Organizacja FIGIEFA – międzynarodowe stowarzyszenie niezależnych dostawców rynku motoryzacyjnego – z zadowoleniem przyjęła propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą wymogów homologacyjnych dla wdrożenia systemu eCall.
System eCall jest elektroniczną funkcją bezpieczeństwa w pojeździe, uruchamianą automatycznie w momencie zajścia poważnego wypadku drogowego. eCall wysyła sygnał informując ratowników o lokalizacji uszkodzonego pojazdu, umożliwiając jak najszybsze dotarcie ekipy ratunkowej na miejsce zdarzenia.
Obowiązkowe od 2015 roku wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną, na której bazuje system eCall przyniesie użytkownikom samochodów korzyści w zakresie bezpieczeństwa oraz usług dodatkowych. Niezbędna do jej uruchomienia infrastruktura może służyć do świadczenia dodatkowych usług (takich jak nawigacja samochodowa, zdalna rezerwacja pokoi hotelowych, informacja o natężeniu ruchu, pomoc drogowa, zdalna diagnostyka pojazdu albo planowanie kalendarza wizyt w warsztacie).
Obecnie pełny dostęp do danych pokładowych pojazdu mają wyłącznie producenci samochodów. FIGIEFA oczekuje udostępnienia ich także firmom zajmującym się produkcją i sprzedażą hurtową części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym. Komisja Europejska wezwała do zapewnienia równego i sprawiedliwego dostępu do otwartej platformy telematycznej dla wszystkich uczestników rynku – zarówno producentów samochodów, jak i niezależnych dostawców.
KE nie określiła jednak, w jaki sposób sprawa ta zostanie rozwiązana. FIGIEFA wzywa więc europejskich oraz krajowych prawodawców do rozszerzenia propozycji Komisji w celu utworzenia regulacji gwarantujących równe szanse wytwórcom pojazdów i dostawcom niezależnym.
0 komentarzy dodaj komentarz