Zdarza się przy naprawach samochodowych podwozi, że pozornie łatwe do zdemontowania części okazują się bardzo trudno dostępne. Mechanicy klną wtedy na konstruktora, który nie pomyślał o ich wygodzie.
Zamiast kląć, przyznajmy uczciwie, iż każdy powinien przede wszystkim pilnować swojej roboty. Głównym zadaniem konstruktorów pojazdów jest nadawanie odpowiedzialnym częściom kształtów optymalnych pod względem funkcji, wytrzymałości i eksploatacyjnej trwałości. Z kolei firmowi fachowcy od technologii napraw opracowują sposoby ich prawidłowej wymiany oraz potrzebne do tego oprzyrządowanie specjalne, udostępniane potem wyłącznie autoryzowanym serwisom danej marki. Dla niezależnych warsztatów pracują natomiast niezależni producenci narzędzi i właśnie u nich należy szukać pomocy w rozwiązywaniu montażowych problemów.
Do powszechnie znanych przykładów takiego trudnego w naprawach elementu należy zwrotnica w samochodach Ford Transit, a dokładniej – sposób wciskowego osadzenia w niej sworznia kulistego. Z punktu widzenia konstrukcyjnej poprawności rozwiązanie to nie budzi zastrzeżeń, lecz jego rozbiórka przy użyciu uniwersalnego ściągacza, prasy lub nawet wybijaka i młotka – jest praktycznie niemożliwa. Dlatego firma Tesam zdecydowała się opracować i zaoferować niezależnym warsztatów specjalny przyrząd montażowy. Ma on postać prostej i bardzo wytrzymałej ręcznej prasy śrubowej z zestawem dwu par tulejek (adapterów) prowadzących. Sposób jego użycia pokazany na kolejnych ilustracjach dotyczy zwrotnicy wymontowanej z pojazdu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by podobną metodą dokonywać wymiany samego sworznia bez demontażu zwrotnicy.
Trzpień sworznia zwrotnicy w samochodach Ford Transit schowany jest do połowy swego przekroju w ciasnym zagłębieniu, co uniemożliwia jego wyciskanie za pomocą standardowych narzędzi
W zagłębieniu tym swobodnie mieści się dokładnie dopasowany do niego adapter wyciskający, z którego cylindryczną końcówką współpracuje odpowiednio ukształtowane ramię śrubowej prasy
Po nałożeniu ramienia na adapter i tulei pośredniej na zewnętrzną część demontowanego sworznia wyciska się go z gniazda, obracając nasmarowaną wcześniej śrubę zwykłym kluczem oczkowym
Po wyciśnięciu sworznia łatwo jest też go wyjąć z tulei pośredniej o odpowiednich wymiarach, a cały śrubowy przyrząd rozkłada się na tworzące go elementy niemal samoczynnie
Zużyty sworzeń wymienia się na nowy, wciskany tym samym przyrządem, ale z użyciem drugiej pary adapterów, których dokładne wykonanie z odpowiedniej stali decyduje o prawidłowym montażu
Zakładany sworzeń umieszcza się w adapterze dociskowym osadzonym na końcu śruby tak, by kołnierz wciskowego trzpienia ustawiony był współosiowo z naciskającą go cylindryczną tuleją
Podczas osadzania sworznia w zagłębieniu zwrotnicy musi się znajdować adapter dystansowy, współpracujący z półokrągłym zaczepem ramienia prasy i chroniący koniec wciskanego trzpienia
W tym typie zwrotnicy prawidłowo zamontowany sworzeń wystaje dość znacznie ze swego gniazda i dlatego adapter dystansowy musi mieć formę odpowiednio głębokiego i szerokiego kielicha
2018-07-10 08:25
No, no, ale sposób...
Paweł
To żaden sposób i porada. narzędzie kosztuje 600 PLN, czestotliwość obsługi Connecta raz na rok... Marna porada...
1 komentarzy dodaj komentarz