strona główna Mechanika Łańcuchy rozrządu SWAG
2012-11-05, ostatnia aktualizacja 2012-11-05 00:29

Łańcuchy rozrządu SWAG

Trwałość łańcuchowego napędu rozrządu zależy bezpośrednio od jakości oleju smarującego silnik

Boltsgarage, IHR, SWAG

Trwałość łańcuchowego napędu rozrządu zależy bezpośrednio od jakości oleju smarującego silnik

Obecnie konstruktorzy silników samochodowych z turbodoładowaniem coraz częściej wykorzystują łańcuchy w napędach rozrządu, co wiąże się z osiąganiem coraz większych pojemnościowych wskaźników mocy.

Taka tendencja na pewno będzie się utrzymywać nadal, ponieważ producenci deklarują, iż do 2015 roku wszystkie nowe silniki będą wyposażone w turbodoładowanie, a napęd łańcuchowy rozrządu jest w takich konstrukcjach bezpieczniejszy od paskowego, ponieważ może przenosić dużo większe momenty obrotowe. Eksploatacja samochodów z tego rodzaju silnikami nie jest bezobsługowa, choć tak sugerują niektóre źródła.

Rzeczywistość i praktyka warsztatowa jest inna. Układ łańcuchowy, podobnie jak paskowy, wymaga okresowej kontroli i wymiany. Wymiana rozrządu łańcuchowego jest w większości przypadków bardziej skomplikowana i czasochłonna, niż przy napędach paskowych. Powoduje to, że koszty takiej naprawy są również dużo wyższe. Trudniejsze są też do ustalenia optymalne cykle serwisowe, gdyż rzeczywista żywotność łańcucha rozrządu oraz elementów z nim współpracujących zależy w znacznej mierze od jakości i częstotliwości wymiany oleju używanego do smarowania silnika. Łańcuchowy zestaw napędu rozrządu należy wymienić, gdy:

  • pojazd osiągnął przebieg, przy którym według wskazań producenta silnika taki zabieg jest obowiązkowy;
  • łańcuch znacznie się wydłużył, o czym świadczy utrata mocy silnika spowodowana zmianą faz rozrządu;
  • praca łańcucha stała się hałaśliwa, wydaje on odgłosy turkotania lub klekotania;
  • napinacz całkowicie się wysunął, uniemożliwiając prawidłowe napięcie łańcucha.

Wymiana musi obejmować nie tylko sam łańcuch, lecz także wszystkie elementy z nim współpracujące lub konieczne do poprawnego przeprowadzenia ponownego montażu napędu rozrządu. Tworzą one w sumie tzw. "zestaw naprawczy", dostarczany na rynek części zamiennych w kompletnym składzie i we wspólnym opakowaniu.

Konieczność wymiany napędu łańcuchowego zachodzi niekiedy również w przypadku awarii, której przyczyną jest zwykle hydrauliczny napinacz łańcucha. Są to jednak bardzo rzadkie przypadki. Jeśli ulegnie on wewnętrznemu zablokowaniu (przeważnie z powodu niewłaściwej jakości lub intensywności dopływu oleju silnikowego), następuje przestawienie faz rozrządu i (w skrajnych przypadkach) poważne uszkodzenie układu tłokowo-korbowego silnika. Dlatego w niektórych pojazdach po zamontowaniu łańcuchowego zestawu rozrządu zalecana jest kontrola działania pompy olejowej oraz jej wymiana w przypadku zbyt słabej wydajności.

łańcuchy rozrządu SWAG

Komplet elementów niezbędnych do prawidłowej wymiany łańcuchowego napędu rozrządu

IHR Warszawa reprezentuje na polskim rynku firmę SWAG, specjalizującą się w produkcji wspomnianych zestawów naprawczych oraz ich poszczególnych części składowych. Oferowane przez SWAG napinacze hydrauliczne są w 100% kontrolowane przez specjalne urządzenie testujące, co zapewnia bezpieczeństwo ich użytkowania oraz zapobiega awariom. Wchodzące w skład zestawu naprawczego łańcuchy rozrządu produkowane są przez renomowaną firmę IWIS. Wszystkie te elementy odpowiadają pod względem jakości wymogom OE, a co więcej, doświadczenie firmy SWAG pozwala jej nawet wprowadzać istotne udoskonalenia do oryginalnych konstrukcji, jak w przypadku łańcuchowych napędów rozrządu silników 1,2 12V grupy VW/Audi/Škoda.



Andrzej Chmielewski
Specjalista ds. Produktowo-Technicznych KYB Europe Oddział w Polsce



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2