Ford C-Max (03-10) jest popularnym samochodem jeżdżącym po drogach całej Europy. Wymiana amortyzatorów osi przedniej w tym modelu przysparza wielu problemów, a ewentualne błędy mogą spowodować uszkodzenie amortyzatora oraz elementów współpracujących.
Poniższa instrukcja opisuje czynności, jakie należy wykonać podczas prac naprawczych w trakcie demontażu i montażu kolumny amortyzatora osi przedniej. Zalecana przez producenta pojazdu procedura jest niezbędna dla prawidłowego działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Przewidywany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w samochodzie Ford C-Max [03-10] wynosi około 1 godziny i 20 minut.
Instrukcja szczegółowa
1. Najpierw należy zdjąć koło.
2. Odkręcić nakrętkę mocującą łącznik stabilizatora oraz uchwyt mocowania przewodu ABS (fot.1).
3. Wyjąć z gniazda mocowania przewód hamulcowy (fot. 2).
4. Odkręcić śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy (fot. 3).
5. Za pomocą specjalnego narzędzia rozszerzyć otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy (fot. 4).
6. Używając wybijaka, wysunąć amortyzator z mocowania zwrotnicy (fot. 5).
7. Zaleca się podwiesić zwrotnicę wraz z półosią za pomocą specjalnych zaczepów do sąsiednich elementów zawieszenia w celu całkowitego odciążenia i zabezpieczenia przed uszkodzeniem wewnętrznego przegubu homokinetycznego (fot. 6).
8. Zdjąć zabezpieczenia oraz zdemontować ramiona wycieraczek (fot.7).
9. Usunąć gumową uszczelkę maski przy podszybiu (fot. 8).
10. Zdjąć zabezpieczenia i zdemontować plastikową osłonę podszybia.
11. Odkręcić śruby mocujące osłonę mechanizmu wycieraczek (fot. 9).
12. Odkręcić śruby i zdemontować zbiorniczek płynu hamulcowego (fot. 10).
13. Odkręcić śruby mocujące mechanizm wycieraczek (fot. 11).
14. Wyjąć osłonę mechanizmu wycieraczek (fot. 12).
15. Odkręcić trzy śruby mocujące kolumnę amortyzatora od góry. Amortyzator należy przytrzymać jedną ręką, aby nie wypadł, i wyjąć od dołu całą kolumnę (fot. 13).
16. Wymontowaną kolumnę umieścić w odpowiednim ściskaczu (najlepiej kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą), zdemontować wszystkie elementy i sprawdzić dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia (fot. 14).
Uwaga! Ze względu na potencjalne ryzyko nieprawidłowego składowania/transportowania, przed przystąpieniem do montażu zalecane jest przepompowanie (odpowietrzenie) amortyzatora dwururowego w celu uzyskania optymalnych właściwości tłumiących. Przepompowanie przeprowadza się w pozycji roboczej amortyzatora (pozycja pionowa).
17. Umieścić nowy amortyzator KYB, sprężynę zawieszenia, górny zestaw montażowy oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą i zmontować całą kolumnę. Górną nakrętkę dokręcić momentem 48 Nm (fot. 15a, 15b, 15c).
Uwaga! Odpowiednia kolejność i pozycja montażowa wszystkich elementów składowych ma kluczowy wpływ na poprawność działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Nie wolno używać narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju oraz uszkodzenia amortyzatora. Należy używać tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.
18. Wycięcie w górnym mocowaniu, element ustalajacy położenie łożyska oporowego oraz trzpień pozycjonujący amortyzator w zwrotnicy muszą układać się w osi pionowej kolumny McPherson (fot. 16).
19. Włożyć amortyzator od dołu i, przytrzymując go jedną ręką, przykręcić wstępnym momentem trzy górne śruby mocujące (fot. 17).
20. Za pomocą podnośnika hydraulicznego odpowiednio wpasować amortyzator w otwór mocowania w zwrotnicy (fot. 18 i 19).
21. Wyjąć element rozszerzający otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy (fot. 20).
22. Wkręcić śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy, stosując na jej gwint specjalistyczny klej. Śrubę należy dokręcić momentem 90 Nm (fot. 21 i 22).
23. Zamontować łącznik stabilizatora wraz z uchwytem przewodu ABS. Nakrętkę dokręca się momentem 50 Nm (rys. 23).
24. Wpiąć przewód hamulcowy w uchwyt mocowania (fot. 24).
25. Po założeniu koła i opuszczeniu pojazdu, dokręcić górne śruby mocujące kolumnę amortyzatora momentem 32 Nm (fot. 25).
26. Czynności montażowe pozostałych elementów należy przeprowadzić w kolejności odwrotnej do demontażu (fot. 26a, 26b, 26c).
Uwaga! KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie. Amortyzatory i sprężyny zawieszenia należy zawsze wymieniać parami w obrębie jednej osi.
Na platformie youtube znajduje się film prezentujący opisaną wymianę amortyzatorów.
0 komentarzy dodaj komentarz