W Polsce, podobnie jak w większości krajów europejskich, wprowadzono obowiązek jazdy ze światłami włączonymi przez całą dobę. Początkowo kierowcy włączali w dzień światła mijania, ale producenci oświetlenia szybko zaczęli wytwarzać specjalne światła do jazdy dziennej (DRL, Daytime Running Lights).
Pojazd wyposażony w takie światła jest widoczny równie dobrze jak samochód z włączonymi światłami mijania, ale zużywa o wiele mniej energii. Wynika to z konstrukcji świateł mijania: są one zbudowane tak, aby ich strumień świetlny jak najlepiej oświetlał drogę przed pojazdem nie oślepiając jednocześnie jadących z przeciwka. Z kolei światła DRL wytwarzają strumień skierowany wprost w oczy innych kierowców. Zapewnia on taką samą widoczność pojazdu, ale ma o wiele mniejsze natężenie (aby nie oślepiać jadących z przeciwka). Według przepisów unijnych od 2011 roku każdy nowy pojazd powinien być wyposażony w światła DRL.
Wielu producentów oświetlenia samochodowego sprzedaje zestawy DRL do samodzielnego montażu. Światła takie ma w asortymencie także firma Narva. Zestaw zawiera dwie lampy oraz moduł sterujący. Każda lampa jest wyposażona w cztery diody emitujące strumień świetlny o wartości 400 kandeli. Lampy mają aluminiowe obudowy, a ich klosze wykonano z tworzywa odpornego na uderzenia kamieni. Obudowa jest wodo- i pyłoszczelna. Żywotność zastosowanych diod wynosi około 10 tysięcy godzin, co wystarcza przeciętnie do przejechania około 500 tysięcy km. Produkt otrzymał homologację ECE R87, więc użytkownik montujący zestaw ma pewność, że jego pojazd będzie dobrze widoczny i jednocześnie spełni przepisy prawa o ruchu drogowym.
Opisywane światła noszą numer katalogowy 18012. Firma Narva przypomina, że świateł do jazdy dziennej można używać tylko w dzień i przy normalnej widoczności. W przypadku wystąpienia mgły, opadów deszczu albo śniegu należy włączyć światła mijania. Używanie świateł dziennych w warunkach ograniczonej widoczności jest niedozwolone.
0 komentarzy dodaj komentarz