Zasady postępowania w takich sytuacjach można przedstawić na przykładzie samochodu Volkswagen Passat 1.9 TDI (3C2), w którym świeci się kontrolka hamulca parkingowego, a sam hamulec nie działa.
Wiadomo, że w nowych modelach samochodów wykonanie nawet pozornie prostych operacji naprawczych wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, do których należy przede wszystkim elektroniczny sprzęt diagnostyczny wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Z początku dotyczyło to tylko silników sterowanych za pomocą programowalnych procesorów z funkcją samodiagnozy.
Z czasem podobne urządzenia zaczęły przejmować kontrolę nad innymi zespołami pojazdów. Pojawił się więc problem wzajemnej ich komunikacji, którego rozwiązaniem okazały się informatyczne magistrale CAN i LIN, będące odpowiednikiem Internetu w skali jednego samochodu. Pozwoliły one na znaczne uproszczenie całej instalacji elektrycznej pod względem okablowania, a równocześnie stworzyły warunki do "elektronizacji" systemów dotychczas wybitnie mechanicznych.
Takim obszarem samochodowej techniki jest układ hamulcowy, w którym pierwszym zastosowaniem elektroniki były systemy ABS stanowiące bazę dla innych rozwiązań optymalizujących proces hamowania. W końcu elektryczno-elektroniczne stały się nawet hamulce postojowe, obsługiwane wcześniej ręczną dźwignią i prostym mechanizmem linkowym. Dziś istnieją różne konstrukcyjne odmiany tych elektrycznych hamulców postojowych. Na przykład w samochodach Renault silnik elektryczny służy do naciągania tradycyjnej linki hamulca ręcznego. Z kolei w konstrukcjach Volkswagena silniki elektryczne umieszczane są bezpośrednio w hamulcowych zaciskach, gdzie poprzez mechanizmy śrubowe powodują docisk klocków do tarcz.
We wszystkich takich systemach aktywacja hamulca ręcznego następuje za pomocą elektrycznego przycisku lub po przestawieniu w pozycję parkingową głównego wyłącznika elektrycznego (tzw. stacyjki) albo dźwigni automatycznej skrzyni biegów.
Tylny zacisk hamulcowy stosowany w samochodach Volkswagen
W bardzo popularnym samochodzie w Polsce – VW Passacie 2.0 TDI – stosowany jest elektryczny hamulec parkingowy systemu EPB. Do jego właściwej obsługi niezbędny jest odpowiedni sprzęt diagnostyczny, np. Navigator TXT's Texa. Bez niego próby dokonania zwykłej wymiany klocków hamulcowych lub jakiekolwiek inne ingerencje w system hamulca postojowego powodują świecenie kontrolki w zestawie wskaźników i pojawienie się w pamięci elektronicznego sterownika zapisu dwóch błędów związanych z nieprawidłową pozycją tłoczka hamulcowego. Ich kody to: 02426 dla zacisku lewego tylnego i 02427 dla zacisku prawego tylnego. W tej sytuacji powinny zostać wykonane wszystkie czynności przewidziane w procedurze standardowej wymiany kloców, niezależnie od tego, czy rzeczywiście zamontowane zostały nowe klocki.
Procedura wymiany klocków hamulcowych z wykorzystaniem oprogramowania IDC4 Car Plus v54 dla samochodów osobowych rozpoczyna się, jak zwykle, od wyboru marki i modelu obsługiwanego pojazdu. Następną czynnością jest otwarcie zacisków hamulcowych. Nie wolno wykonywać tego z użyciem mechanicznej siły, gdyż w ten sposób spowoduje się kosztowne uszkodzenie tych elektrycznie sterowanych podzespołów. Dlatego najpierw należy zastosować wybraną z menu programu elektroniczną procedurę odblokowania zacisków hamulcowych, a dopiero potem mechanicznie cofnąć ich tłoczki do pozycji wyjściowej, by można było założyć nowe klocki.
Obsługa elektrycznego hamulca postojowego w programie Texa IDC4 Car Plus v54 (po wybraniu marki i modelu pojazdu), u góry: ogólne określenie funkcji, niżej: rodzaje dostępnych czynności
Po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych, należy zamknąć zaciski i uruchomić kolejną opcję: "dostosowanie kloców hamulcowych", wprowadzając tym samym odpowiednią konfigurację do sterownika ECU tego systemu w pojeździe. Pominięcie stosownych ustawień natychmiast spowoduje pojawienie się błędów. Jak widać na załączonej ilustracji, wszystkie aktywacje umożliwiające przeprowadzenie pełnej procedury wymiany klocków hamulcowych są w menu programu dostępne. Po prawidłowo przeprowadzonej operacji wymiany klocków (czy też ich rekonfiguracji) należy wykonać wykasowanie kodów usterek.
Po elektrycznym otwarciu zacisków hamulcowych ich tłoczki cofają się w bardzo ograniczonym zakresie, wystarczającym jedynie do wyjęcia kloców. Dalszy, niezbędny powrotny ruch tłoczków należy wymusić ręcznie. Zaniechanie tej czynności skutkuje pojawieniem się błędów, a hamulec parkingowy wówczas nie działa.
2018-05-14 05:12
Polecam
Olek
Ostatnio miałem właśnie taki problem z hamulcem elektrycznym, że musiałem udać się to Alfa Serwis Ruda Śląska. Od razu wiedzieli, gdzie jest problem.
2020-05-10 13:41
Mcgiver
waluś
Nowey silniczek przed zamontowaniem należy otworzyć, nasmarować przekładnię satelitarną dobrej jakości smarem i zakleić klejem distal dociskając obudowę w imadle, to gwarantuje długą niezawodną pracę silniczka inaczej za rok znowu go wymienisz ????????????
2 komentarzy dodaj komentarz