Jak wynika z raportu kwartalnego "Branża motoryzacyjna", przygotowanego wspólnie przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmę doradczą KPMG, w ubiegłym roku wartość produkcji sprzedanej polskiego sektora motoryzacyjnego wyniosła 109,2 miliarda złotych. Oznacza to wzrost o 6,3 procent w skali rok do roku.
Zdaniem PZPM taki wynik nie byłby możliwy do osiągnięcia bez producentów części i akcesoriów samochodowych. Gdyby nie rozwinięta produkcja podzespołów, Polska już dawno spadłaby do motoryzacyjnej trzeciej ligi. Kolejny rok z rzędu zanotowano spadek produkcji samochodów osobowych. W 2012 roku w Polsce wyprodukowano ich łącznie tylko 475,1 tysiąca, czyli aż o 12 procent mniej niż rok wcześniej. O 6,9 procent wzrosła z kolei produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych (do 111,1 tysiąca). Pozytywny trend widoczny jest też w segmencie autobusów, których wyprodukowano 4,2 tysiąca (wzrost o 4,8 procent).
Szczególnie dobra dla producentów okazała się druga połowa ubiegłego roku. Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych (takich jak szyby, akumulatory i tłumiki samochodowe) wzrósł o 6,7 procent rok do roku. Równie korzystne wyniki (wzrost o 6,4 procent) osiągnęli producenci opon.
Wyprodukowane w Polsce samochody, części i akcesoria w większości trafiają na eksport (głównie do państw zachodniej Europy). Sytuacja w polskiej motobranży w dużym stopniu zależna jest więc od koniunktury na zagranicznych rynkach.
Ogólna wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego to w głównej mierze zasługa firm zagranicznych, które składają na terenie Polski samochody, oraz producentów i eksporterów części i akcesoriów. Ta druga grupa to w sporej części firmy polskie.
Sprzedaż Raport Produkcja Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego PZPM Branża motoryzacyjna KPMG
0 komentarzy dodaj komentarz