Dziewiąta generacja systemu ABS firmy Bosch to układ kontroli jazdy przeznaczony dla wszystkich typów motocykli. Nowe funkcje pozwalają jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo. Różne warianty układów ABS 9. generacji można rozbudować o opcję offroad lub kontrolę trakcji. Obydwie funkcje będą stosowane od 2013 roku w motocyklach KTM (modele 1190 Adventure oraz 1190 Adventure R).
ABS z funkcją offroad pozwala bezpieczniej jeździć poza zwykłymi drogami. Na piasku lub szutrze ustawienia przewidziane dla jezdni asfaltowych nie zapewniają wystarczającej skuteczności hamowania. Specjaliści Boscha opracowali więc specjalny program ABS do zastosowań na nawierzchniach nieutwardzonych. Jego charakterystyka poślizgu oraz inne parametry zostały zoptymalizowane w taki sposób, aby motocyklista skutecznie hamował także w terenie.
ABS z kontrolą trakcji zwiększa z kolei bezpieczeństwo podczas przyspieszania. Dzięki nowej funkcji zapobiega się także poślizgowi tylnego koła, ograniczając niebezpieczeństwo podrywania koła przedniego. Kontrola trakcji przydaje się zarówno na nawierzchni asfaltowej, jak i w terenie. Funkcję tę da się zastosować we wszystkich dwukanałowych systemach ABS 9 firmy Bosch.
Dzięki wykorzystaniu dodatkowego czujnika nachylenia układ kontroli trakcji będzie sterować maksymalną dopuszczalną mocą silnika podczas pokonywania zakrętów. System 100 razy na sekundę sprawdza moc motocykla, oblicza jego nachylenie i kąt wyboczenia oraz przyspieszenie w pionie.
Firma Bosch już w 1994 roku rozpoczęła seryjną produkcję systemu ABS dla motocykli. W 2010 roku pojawił się najmniejszy świecie układ ABS opracowany specjalnie dla jednośladów. Jego twórcami byli inżynierowie z japońskiego centrum badań i rozwoju Boscha.
0 komentarzy dodaj komentarz