strona główna Diagnostyka Nowa szansa: filtry DPF
2014-02-11, ostatnia aktualizacja 2014-02-11 07:18

Nowa szansa: filtry DPF

Asortyment części układów wydechowych marki Walker znajduje zastosowanie we wszystkich typach pojazdów drogowych

Tenneco

Asortyment części układów wydechowych marki Walker znajduje zastosowanie we wszystkich typach pojazdów drogowych

Wszystkie najnowsze technologie motoryzacyjne stają się wkrótce po ich wprowadzeniu dodatkowym źródłem biznesowych korzyści dla firm zajmujących się dystrybucją lub wymianą części samochodowych.

Tak było z katalizatorami wydechowymi, elektronicznym wtryskiem paliwa i aktywnymi systemami kontroli jazdy. Wszystkie podobne innowacje techniczne zastosowane w pojazdach wymagają prędzej lub później naprawy bądź wymiany serwisowej, a ich producenci są zwykle doskonale przygotowani, by ułatwiać warsztatom świadczenie tych nowych usług. Najświeższą szansą rozszerzenia oferty warsztatowej jest obsługa filtrów cząstek stałych (DPF), których stosowania w silnikach Diesla wymaga od 2009 roku norma Euro 5.

Zadaniem filtra DPF jest zatrzymywanie cząstek stałych zawartych w spalinach opuszczających katalizator utleniający. Służy do tego precyzyjnie opracowana przegroda o strukturze przypominającej plaster miodu. Wychwytuje ona i zatrzymuje mikroskopijne cząstki sadzy i innych substancji stałych, aż do momentu ich spalenia podczas procesu samoczynnej regeneracji (samooczyszczenia) filtra. Po każdej takiej regeneracji w filtrze DPF zostaje niewielka ilość osadów, co w rezultacie doprowadza do konieczności jego wymiany po przebiegu 80 000–140 000 kilometrów, w zależności od rodzaju zastosowanego systemu oraz sposobu prowadzenia pojazdu. Miliony samochodów w całej Europie wyposażono już w te urządzenia, więc korzyść stąd wynikająca dla motoryzacyjnych firm usługowych jest wręcz oczywista.

Dwie podstawowe metody

Współczesne filtry DPF różnią się technologią wspomnianej regeneracji cieplnej, czyli wypalania zatrzymywanych osadów. Może być ona "pasywna", czyli przebiegająca w sposób ciągły, bez ingerencji elektronicznych systemów zarządzania pracą silnika. Takie rozwiązanie stosuje się w silnikach, których spaliny utrzymują stałą temperaturę w zakresie 270°C do 450°C.

Regeneracja "aktywna" filtra odbywa się w określonych interwałach czasowych, które zależą, między innymi, od takich czynników, jak ciśnienie w układzie wydechowym, zmieniające się na skutek wzrostu ilości zatrzymanych cząstek. Ten rodzaj regeneracji jest w pojazdach drogowych używany najczęściej, ponieważ ich silniki wytwarzają spaliny o zmiennej temperaturze i zawartości cząstek wymagających dopalenia.

Rozwój systemów filtracji

Firma Tenneco była pierwszym globalnym dostawcą oferującym europejskim producentom pojazdów technologię filtrowania cząstek stałych w ramach seryjnej produkcji. Rozpoczęła w 2000 roku produkcję zespołów DPF (produkty oryginalnego wyposażenia) do samochodów osobowych Citroën C5 oraz Peugeot 406 Diesel. Technologie filtrów cząstek stałych zostały także zastosowane w takich markach, jak: Audi, BMW, Mercedes-Benz, Fiat, Ford, Jaguar, Smart, Volkswagen oraz Volvo.

Walker

Kompletny system DPF z "aktywną" metodą regeneracji zainstalowany w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym

Od 2001 w wielu pojazdach z silnikami Diesla, produkowanych przez koncern PSA (Peugeot, Citroën) oraz innych wytwórców, wykorzystuje się specjalne dodatki do paliw. Odgrywają one w procesie regeneracji filtra DPF rolę katalizatora – przyspieszają spalanie zgromadzonych cząstek stałych poprzez obniżenie temperatury ich samozapłonu. Marka Walker oferuje bogaty asortyment tego rodzaju preparatów pod nazwą Eolys wraz z zestawami służącymi do ich aplikacji.





Andrzej Gajdziński
Manager regional Poland, Tenneco



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2