Wszyscy użytkownicy samochodów doskonale wiedzą, jak ważna dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest dobra widoczność ze stanowiska kierowcy. Większość zapewne zdążyła się już przekonań, iż samochodowe szyby należą również do elementów pojazdu ulegających eksploatacyjnemu zużyciu i rozmaitym awariom.
Istnieje zatem znaczny popyt na usługi związane z konserwacją, naprawą i wymianą szyb, lecz nie jest on dostatecznie zaspokojony. W większych miastach działają na tym polu warsztaty specjalistyczne, w mniejszych mamy wielką usługową pustynię, gdyż uniwersalne warsztaty i serwisy motoryzacyjne tej akurat roboty wyraźnie nie lubią. Czy to działalność szczególnie ryzykowna lub trudna? O jej techniczne i rynkowe ograniczenia zapytaliśmy ekspertów samochodowego szklarstwa.
Decyduje zaufanie do producenta
Najprostszym sposobem samodzielnego zbadania zużycia szyby jest ocena stopnia jej porysowania. Nadmiar rys na szkle może przeszkadzać w jeździe, a nawet stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym. Nocą rysy powstałe na szybie w znacznym stopniu pogarszają widoczność i męczą wzrok.
Jeżeli szyba jest uszkodzona (np. pojawiła się rysa lub pękniecie gwiazdkowe), należy ją naprawić lub wymienić, ponieważ podczas zmian temperatur lub pracy nadwozia samochodu powstają naprężenia, mogące spowodować powiększenie się uszkodzenia. Szyba może także ulec rozwarstwieniu, jeśli dostanie się powietrze między dwie warstwy szkła w szybie laminowanej. Powoduje to osłabienie szyby i możliwość jej całkowitego zniszczenia.
Eksploatacyjną przydatność szyby można przedłużyć m.in. poprzez sukcesywne wymienianie zużytych wycieraczek, zanim zaczną rysować szkło. Ponadto położenie powłoki hydrofobowej (np. Aquacontrol) powoduje poprawę widoczności, ochronę szyby przed chemią, zamarzaniem zimą i zabrudzeniami. Należy także zwracać uwagę na jakość używanych skrobaczek do szyb, gdyż kiepskie często rysują szkło. Do usuwania lodu najbezpieczniej jest używać płynnych preparatów specjalnych.
Demontaż i montaż szyb wymaga użycia podciśnieniowych uchwytów
Niewielkie rysy na powierzchni dają się usuwać poprzez polerowanie, lecz zabieg ten nie może powodować zmian optyki szkła i nie zaleca się wykonywania go w polu widzenia kierowcy. Naprawy szyb polegające na uzupełnianiu ubytków przezroczystymi żywicami są dopuszczalne, gdy wielkość odprysku nie przekracza rozmiaru dwuzłotowej monety. Nie należy naprawiać pęknięcia znajdującego się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy lub zbyt blisko krawędzi szyby. Nie powinno się również naprawiać starych uszkodzeń, gdy osadziły się w nich trudne do usunięcia zanieczyszczenia.
Przy doborze nowej szyby dla dokonania wymiany warto kierować się marką producenta dostarczającego te produkty do pierwszego montażu pojazdu. Samodzielnej oceny wszystkich parametrów szyby trudno bowiem dokonać bez badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych. Istotne cechy dające się zauważyć bezpośrednio to: kolor, nadruk określający producenta, kraj pochodzenia i datę produkcji, obecność instalacji grzewczej, sitodruku, pasa przeciwsłonecznego i innych dodatków w postaci sensorów, uszczelek, uchwytów.
W przypadku montowania szyb nieoryginalnych warto dokonać pomiaru ich grubości oraz sprawdzić, czy kształt zgadza się dokładnie z otworem w nadwoziu i dobrze przylega do obramowania. Trzeba też zwrócić uwagę na ewentualne wewnętrzne zanieczyszczenia szkła lub wady optyczne. W warunkach warsztatowych nie da się jednak zbadać takich właściwości, jak odporność na naprężenia wywoływane przez konstrukcję nośną samochodu, na napór poduszek bezpieczeństwa i silne uderzenia z zewnątrz. Są to bardzo ważne kryteria, spełniane tylko przez szyby o wysokiej jakości. Decydować więc powinno zaufanie do ich producenta.
Potrzebna jest fachowa wiedza
Drobne uszkodzenia szyb w samochodach można w wielu przypadkach zadowalająco naprawić. O tym, jak regeneruje się za pomocą żywic tzw. odpryski powodowane uderzeniami kamieni, pisano już wiele. Dostępne są na rynku liczne zestawy służących do tego przyrządów. Różnią się one możliwościami wykonawczymi i samą technologią napraw, co dla jakości świadczonych usług może mieć znaczenie decydujące.
