strona główna Mechanika Stabilizator niedocenianym elementem zawieszenia
2024-04-26, ostatnia aktualizacja 2024-04-26 16:36

Stabilizator niedocenianym elementem zawieszenia

Stabilizator - niedoceniany element zawieszenia

SWAG

Stabilizator - niedoceniany element zawieszenia

Stabilizator łączy ruchome części podwozia z nadwoziem i występuje w samochodach osobowych od wielu lat. Większość pojazdów wyposażonych jest w stabilizator przedniego zawieszenia, a niektóre – również tylnego.

Chociaż element ten ma duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, niewielu kierowców ma świadomość jego istnienia i funkcji. Bez stabilizatora samochód wykazywałby tendencję do przewracania się podczas pokonywania zakrętów, a jednocześnie w czasie jazdy na wprost komfort podróży uległby znacznemu pogorszeniu.

Z reguły objawem uszkodzenia stabilizatora i jego elementów są głośnie stuki dochodzące z okolic zawieszenia. Koszty naprawy uszkodzonego lub zużytego stabilizatora są niewielkie. Wynika to ze względnie niskich kosztów materiałów oraz stosunkowo prostej wymiany.

W przypadku uszkodzenia stabilizatora nie należy używać samochodu. Rośnie wtedy ryzyko nadmiernego, niekontrolowanego wychylania się nadwozia podczas jazdy, a nawet utraty kontroli nad pojazdem, co w skrajnym przypadku może zakończyć się jego przewróceniem.

Konstrukcja i działanie
Układ stabilizacji zawieszenia składa się z kilku elementów, takich jak na przykład łącznik lub tuleja stabilizatora. Drążek stabilizatora jest najczęściej przymocowany do ramy pomocniczej przy użyciu gumowych tulejek. Łączniki stabilizatora mocują go do kolumn amortyzatora/zawieszenia, ewentualnie do wahaczy.


Specjalne przeguby kuliste łączników zapewniają wymaganą swobodę ruchów i pozwalają na płynną pracę drążka stabilizatora. Jeżeli jedno koło się wychyla, czyli dochodzi do jego odbicia, moment skrętny drążka zapewnia uniesienie również drugiego koła. Podobnie dzieje się w przypadku dobicia jednego z kół. Zapobiega to nadmiernemu przechyłowi poprzecznemu nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Jeżeli oba koła wychylają się jednocześnie, drążek stabilizatora nie pracuje.

Łącznik stabilizatora z nakrętkami zabezpieczającymi

Łącznik stabilizatora

Łącznik stabilizatora z nakrętką zabezpieczającą

Objawy usterki
W przypadku zużycia lub uszkodzenia elementów stabilizatora podczas pokonywania nierówności drogi słyszalne są wyraźne stuki z okolic zawieszenia. Najczęściej ich źródłem są zużyte tulejki lub uszkodzone sworznie kuliste łączników.

Gdy dojdzie do wytarcia tulejek, w miejscu współpracy z drążkiem stabilizatora pojawia się niepożądany luz. Podczas ruchów zawieszenia drążek stabilizatora luźno porusza się w tulejkach, wydając charakterystyczne stuki.

W często stosowanym rodzaju łącznika stabilizatora występują przeguby kuliste, chronione gumową osłoną przed wodą i działaniem czynników zewnętrznych. Wnętrze gniazda przegubu wypełnione jest smarem ograniczającym tarcie. Często jednak w przypadku uszkodzenia osłony gumowej lub utraty szczelności pod osłonę przedostaje się woda przyspieszająca zużycie. W rezultacie na przegubie kulistym pojawia się spory luz, który jest źródłem wspomnianych hałasów.

Podczas wymiany łącznika stabilizatora należy zawsze pamiętać o właściwym momencie dokręcania połączeń śrubowych. W innym przypadku przegub kulisty może zostać uszkodzony, ulec przedwczesnemu zużyciu, a nawet oderwać się.

Stabilizatory zawieszenia marki SWAG odpowiadają jakością produktom OE.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2