Produkty tej firmy są dziś oryginalnym wyposażeniem samochodów niemal wszystkich europejskich marek. Czy świece zapłonowe, żarowe i sondy lambda NGK można stosować również w pojazdach z Dalekiego Wschodu?
Pytanie to wydaje się coraz bardziej aktualne, ponieważ znaczną już część polskiego parku samochodowego stanowią samochody japońskich producentów. W roku 2009 łączny udział Mitsubishi, Hondy, Toyoty, Suzuki, Nissana i Mazdy w naszym rynku szacowano na 24,7%. Rosnącą popularnością cieszą się też u nas modele południowokoreańskich marek Hyundai (Getz, i10, i20, i30, ix20) i Kia (Cee'd, Picanto, Soul, Venga). Do najpopularniejszych modeli japońskich należą w Polsce: Honda Civic, Honda Jazz, Nissan Qashqai, Nissan Micra, Mazda 3, Mazda 6 oraz Mitsubishi ASX.
Sprawa dotyczy więc co najmniej jednego na cztery samochody osobowe poruszające się obecnie po polskich drogach. Czy zatem we wspomnianych modelach możliwe jest stosowanie odpowiednich produktów NGK zamiast ich oryginalnego wyposażenia? Niestety nie. Dlaczego? Bo wszystkie mają części tej marki montowane już fabrycznie...
Nippon to po japońsku Japonia
Współpraca w tym zakresie jest starsza niż cała europejska ekspansja dalekowschodnich producentów samochodów, gdyż globalna dziś firma NGK Spark Plug wyrosła bezpośrednio z japońskich korzeni, ma swą światową centralę w japońskim mieście Nagoja, a trzy litery jej nazwy to skrót od Nippon Gaishi Kaisya, co oznacza dosłownie "japońską fabrykę izolatorów". Spółkę tę utworzono w 1936 roku, a w następnym dostarczyła już pierwsze świece zapłonowe na rynek wewnętrzny Japonii. Potem NGK rozwijała się w ścisłej współpracy z japońskimi markami samochodowymi i wraz z nimi właśnie pojawiła się w Europie ponad 30 lat temu. Jednak do dziś jej powiązania z japońskimi producentami są co najmniej tak samo istotne jak z europejskimi. Dlatego w polskich realiach warsztatowych części zamienne NGK są również najbardziej odpowiednie w zastosowaniu do samochodów japońskich i południowokoreańskich.
W latach międzywojennych japońskie samochody konstruowano według starszych o dekadę wzorów zagranicznych (Datsun, czyli obecny Nissan z 1936 r.)
W większości z wymienionych modeli samochodów montuje się fabrycznie świece o elektrodach z metali szlachetnych i z laserowo przyspawanymi wierzchołkami irydowymi. Iryd jest bowiem materiałem wyjątkowo odpornym na chemiczno-termiczne zużycie, więc umożliwia znaczne zmniejszenie grubości środkowej elektrody świecy, co w konsekwencji zapewnia niezawodność zapłonu i wydłużenie cykli serwisowych. Niezależnie jednak od rodzaju świec użytych w wyposażeniu fabrycznym, na rynek wtórny i tak trafiają produkty NGK identyczne z dostarczanymi wprost na linie montażu pojazdów. Podobna zasada dotyczy nowych modeli Hyundai i Kia.
Ten sam produkt – wiele zastosowań
Zwykle jeden model świecy wykorzystywany jest fabrycznie w różnych markach i modelach pojazdów, a także dostarczany niezwłocznie na rynek wtórny. Na przykład popularna świeca zapłonowa ZFR5F-11 stanowi oryginalne wyposażenie silników 1,4 i 1,6 w modelach Hyundai i20, i30 oraz Kia Cee'd i Cerato, a równocześnie jest też od dawna dostępna w ofercie części zamiennych. Model LZKR6B-10E – nowoczesna świeca zapłonowa z długim gwintem (26,5 mm) – instalowana jest w silnikach 1,4 G4FA i 1,6 G4FC modeli Hyundai i30, ix20 oraz Kia Cee'd, Rio, Soul i Venga.
Pierwsze świece zapłonowe NGK (w obu parach z lewej) wyraźnie rózniły się konstrukcją i wymiarami od obecnych; sondy lambda NGK (z prawej) reprezentowały od początku najwyższy poziom światowy
Analogiczne przykłady standaryzacji występują w wyposażeniu silników wysokoprężnych, gdzie nowa metalowa świeca żarowa D-Power 67 (Y-527J) z gwintem M10 doskonale pasuje do wielu silników CRDi (3- i 4-cylindrowych), pracujących np. w modelach: Hyundai Getz, i10, i20, i30 oraz ix20, jak również Kia Cee'd, Picanto, Soul i Venga. Z kolei najnowocześniejsza ceramiczna świeca żarowa D-Power 68 (CZ203) montowana jest fabrycznie w wysokoprężnych wersjach Hyundai i40, ix35 oraz Kia Cee'd, Sportage i Venga.
Lepsze jest wrogiem dobrego
NGK Spark Plug Europe nie tylko wprowadza na rynek wciąż nowe generacje swych produktów, lecz także wycofuje z niego te, które nie odpowiadają już coraz wyższym firmowym standardom jakości. Ostatnio przeszło w ten sposób do historii kilka referencji świec zapłonowych, używanych głównie w sportach motorowych, czyli modele: B8EGV, B9EGV, B10EGV, B105EGV, B11EGV, B95EGV, R4118S-8, R4118S-9, R4304A-9 i R5184-105.
Najnowsze konstrukcje NGK. Od lewej: komplet sond lambda do modelu VW Golf VI, świeca zapłonowa z irydową elektrodą środkową i ceramiczna świeca żarowa
Produkcja tych świec została już zakończona najpóźniej w okresie od sierpnia 2011 do sierpnia 2012, lecz do Europy trafiło ich jeszcze 15 600 sztuk. Dlatego firma NGK Spark Plug Europe poprosiła dystrybutorów o wycofanie wymienionych modeli z ich magazynów oraz z zapasów zaopatrywanych przez nie klientów. Zaleciła również wymianę tych świec na nowe, jeśli zamontowano je w pojeździe już po ogłoszeniu tej decyzji.
0 komentarzy dodaj komentarz