Na przykład jakościowa różnica pomiędzy iniektorem plastikowym a wykonanym ze stali nierdzewnej – jest oczywista i łatwo zauważalna. Trudniejsze do rozpoznania są różnice jakości materiałów naprawczych. Specjalistyczne żywice charakteryzują się bardzo dobrą zdolnością penetracyjną, a po stężeniu nie powodują optycznych zniekształceń widzianego przez szybę obrazu. Są też odporne na znaczne zmiany temperatur i wilgotności. Te cechy oraz wiele innych są badane i potwierdzane atestami przez niezależne placówki badawcze.
Nie ma jednak jednego preparatu żywicznego, który byłby zdolny naprawiać wszystkie rodzaje uszkodzeń szyb. Dlatego odpowiednio do poszczególnych zastosowań produkuje się żywice o różnych lepkościach i zdolnościach penetracyjnych. Firma Glass Technology opracowała już nawet zestaw żywic barwionych do napraw barwionego szkła.
Oczywiście oprócz dobrego sprzętu potrzebne jest także doświadczenie i fachowa wiedza. Dlatego warto poświęcać czas na jej pogłębianie i doskonalenie umiejętności praktycznych.
Zmatowienia i płytkie ubytki można niwelować metodą polerowania
Powszechnym problemem kierowców są porysowane szyby czołowe, więc wielu z nich zainteresowanych jest możliwością usunięcia tego rodzaju uszkodzeń. Nie jest to jednak wyłącznie sprawa kryteriów estetycznych, gdyż chodzi głównie o bezpieczeństwo. Dlatego też lepsze efekty daje tu umiejętna profilaktyka niż doraźna terapia. Rysy powstają na skutek uderzeń drobnych kamieni i pracy wycieraczek, które usuwając wodę, równocześnie szlifują szkło osadzonymi na jego powierzchni cząsteczkami stałych zanieczyszczeń. Najwięcej rys powstaje, gdy wycieraczki poruszają się po zbyt suchej szybie oraz zimą, podczas czyszczenia brudnych szyb skrobaczkami lub (jeszcze gorzej!) rozmaitymi narzędziami zastępczymi.
Porysowana szyba wymaga wymiany lub naprawy metodą polerowania z zastosowaniem odpowiedniego sprzętu, jeśli promienie światła rozszczepiają się na powierzchni szkła, utrudniając obserwację drogi, szczególnie podczas nocnego deszczu. Regeneracja szyb przez polerowanie nie zawsze pozwala usunąć wszystkie ich defekty. Nieusuwalne są zwłaszcza głębsze ubytki o kształcie krateru jako za głębokie do polerowania i zbyt płytkie do uzupełnienia żywicą.
Ponieważ większość warsztatów samochodowych nie dysponuje odpowiednim sprzętem i wiedzą, wielu kierowców próbuje samodzielnie polerować szyby za pomocą cudownych środków znalezionych w Internecie. Nie daje to jednak oczekiwanych efektów, więc wyzwanie dla specjalistów pozostaje wciąż aktualne.
Hydrofobowa profilaktyka
Szyba nie nadaje się do dalszego użytku, gdy powstałe na jej powierzchni zarysowania i uszkodzenia skutecznie ograniczają widoczność. Wypiaskowana, porysowana szyba zagraża bowiem bezpieczeństwu jazdy. Należy pamiętać, że powstałe na szybie, nawet drobne, ale liczne rysy będą odbijać słoneczne światło, które może oślepić kierowcę. Równie dużym zagrożeniem są ubytki w szybie, które mogą powodować większe pęknięcia. Nie należy bagatelizować tego typu usterek.
Szyba samochodowa staje się bardziej odporna na eksploatacyjne zużycie, gdy jest regularnie konserwowana środkami hydrofobowymi i poddawana specjalistycznym zabiegom pielęgnacyjnym, takim jak np. hydrofobizacja dostępna w serwisach NordGlass. Proces ten nadaje szkłu właściwości utrudniające przyleganie wody przez wytworzenie powłoki, dzięki której aż o 70% zmniejsza się przyczepność cząstek brudu i śniegu. Tego typu rozwiązania nie tylko przedłużają czas użyteczności szyby, lecz także ułatwiają jej odśnieżanie i usuwanie wody wycieraczkami. Standardowa powłoka hydrofobowa zachowuje swoje właściwości przez okres roku bądź do 15 tys. przejechanych kilometrów w przypadku szyby przedniej i do 60 tys. km na szybach bocznych. Co istotne, proces nakładania powłoki hydrofobowej nie jest kosztowny i trwa jedynie pół godziny.
