poszczególnych klientów, lecz także wszelkie możliwe objazdy i skróty, pozwalające na dotrzymanie deklarowanych terminów. Jak powszechnie wiadomo, w Warszawie prowadzi się obecnie wiele remontów dróg i bez dokładnej znajomości topografii tego miasta punktualna realizacja dostaw byłaby niemożliwa.
Szybkość dostawy zależy także od ilości lub wartości zamawianych produktów. Najwcześniej obsługuje się te trasy, przy których zamówienia są największe. W efekcie na pierwsze poranne wyjazdy przypada około 65% wartości towaru dostarczanego w ciągu całego dnia. Rodzaj zamawianych części nie ma już na to takiego wpływu, jak ich ilość, chyba że zamówienie jest większe, niż jesteśmy w stanie zrealizować w ramach jednego kursu.
Niezależnie od długości i uciążliwości trasy dowozu w granicach Warszawy klient nie ponosi żadnych związanych z tym kosztów. Za przesyłki płacą klienci zamiejscowi, którzy towar mają dostarczany firmą kurierską i to też tylko wówczas, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż 500 zł netto. Powyżej tej kwoty koszty transportu finansuje nasza firma.
W przypadku omyłkowych zamówień jesteśmy wyrozumiali i nie wyciągamy z tego żadnych konsekwencji, jeżeli klient zwróci niepotrzebny mu towar w ciągu 7 dni od daty dostarczenia. Ponosi on tylko koszty transportu w przypadku wysyłki towaru pocztą kurierską. Gdy zwłoka trwa od 8 do 14 dni, naliczamy dodatkową opłatę w wysokości 5% wartości zamówienia. Powyżej 14 dni zwroty nie są już przyjmowane.
Jesteśmy przygotowani na wszelkie warianty
Dostawy dystrybuowanych przez nas produktów zamawiają i otrzymują warsztaty zlokalizowane w dowolnych miejscowościach Polski. Ich realizację ułatwia odpowiednio rozwinięta struktura naszej sieci dystrybucyjnej, której poszczególne placówki połączone są trasami regularnych przewozów. Zapasy dostarczanych towarów znajdują się zarówno w naszych magazynach centralnych i regionalnych, jak i w filiach. Klient zamawia konkretną część z naszego katalogu, a nasz system ustala, gdzie jest ona aktualnie dostępna i skąd jesteśmy w stanie dostarczyć ją najszybciej.
W związku z możliwością wystąpienia rozmaitych konfiguracji miejsca nadania i odbioru przesyłki czas realizacji dostawy jest w konkretnych przypadkach różny, chociaż nawet w najbardziej ekstremalnych przypadkach, czyli konieczności transportu z jednego końca Polski na drugi, nie przekracza 48 godzin.
Ten termin wydaje się długi, ale pamiętajmy, że dotyczy sytuacji raczej wyjątkowych. Typowy przebieg dostawy najłatwiej jest przedstawić na konkretnym przykładzie zamówienia złożonego online przed godziną 17:45 przez warsztat mieszczący się w Szczecinie. Szybkie systemy lokalizacji danego produktu pozwalają na niemal natychmiastowe przekazanie stosownych dyspozycji do właściwego magazynu i pobranie zamawianego towaru z regału. Dzięki temu część dostępna w naszym Centrum Logistycznym w Czosnowie może wyjechać regularnym liniowym transportem już o godzinie 19. O północy samochód realizujący ten kurs dociera do magazyny regionalnego w Komornikach. Tam 45 minut z powodzeniem wystarcza na jej przeładunek i wysyłkę do filii w Szczecinie, gdzie powinna się znaleźć ok. godziny 4. W ten sposób klient, otwierając swój warsztat o godzinie 9, a nawet wcześniej, na dzień dobry, może spodziewać się dostawy.
Taki tryb postępowania obowiązuje w przypadku regularnie dostarczanych produktów standardowych pod względem ilości zamawianych elementów oraz ich masy i gabarytów. Towary nietypowe wymagają ustalonej z klientem specjalnej dostawy, której czas zależy głównie od indywidualnych uzgodnień.
Przy takich dostawach niestandardowych mogą, choć nie muszą, w grę wchodzić pewne dodatkowe należności finansowane przez klienta, normalnie jednak wszelkie koszty dostawy pokrywa Inter Cars SA.
Oczywiście, zdarzają się zwroty towarów, których z jakichkolwiek przyczyn klient nie potrzebuje. Jeśli następują one niezwłocznie po dostawie, warsztat nie ponosi żadnych konsekwencji, natomiast przy zwrotach ewidentnie opóźnionych naliczane są opłaty za zwłokę.
0 komentarzy dodaj komentarz