Firma NGK Spark Plug Europe będzie dostarczała świece zapłonowe do pierwszego sportowego auta Ferrari o napędzie hybrydowym. Pojazd zwany LaFerrari miał swój debiut podczas wystawy Geneva Auto Show 2013.
Powstanie tylko 499 hybrydowych modeli marki Ferrari. Każdy samochód otrzyma silnik V12 o pojemności 6,3 l oraz świecę zapłonową NGK MR8AP8HJS z funkcją czujnika.
Świece takie wypróbowano już w silnikach V8, napędzających samochody Ferrari F458 Italia oraz w pojazdach F12 Berlinetta's z silnikiem V12. Opisywane świece mają długi, 22-milimetrowy gwint M10. Został on zaprojektowany specjalnie do silników Ferrari, aby sprostać skomplikowanej budowie ich komory spalania.
Charakterystyczną cechą świecy zapłonowej MR8AP8HJS jest podwójna elektroda masy oraz laserowo przyspawany platynowy pierścień. Zastosowanie metalu szlachetnego zapewnia odporność na ewentualną erozję w wyniku działania wysokich temperatur lub ciśnienia. Poza tym świeca ta służy również jako czujnik stukowy silnika. Jest to możliwe dzięki temu, że elektroda środkowa jest połączona z niezależną jednostką kontrolującą przepływ jonowy pomiędzy elektrodami. Przepływ ten jest proporcjonalny do stopnia jonizacji wewnątrz komory spalania. Po przeprowadzeniu analizy takich danych otrzymuje się informacje na temat spalania: przykładowo, można wykrywać nawet wczesne oznaki braku zapłonu lub detonacji, pozwalając układowi zarządzania silnikiem na dostosowanie ustawień do konkretnej sytuacji.
0 komentarzy dodaj komentarz