Minął już rok od momentu, w którym rozpoczęły się szkolenia DAF EcoDrive. Są one prowadzone we współpracy z Jarosławem Ożyńskim – jednym z najbardziej doświadczonych trenerów specjalizujących się w podnoszeniu kwalifikacji kierowców.
Program DAF EcoDrive ma odpowiadać potrzebom branży transportowej. Szkolenia pozwalają trwale ograniczyć zużycie paliwa i utrzymać na właściwym poziomie umiejętności kierowców. Napędy współczesnych pojazdów ciężarowych zmieniają się szybko i nawet bardzo doświadczony kierowca bez systematycznego podnoszenia kwalifikacji nie będzie eksploatował samochodu efektywnie stosując metody prowadzenia sprzed 10 lat.
Z praktyki szkoleniowej wynika, że popularny hamulec silnikowy jest eksploatowany najczęściej niepoprawnie: nie jest wykorzystywana jego pełna moc, co skutkuje większym zużyciem hamulców zasadniczych. Jest to tylko jeden z przykładów niewłaściwej eksploatacji.
Szkolenie DAF EcoDrive składa się z dwóch przejazdów. Jeden z nich odbywa się tak, jak kierowca jeździ zawsze; drugi jest wykonywany pod dyktando instruktora. Wybierana zawsze jest trudna trasa, która będzie wymagać od kierowcy umiejętności. Po odbyciu szkolenia DAF EcoDrive kierowcy często mówią, że nie wiedzieli, że jadą z nogą na pedale sprzęgła, mają niepoprawną pozycje za kierownicą albo trzymają rękę na dźwigni zmiany biegów. Te z pozoru błahe błędy kończą się często uszkodzeniem pojazdu albo nawet powodują zagrożenie na drodze.
Najszybciej widocznym i najłatwiej mierzalnym efektem szkolenia jest niższe zużycie paliwa. Mniej spektakularne, ale równie wymierne są oszczędności na kosztach napraw i obsługi, bowiem świadomy kierowca lepiej wykorzystuje pojazd: rzadziej wymieniane jest sprzęgło, hamulce, synchronizatory i inne podzespoły. Właściwie eksploatowany samochód ciężarowy powinien całe swoje techniczne życie przejechać na fabrycznie zamontowanym sprzęgle, czyli przebyć dystans nawet 1,6 mln km!
0 komentarzy dodaj komentarz