Naprawa ubytków żywicą daje dobre efekty przy świeżych usterkach
Naprawa szyby jest z pewnością opłacalna, gdyż koszty usługi nie przekraczają wartości wymiany. Zależy to od stopnia zniszczenia powierzchni, czyli ilości ubytków, ich wielkości oraz odległości od krawędzi szyby. Do naprawy kwalifikują się bowiem tylko ubytki o średnicy nie przekraczającej 24 mm i usytuowane w odległości co najmniej 10 cm od krawędzi tafli. Naprawiać można nawet kilka uszkodzeń punktowych, jeśli są one oddalone od siebie o minimum 10 cm.
W przypadku wymiany jakość szyb używanych jako części zamiennych potwierdzają certyfikaty umieszczane zazwyczaj w narożniku. Szyby produkowane w Polsce mają jakość znacznie wyższą niż ich tańsze, chińskie odpowiedniki. Prawidłowo wykonana szyba powinna być uzbrojona, to znaczy wyposażona w uszczelki oraz uchwyty do lusterek lub sensorów. Jakość szyby można rozpoznać także po wyglądzie laminatu oraz po dokładności jej wycięcia. Niedopuszczalne jest, by szyba przepuszczała promienie UVB lub zniekształcała obraz. Przy niższych parametrach jakościowych szyb, klej szybciej się zużywa, powodując postępujące rozłączanie spoin. Lepiej więc i w tej dziedzinie korzystać ze sprawdzonych produktów.
Kompleksowa oferta
W styczniu 2013 do oferty Inter Cars SA zostały wprowadzone produkty firmy Saint Gobain Sekurit, posiadającej olbrzymie doświadczenie w produkcji szyb samochodowych.
W co drugim samochodzie produkowanym w Europie montowane są szyby Sekurit. Dostawy te dotyczą zarówno modeli popularnych, jak i sektora Premium z markami: Ferrari, Porsche, Rolls Royce, Jaguar, Volvo, BMW, Mercedes i Audi włącznie. W Polsce stale rosnący asortyment Saint Gobain zaspokaja obecnie potrzeby 95% parku samochodowego.
Dzięki temu w nowej ofercie Inter Cars znaleźć można również pełny wybór szyb specjalnych, czyli:
We wszystkich swych zastosowaniach szyby Sekurit efektywnie usztywniają konstrukcję nadwozia, poprawiają widoczność, zmniejszają masę i opór aerodynamiczny pojazdu.
Uchwyty podciśnieniowe umożliwiają też bezpieczny transport szyb w obrębie zakładu
Wśród uzupełniających główną ofertę produktów chemicznych, potrzebnych do usługowej wymiany szyb, znalazły się: kleje montażowe (Teroson, Omniglass), aktywatory, uszczelniacze oraz preparaty do czyszczenia i usuwania silikonu.
Dostępne są również specjalistyczne narzędzia warsztatowe, czyli: uchwyty do przenoszenia szyb, pneumatyczne i ręczne urządzenia do ich demontażu oraz stojaki pomocnicze.
szyby samochodowe hydrofobizacja Naprawa i wymiana szyb samochodowych uszkodzenia szyb samochodowych montaż szyb
2013-12-17 13:36
Nonopowłoka jest ok
Taraś
Od niedawna mam taką nanopowłokę nanoszoną właśnie w Nordglassie i muszę przyznać, że to naprawdę fajna sprawa. Inwestycja jak najbardziej trafiona, no i niezbyt kosztowna. Brat korzysta już od kilku lat. Jeśli chodzi o Łódź to osobiście polecam punkt na Szparagowej, gdyż tam właśnie wykonywano mi tę usługę.
2015-03-10 15:39
szyby samochodowe
indabeat93
Witam serdecznie, polecam grafikę o \'Przygotuj swój samochód na zimę\' : http://szybkajazda.pl/ajax,download,6.html?hash=35f78426436fa7e6792f0254e97d8208&attachment=0
2015-09-30 23:10
Szyby samochodowe
Dariusz88
Ja nie mam żadnej nanopowłoki, ale wiem jak fajne efekty daje polerowanie szyby przedniej. Pojechałem na taki zabieg do BlueBear we Wrocku i w końcu nie mam matowych i utrudniających jazdę szyb.
3 komentarzy dodaj komentarz