Starsza wersja silnika PSA 2.0 HDI/2.0 JTD, oznaczana kodami DW10ATED4, RHW, RHM, występuje m.in. w samochodach marki Citroen, Fiat, Lancia, Peugeot i Suzuki.
Pasek rozrządu napędza w tej konstrukcji dodatkowo pompę wysokiego ciśnienia systemu common rail i pompę obiegu chłodzenia. Aby osiągnąć optymalne parametry pracy paska, istotnym jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur montażowych.
Zgodnie z zaleceniami producenta silnika napięcie paska ustalane jest dwuetapowo. Za pierwszym razem z napięciem wyższym do normalnego (napięcie wstępne), a za drugim - na ostatecznym poziomie. Procedury montażowe obowiązujące w tym zakresie uwidocznione są na opakowaniach zestawów i pasków PowerGrip(R). Do ich realizacji potrzebny jest klucz dynamometryczny i następujące narzędzia firmy Gates:
Pasek zakłada się według załączonego schematu na odpowiednio ustawione zębate koła pasowe. Jego naprężenie następuje na skutek obracania mimośrodu napinacza wspomnianym kluczem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Przy pierwszym, wstępnym napinaniu najpierw uzyskujemy w ten sposób dość silne naprężenie o niekontrolowanej wartości i blokujemy napinacz w tym położeniu nakrętką jego śruby mocującej. Wymaga to równoczesnego użycia klucza do mimośrodu i klucza standardowego do dokręcania nakrętki. Następnie uruchamiamy tester STT-1, zadajemy mu prawidłową wartość naprężenia przez wprowadzenie kodu 3725, zbliżamy do miejsca określonego przez producenta samochodu (wskazanego również na opakowaniu) i uderzamy palcem w krawędź paska. Tester mierzy częstotliwość wywołanych drgań i na tej podstawie określa, czy naprężenie jest za słabe, za silne, czy też optymalne. Stosownie do tych wskazań korygujemy pozycję mimośrodu napinacza. Po uzyskaniu naprężenia zgodnego z wprowadzonym kodem wykonujemy osiem obrotów wału korbowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, by pasek ułożył się odpowiednio na kołach. Następnie jego naprężenie należy ustawić na ostatecznym poziomie, wprowadzając w testerze kod 3998. Obowiązuje tu postępowanie analogiczne do opisanego uprzednio przy regulacji naprężenia wstępnego. |
|
Rys.: Równoczesna współpraca narzędzi montażowych |
Gdy tester potwierdzi prawidłowość dokonanych zmian, pozostaje już tylko dokręcić mocowanie napinacza momentem 23 Nm.
Zastosowanie procedury dwuetapowego ustawiania napięcia (zalecane przez producenta silnika) pozwala ograniczyć powstanie ewentualnych rozbieżności i redukuje wielkość spadku napięcia w dalszej eksploatacji pojazdu.
Rys.: Sposób użycia testera STT-1 | Rys.: Zestaw narzędziowy Gates GAT 4820 |
0 komentarzy dodaj komentarz