Firma Nissens, specjalizująca się między innymi w produkcji chłodnic do samochodowych układów klimatyzacji, wdrożyła w tym roku nową linię produktów, obejmującą sprężarki czynnika chłodniczego.
Sprężarki Nissens to podzespoły fabrycznie nowe, zaprojektowane i wykonane zgodnie z wysokimi standardami jakości OE. Producent dostarcza je już napełnione olejem PAG, zaopatrzone w komplet niezbędnych uszczelek (o-ringów), dodatkowych złącz elektrycznych, a także ze sprzęgiełkami jednokierunkowymi (w przypadku aplikacji bez napędu paskowego). Dzięki temu produkty te nadają się do natychmiastowego zamontowania bez konieczności poszukiwania niezbędnych elementów pomocniczych. Wraz z nimi dostarczane są w tym samym kartonie warunki instalacji i gwarancji firmy Nissens.
Szybki i poprawny dobór sprężarki do konkretnego modelu i wersji pojazdu zapewnia katalog Nissens, dostępny online pod adresem: www.nissens.com.pl/katalog. Oferta sprężarek Nissens obejmuje samochody osobowe, dostawcze oraz ciężarowe i można zapoznać się z nią także w katalogu TecDoc.
Diagnozowanie układu
Na prawidłowe działanie oraz trwałość sprężarki wpływa jej poprawny montaż oraz serwisowanie, a także stan pozostałych elementów układu klimatyzacyjnego. Awaria sprężarki wcale nie świadczy o tym, że to właśnie ona jest pierwotną przyczyną ogólnej niesprawności samochodowej klimatyzacji. Często bywa odwrotnie, czyli niedobór czynnika lub złe funkcjonowanie innych urządzeń uczestniczących w jego obiegu, powoduje uszkodzenie sprężarki.
Części zamienne Nissens do układów klimatyzacji
Dlatego przed montażem nowej sprężarki należy koniecznie ustalić przyczyny awarii starej. W tym celu konieczna jest wizualna inspekcja i ocena stanu technicznego układu klimatyzacji, w tym ocena skraplacza (chłodnicy klimatyzacji). W przypadku znacznego zniszczenia korozyjnego i ubytków lameli skraplacza zaleca się jego wymianę na nowy, gdyż niedostateczna wydajność tego wymiennika może powodować przegrzewanie się sprężarki, jej przeciążenie, a w konsekwencji – przyspieszone zużycie lub zatarcie. W przypadku zatarcia sprężarki zaleca się wymianę skraplacza, ponieważ mogą znajdować się w nim opiłki przenikające potem do innych części obiegu. Dotyczy to szczególnie wydajnych, lecz trudnych do płukania skraplaczy o konstrukcji równoległej ("komorowej").
Przygotowanie do montażu
Przy demontażu starej sprężarki trzeba zabezpieczyć dochodzące do niej węże, aby tą drogą nie dostały się do obiegu żadne zanieczyszczenia. Przed instalacją nowej sprężarki należy przepłukać odpowiednio układ klimatyzacji, używając czynnika R134a lub przeznaczonych do tego celu specjalnych środków. Nissens rekomenduje zastosowanie specjalnych środków z uwagi na ich znacznie większą skuteczność. Po zakończeniu tej operacji cały obieg czynnika chłodniczego wymaga dokładnego usunięcia pozostałości środków płuczących oraz całkowitego osuszenia sprężonym powietrzem lub azotem.
Schemat budowy typowego układu klimatyzacji samochodowej
Oczywiście niewskazane jest płukanie nowej sprężarki, a także wymienianych wraz z nią osuszaczy oraz zaworów rozprężnych lub dysz dławiących. Wszystkie nowe części montuje się w takim stanie, w jakim zostały dostarczone przez ich producenta. Potrzebne jest natomiast sprawdzenie ilości oleju w nowej sprężarce i jego ewentualne dopełnienie do poziomu określonego w instrukcji danego modelu samochodu. Rodzaj dolewanego oleju i jego lepkość muszą być zgodne ze specyfikacją producenta pojazdu. Wstępne rozprowadzenie oleju wewnątrz sprężarki przeprowadza się, wykonując ręcznie ok. 10 pełnych obrotów jej wału.
Montaż w samochodzie
Montując nową sprężarkę w samochodzie, trzeba bardzo uważać, by do jej wnętrza oraz innych części układu nie przedostały się jakiekolwiek zanieczyszczenia. Dlatego zaślepki na króćcach przyłączeniowych powinny być zdejmowane bezpośrednio przed mocowaniem do nich węży. We wszystkich uprzednio demontowanych połączeniach konieczne jest zastosowanie nowych o-ringów i uszczelek.
Wymienne elementy obiegu czynnika chłodzącego (fitry-osuszacze, wkład filtra)
Należy sprawdzić stan napinacza paska napędu osprzętu lub stan sprzęgiełka jednokierunkowego sprężarki (w przypadku napędów bezpaskowych). Zepsute sprzęgiełka jednokierunkowe podlegają obowiązkowej wymianie. Na koniec trzeba ustawić poprawne położenie i naciąg paska napędowego.
Chłodnica czynnika (kondenser) do samochodu Opel Astra II diesel (z lewej) i lamele chłodnicy zwiększające powierzchnię wymiany ciepła
Całkowicie zmontowany układ napełnia się, zgodnie z procedurami technicznymi napraw klimatyzacji samochodowej, odpowiednią ilością czynnika roboczego, wg specyfikacji producenta pojazdu. Nie wolno przy tym przekraczać dopuszczalnych przez producenta auta ilości oleju ani czynnika w układzie klimatyzacji. Potem należy pozostawić samochód na kilka minut z silnikiem pracującym na biegu jałowym, z włączonym układem klimatyzacji oraz czynną sprężarką, aby sprawdzić poprawność działania wszystkich elementów systemu klimatyzacyjnego.
Przekrój jednej ze sprężarek klimatyzacyjnych Nissens
Opracowano na podstawie materiałów Nissens
0 komentarzy dodaj komentarz