strona główna Praktyka warsztatowa Czujnik tlenku azotu NOx
2024-11-08, ostatnia aktualizacja 2024-11-08 10:54

Czujnik tlenku azotu NOx

Czujnik NOx, katalizator NOx ANS1025-12B1

Inter Cars, Delphi

Czujnik NOx, katalizator NOx ANS1025-12B1

Tlenki azotu (inaczej NOx) to zanieczyszczenia mające wpływ zarówno na środowisko, jak i na zdrowie ludzi. NOx zwykle oznacza tlenek azotu (NO), który po połączeniu z tlenem w wysokich temperaturach przekształca się w dwutlenek azotu (NO2). Ten czerwonawo-brązowy gaz odpowiada za mętny, brunatny kolor letniego smogu w obszarach o dużym natężeniu ruchu drogowego. Jest on trujący i bardzo reaktywny. Może powodować i zaostrzać infekcje dróg oddechowych oraz astmę, zwłaszcza u dzieci, a także wpływać szkodliwie na lokalne ekosystemy i widoczność na drodze.

Czujnik tlenków azotu służy do monitorowania poziomu tlenków azotu emitowanych przez pojazd w celu zapewnienia zgodności z normami emisji spalin. Jest on niezbędną częścią współczesnych pojazdów. Czujniki marki Delphi są dostępne w asortymencie Inter Carsu.

Czujnik NOx nie tylko sprawdza poziom tlenków azotu uwalnianych do powietrza, ale także odgrywa istotną rolę w ich kontrolowaniu za pomocą układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w pojazdach z silnikiem Diesla. Jest on kluczową częścią układu, który obejmuje również m.in. katalizator SCR, filtr cząstek stałych (DPF) i turbosprężarkę. Jeśli czujnik NOx wykryje zbyt dużą ilość emitowanych gazów NOx, wysyła tę informację do układu SCR, który tak modyfikuje poziom wyjściowy, by był on zgodny z normami emisji spalin.

Ponieważ tlenki azotu mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi i pośrednio szkodzą środowisku, wprowadzono rygorystyczne przepisy dotyczące kontroli poziomu emisji spalin. Powoduje to, że czujniki NOx są niezbędne, zwłaszcza w nowoczesnych pojazdach z silnikiem Diesla.

Zasada działania
Czujnik składa się z ogniwa Nernsta, przez które przepływa prąd. Koryguje ono stosunek powietrza do paliwa, tak by wynosił λ=1. Drugie ogniwo, zwykle wykonane z ceramiki z powłoką z rodu, rozkłada tlenki azotu na azot i tlen. Sterownik NOx - zwykle umieszczony w pobliżu czujnika NOx - oblicza poziom tlenków azotu w spalinach i przesyła tę informację do sterownika SCR. Sterownik SCR na tej podstawie dostosowuje ilość płynu wtryskiwaną do katalizatora SCR układu wydechowego diesla. Ten z kolei przekształca nadmiar tlenków azotu w wodę i azot.

Lokalizacja czujnika
Czujnik NOx najczęściej znajduje się za katalizatorem SCR. Dzięki temu sterownik SCR może sprawdzać, czy poziom NOx utrzymuje prawidłową wartość. Niektóre pojazdy są wyposażone w czujniki przed i za SCR, choć częściej stosuje się tylko jeden czujnik.

Czujniki NOx montuje się w pojazdach od początku XXI wieku. Aby spełnić normę Euro 6, pojazd z silnikiem Diesla może emitować maksymalnie 80 mg gazów NOx na kilometr, czego nie da się osiągnąć bez precyzyjnego monitorowania ich poziomu przez czujnik NOx.

W czujniki NOx jest wyposażona większość nowoczesnych pojazdów - zarówno benzynowych, jak i tych z silnikiem Diesla. Mimo że jednostki benzynowe wytwarzają znacznie mniej NOx niż wysokoprężne, również w ich przypadku poziomy emisji spalin są ściśle regulowane. Aby przejść testy zgodności z normą Euro 6, nowoczesne pojazdy są wyposażone w co najmniej jeden czujnik NOx do kontroli poziomu emisji spalin pojazdu.

Typowe usterki
Czujniki NOx mają ograniczoną żywotność, dlatego większość właścicieli aut staje przed koniecznością ich wymiany w trakcie eksploatacji pojazdu.

Jedną z najważniejszych przyczyn usterki czujnika NOx jest nagromadzenie sadzy z procesu spalania. Ma ona nie tylko działanie ścierne, przez co może z czasem uszkodzić czujnik, ale także może go zakryć, uniemożliwiając prawidłowy pomiar gazu. Szczegółowe omówienie typowych przyczyn problemów z czujnikiem NOx znajduje się w poradniku Delphi.

Testowanie
Jeśli pojazd wykazuje objawy awarii czujnika NOx, takie jak: zapalenie się kontrolki silnika, zwiększone zużycie paliwa, zmniejszona moc, przyspieszenie i osiągi albo przejście w tryb awaryjny - można wykryć kody błędów przez skanowanie modułu ECU pojazdu narzędziem diagnostycznym, na przykład BlueTech VCI firmy Delphi.

Nie daje ono jednak pełnego obrazu sytuacji, ponieważ przyczyn błędów może być wiele. W przypadku podejrzenia usterki takiego czujnika wskazane jest przeprowadzenie dalszych testów na samych czujnikach przy użyciu multimetru.

Wymiana
Nie zaleca się czyszczenia czujnika NOx. W zasadzie czujniki te czyszczą się samodzielnie, jeśli więc wykazują objawy nieprawidłowego działania, należy je wymienić. Ich wymiana bywa kosztowna, dlatego opcja naprawy wydaje się atrakcyjna, jednak w przypadku tak precyzyjnego elementu rozwiąże ona problem tylko na krótko. Prawdopodobnie czujnik ulegnie wkrótce ponownej awarii.

W praktycznym poradniku na stronie www.delphiautoparts.com eksperci Delphi objaśniają procedurę wymiany czujnika. Ze względu na wysokie koszty może się wydawać, że atrakcyjnym rozwiązaniem będzie zastąpienie wadliwego czujnika NOx naprawionym. Producent zaleca jednak stosowanie wyłącznie nowych, wysokiej jakości elementów, aby zapewnić ich długą żywotność i prawidłowe osiągi.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2