Długoletnie doświadczenie firmy Delphi jako dostawcy zaawansowanych technologii OE pozwala jej tworzyć nowe generacje systemów klimatyzacyjnych z zachowaniem najwyższych standardów jakości.
Począwszy od pierwszego samochodowego klimatyzatora, który w 1956 roku znalazł zastosowanie w pojeździe, inżynierowe Delphi wszelkie swe nowe rozwiązania testują pod względem jakości i wytrzymałości, zgodnie z najwyższymi wymaganiami producentów samochodów. Wskaźnik występujących usterek jest niższy niż 1 na tysiąc wyposażonych w nie pojazdów. Ich potwierdzona testami trwałość odpowiada przebiegowi 150 tys. km, a gwarantowana szczelność obiegu czynnika chłodzącego wyklucza większą jego utratę niż 0,45 kg w okresie 40 lat, co jest osiągnięciem wyjątkowym i bardzo ważnym dla ochrony środowiska naturalnego. Najwyższą jakością odznaczają się także klimatyzacyjne sprężarki tej marki.
Sprężarka w układzie klimatyzacji
Aby najlepiej zobrazować funkcję sprężarki, trzeba pomyśleć o niej, jak o ludzkim sercu. Podobnie jak serce, sprężarka jest odpowiedzialna za obieg czynnika chłodzącego i oleju, które są w tym wypadku odpowiednikiem krwi i pozwalają na funkcjonowanie całego systemu. Dostarczany do sprężarki gaz o niskiej temperaturze i niskim ciśnieniem jest w niej w wyniku sprężania przetwarzany na gaz o wysokiej temperaturze i wysokim ciśnieniu. Następnie trafia on do skraplacza, gdzie w wyniku fizycznego procesu zmiany stanu skupienia staje się cieczą o wysokiej temperaturze. Ta ciecz, przemieszczając się przez zawór rozprężny, zaczyna zamieniać się w parę o niższej temperaturze i niskim ciśnieniu. Kolejnym elementem układu jest parownik, w którym substancja zamienia się w całości w gaz o niskiej temperaturze i pod niskim ciśnieniem, zanim ponownie trafi do sprężarki.
W związku z tym cały układ klimatyzacji składa się z dwóch obwodów: wysokiego i niskiego ciśnienia, w których realizowane są funkcje tłoczenia i zasysania. Na wejściu do sprężarki (funkcja zasysania) zasysany jest czynnik chłodzący w postaci gazu pod niskim ciśnieniem. Następnie na wyjściu ze sprężarki gaz jest tłoczony do skraplacza pod wysokim ciśnieniem.
Sprężarka Delphi CVC rozłożona na części
Powietrze napływające z zewnątrz lub z wnętrza samochodowego nadwozia (w przypadku włączonej recyrkulacji) styka się z zewnętrzną powierzchnią parownika, oddając jej ciepło, dzięki czemu samo jest schładzane. W ten sposób wszystkie elementy układu klimatyzacji działają tak, aby utrzymać odpowiednio niską temperaturę w kabinie pojazdu.
Sprężarka jest pompą (przeważnie tłokową) napędzaną przez wał korbowy silnika za pośrednictwem paska. Spręża wyłącznie gaz powstający z odparowania czynnika chłodzącego w parowniku. Jeśli w jakimkolwiek przypadku do sprężarki trafiłby czynnik w stanie ciekłym, uległaby ona natychmiastowemu uszkodzeniu.
Rodzaje współczesnych sprężarek
Głównym typem sprężarek są sprężarki tłokowe, w obrębie których występują zarówno konstrukcje o stałej pojemności skokowej, jak i o zmiennej. Ten drugi rodzaj często określa się symbolem CVC.
Stałą pojemność skokową mają sprężarki, w których tarcza poruszająca tłoki jest ustawiona pod stałym kątem w stosunku do swej osi obrotu. W trakcie pracy tłoki sprężające pokonują tę samą drogę, sprężając i pompując zawsze tę samą ilość czynnika. Zmienna jest tylko prędkość pracy sprężarki (zależna od aktualnych obrotów silnika) oraz ilość czynnika chłodzącego uczestniczącego w obiegu układu klimatyzacji. W tego typu systemach regulacja ciśnienia i wydajności odbywa się poprzez włączanie i wyłączanie sprężarki za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego zamontowanego w kole pasowym.
Zmienna pojemność skokowa CVC występuje w sprężarkach, których konstrukcja sprawia, iż kąt ustawienia tarczy napędzającej tłoki może być w pewnym zakresie modyfikowany. Jego aktualna wartość zależy od dwu sprężyn reagujących na ciśnienie panujące wewnątrz obiegu czynnika. Tarcza może być sprzężona z tłokami mechanizmem krzywkowym (CVC) lub korbowodowym typu wychylnego (V5 i V7). Rozwiązanie krzywkowe, preferowane przez Delphi, odznacza się maksymalną redukcją liczby elementów pośrednich pomiędzy tłokiem a tarczą, co zmniejsza masę całej sprężarki, ogranicza jej tarcie wewnętrzne, emisję ciepła i straty energii, pozwalając na uzyskanie optymalnej wydajności. Mechanizmy krzywkowe pracują też ciszej i wykazują większą trwałość eksploatacyjną.
Charakterystycznym elementem każdej sprężarki o zmiennej pojemności skokowej jest elektrozawór kontrolujący ciśnienie oddziałujące na tarczę.
Sprężarka Delphi CVC w przekroju ukazującym mechanizm krzywkowy z popychaczami
Wydajność tego rodzaju sprężarki zmienia się w trakcie pracy tak znacznie, iż w niektórych modelach w ogóle nie stosuje się sprzęgła elektromagnetycznego. Sprężarka pracuje nieprzerwanie, a jej stopień sprężania jest bieżąco regulowany w zależności od potrzeb. Zmienna jest także w tym przypadku prędkość pracy oraz ilość czynnika chłodzącego, lecz dodatkowo również kąt ustawienia tarczy.
W jednym modelu pojazdu można stosować wymiennie technologie standardową i CVC Delphi.
Praktyczne znaczenie różnic konstrukcyjnych
Sprężarki o zmiennej pojemności skokowej Delphi CVC dostarczane są obecnie nie tylko producentom samochodów, lecz także na rynek samochodowych części zamiennych. Ważną ich zaletą jest energooszczędność przekładająca się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin. Wynika to z faktu, iż systemy klimatyzacji zajmują drugie miejsce (po napędzie kół) pod względem poboru energii w samochodzie.
Sprężarki Delphi są bardzo precyzyjnie zaprojektowane pod względem ich wydajności. Ze względu na niską masę są one w stanie ograniczyć zużycie energii o ok. 15% i znacząco zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym obniżyć koszty użytkowania pojazdu.
2016-05-24 22:42
A gdzie prawda?
Piotr
Prawda jest taka że sprężarki nowej generacji mają zdecydowanie mniejszą żywotność,tak,za chwile ktoś napisze że jednak jest inaczej,wszystko na czym można zarobić dobre pieniądze,patrz wymiana sprężarki co kilka lat,jest optymalne w porwnaniu do starej generacji.Powoli ludzie się budzą z snu opowiadania bajek,sprężarki 20,25 letnie przy wlaściwej eksploatacji są nadal wydajne,nowe już po 3 latach eksploatacji kwalfikują sie do wymiany.Wtryski Delphi w silnikach Diesla są również rewelacyjne...Patrz 2.0 TDCI(MK3),Hyundai 2.9Crdi itd,pozdrawiam
1 komentarzy dodaj komentarz