Boltsgarage, IHR, SWAG
Trwałość łańcuchowego napędu rozrządu zależy bezpośrednio od jakości oleju smarującego silnik
Obecnie konstruktorzy silników samochodowych z turbodoładowaniem coraz częściej wykorzystują łańcuchy w napędach rozrządu, co wiąże się z osiąganiem coraz większych pojemnościowych wskaźników mocy.
Taka tendencja na pewno będzie się utrzymywać nadal, ponieważ producenci deklarują, iż do 2015 roku wszystkie nowe silniki będą wyposażone w turbodoładowanie, a napęd łańcuchowy rozrządu jest w takich konstrukcjach bezpieczniejszy od paskowego, ponieważ może przenosić dużo większe momenty obrotowe. Eksploatacja samochodów z tego rodzaju silnikami nie jest bezobsługowa, choć tak sugerują niektóre źródła.
Rzeczywistość i praktyka warsztatowa jest inna. Układ łańcuchowy, podobnie jak paskowy, wymaga okresowej kontroli i wymiany. Wymiana rozrządu łańcuchowego jest w większości przypadków bardziej skomplikowana i czasochłonna, niż przy napędach paskowych. Powoduje to, że koszty takiej naprawy są również dużo wyższe. Trudniejsze są też do ustalenia optymalne cykle serwisowe, gdyż rzeczywista żywotność łańcucha rozrządu oraz elementów z nim współpracujących zależy w znacznej mierze od jakości i częstotliwości wymiany oleju używanego do smarowania silnika. Łańcuchowy zestaw napędu rozrządu należy wymienić, gdy:
Wymiana musi obejmować nie tylko sam łańcuch, lecz także wszystkie elementy z nim współpracujące lub konieczne do poprawnego przeprowadzenia ponownego montażu napędu rozrządu. Tworzą one w sumie tzw. "zestaw naprawczy", dostarczany na rynek części zamiennych w kompletnym składzie i we wspólnym opakowaniu.
Konieczność wymiany napędu łańcuchowego zachodzi niekiedy również w przypadku awarii, której przyczyną jest zwykle hydrauliczny napinacz łańcucha. Są to jednak bardzo rzadkie przypadki. Jeśli ulegnie on wewnętrznemu zablokowaniu (przeważnie z powodu niewłaściwej jakości lub intensywności dopływu oleju silnikowego), następuje przestawienie faz rozrządu i (w skrajnych przypadkach) poważne uszkodzenie układu tłokowo-korbowego silnika. Dlatego w niektórych pojazdach po zamontowaniu łańcuchowego zestawu rozrządu zalecana jest kontrola działania pompy olejowej oraz jej wymiana w przypadku zbyt słabej wydajności.
Komplet elementów niezbędnych do prawidłowej wymiany łańcuchowego napędu rozrządu
IHR Warszawa reprezentuje na polskim rynku firmę SWAG, specjalizującą się w produkcji wspomnianych zestawów naprawczych oraz ich poszczególnych części składowych. Oferowane przez SWAG napinacze hydrauliczne są w 100% kontrolowane przez specjalne urządzenie testujące, co zapewnia bezpieczeństwo ich użytkowania oraz zapobiega awariom. Wchodzące w skład zestawu naprawczego łańcuchy rozrządu produkowane są przez renomowaną firmę IWIS. Wszystkie te elementy odpowiadają pod względem jakości wymogom OE, a co więcej, doświadczenie firmy SWAG pozwala jej nawet wprowadzać istotne udoskonalenia do oryginalnych konstrukcji, jak w przypadku łańcuchowych napędów rozrządu silników 1,2 12V grupy VW/Audi/Škoda.
0 komentarzy dodaj komentarz