Bardzo często po naprawie blacharskiej zapomina się o antykorozyjnym zabezpieczeniu wewnętrznych powierzchni metalowych elementów zarówno tych poddawanych prostowaniu, jak i wymienianych z użyciem metod spawalniczych.
Podczas spawania i zgrzewania punktowego stali temperatura przekracza lokalnie 1500°C, a przy lutospawaniu 950°C. W takich warunkach wszelkie wcześniej naniesione powłoki ochronne, łącznie z galwanicznymi (np. cynkowymi) ulegają spaleniu. Z kolei w miejscach zginania (podczas wypadku) i prostowania (w trakcie naprawy) stalowych blach głębokotłocznych pokrycia zabezpieczające ulegają mechanicznemu odspojeniu od znajdującego się pod nimi podłoża, które staje się wówczas narażone na przyspieszoną korozję. Dotyczy to w równym stopniu zewnętrznych wytłoczek poszycia, jak i zamkniętych profili konstrukcji nośnej.
Od rodzaju naprawianych elementów i zastosowanej metody naprawy zależy charakter niezbędnych zabezpieczeń antykorozyjnych. Na przykład podczas częściowej wymiany podłużnic w niektórych konstrukcjach pojazdów zalecane jest używanie pomocniczych nakładek paskowych do łączenia nowych partii ze starymi. Przy braku właściwej konserwacji pod tymi paskami gromadzi się wilgoć i wkrótce pojawiają się ogniska korozji powodujące znaczne osłabienie naprawionych fragmentów nośnej struktury nadwozia.
W nowoczesnych szkieletach nośnych wykonanych z blach o podwyższonej lub wysokiej wytrzymałości częściowa wymiana elementów odbywa się z wykorzystaniem niskotemperaturowych technik łączenia, a więc głównie klejenia i nitowania. Klej zazwyczaj sam w sobie jest wystarczającym zabezpieczeniem antykorozyjnym pokrytych nim powierzchni. Podobne właściwości ma też stop CuSi3 używany do lutospawania. Może on w znacznym stopniu uzupełniać ubytki powstające w warstwie ocynkowania.
Pistolet pneumatyczny do aplikacji antykorozyjnych preparatów ML. Długi aplikator elastyczny z prostą końcówką rozpylającą służy do konserwacji wnętrz głębokich wąskich profilów, np. progów
Materiałem dodatkowym używanym do konserwacji naprawianych nadwozi są masy poliuretanowe (PU), a także wytwarzane na bazie innych polimerów. Odznaczają się one właściwościami anty korozyjnymi i antywibracyjnymi. Przy braku takiego tłumienia wibracje blach nadwoziowych powodują z czasem zmęczeniowe uszkodzenia materiału, w których również powstają ogniska korozji. Fabrycznie polimerowe wypełnienia stosowane są w zderzakach przednich i tylnych, progach i słupkach szkieletu nadwozia, a niekiedy także w nadkolach. Ich zadaniem jest nie tylko przeciwdziałanie korozji i wibracjom, lecz także absorbowanie sił występujących podczas ewentualnych kolizji i hamowanie szkodliwej cyrkulacji powietrza w profilach zamkniętych.
Dlatego po wykonanej naprawie blacharskiej wszystkie te polimerowe elementy muszą być w pełni przywrócone do pierwotnego stanu. Ich brak może mieć negatywne konsekwencje i podczas kolejnego wypadku drogowego, i w zwykłej eksploatacji pojazdu, gdyż może powodować np. nadmierne skraplanie się wilgoci ("parowanie") na szybach.
Wszystkich wspomnianych wcześniej specjalnych zabezpieczeń antykorozyjnych nie należy stosować przed przewidzianą renowacją lakierniczą nadwozia, gdyż rozpylane w zamkniętych przestrzeniach fluidy antykorozyjne często zawierają w swym składzie silikon powodujący powstawanie tzw. kraterów w świeżo nanoszonych powłokach. Te specjalne fluidy wprowadza się do wnętrza zamkniętych profili za pomocą wysokociśnieniowych pistoletów natryskowych z długimi końcówkami aplikacyjnymi. Konstruktorzy nadwozi projektują w tym celu odpowiednie otwory zamykane elastomerowymi zaślepkami. Ich liczba i rozmieszczenie są przeważnie w pełni zadowalające. Jeśli więc występują problemy z podawaniem preparatu do głębiej położonych stref, rozwiązania należy szukać przede wszystkim w stosowaniu dłuższych i bardziej elastycznych końcówek aplikacyjnych, a dodatkowe otwory wykonywać tylko w ostateczności i w żadnym wypadku nie w częściach konstrukcji nośnej.
Do płytkich szerokich przestrzeni (przykład z lewej) używa się kątowej końcówki rozpylającej z poręcznym uchwytem
2015-12-30 10:22
Pistolet pneumatyczny do aplikacji antykorozyjnych preparatów ML. Długi aplikator elastyczny z prostą
doktorrdza
Gdzie mogę kupić taki pistolet lub proszę o podanie jego nazwy jak go szukać ?
2016-11-24 12:50
Tutaj masz taki pistolet
Agnieszka
Taki pistolet znajdziesz na http://www.buehnen.pl/urzadzenia/reczne-pistolety-pneumatyczne
2 komentarzy dodaj komentarz