strona główna Materiałoznawstwo Czy prawdziwi mężczyźni nie ścierają kurzu?
2012-10-23, ostatnia aktualizacja 2012-10-23 07:24

Czy prawdziwi mężczyźni nie ścierają kurzu?

Fot. Continental Teves

Fot. Continental Teves

Nie bierzcie, szanowni panowie, tego naszego reklamowego hasła zbyt dosłownie. Nie chodzi w nim o wasze domowe przywileje, lecz o niepowtarzalną zaletę klocków hamulcowych ATE Ceramic.

Rzeczywiście ten produkt wyróżnia obecnie na całym światowym rynku cecha nazwana po angielsku low dust, czyli wytwarzanie rekordowo małych ilości pyłu osiadającego na czystych, lśniących felgach samochodowe podczas całego cyklu eksploatacji hamulcowych okładzin ciernych ATE Ceramic.

Jednak te wyjątkowe walory estetyczne mają w gruncie rzeczy znaczenie drugorzędne. To nie jest istota tego rozwiązania, lecz tylko towarzyszący jej charakterystyczny objaw.

Czym bowiem jest ów czarny pył, osiadający zwykle tak obficie i mocno przywierający do samochodowych felg? Tworzą go mikroskopijne opiłki, powstające na skutek wzajemnego tarcia klocków i tarcz hamulcowych podczas hamowania. W ten sposób zużywa się materiał cierny klocków i gładka powierzchnia metalowej tarczy. Mała ilość pyłu świadczy o bardzo powolnym zużyciu obu tych współpracujących elementów. Nie oznacza to bynajmniej niskiego współczynnika tarcia i słabych z tej przyczyny efektów hamowania.

Skuteczność hamulców z ceramicznymi klockami jest od początku znakomita i stała w długich okresach pomiędzy kolejnymi terminami serwisowania mimo postępującego wolno, lecz nieuchronnie zużycia obu trących o siebie elementów. Na uzyskaniu takiej właśnie charakterystyki polega innowacyjność rozwiązania opracowanego przez inżynierów ATE.

Tajemnica jego sukcesu tkwi w nowej mieszance klocka hamulcowego oraz jej niekonwencjonalnym współdziałaniu z tarczą hamulcową. Dzięki zastosowaniu ceramicznych klocków hamulcowych ATE Ceramic już po krótkim czasie ich użytkowania część ścieranego z nich materiału silnie przywiera do tarczy hamulca, wytwarzając na niej gładką warstwę ochronną o bardzo dobrym współczynniku tarcia.

Tę specyficzną węglową powłokę łatwo jest rozpoznać po charakterystycznym jej szaro-niebieskim zabarwieniu, zdecydowanie różniącym się od fioletowo-niebieskiego nalotu powstającego na tarczach w wyniku ich przegrzania, które kwalifikuje je do niezwłocznej wymiany. Warstwa węglowa ma niewielką grubość, wynoszącą zaledwie kilka µm, lecz w połączeniu z żeliwnym podłożem osiąga szczególną twardość i odporność na ścieranie. Dzięki temu właśnie zredukowane zostało znacznie zużycie zarówno tarczy hamulcowej, jak i klocka hamulcowego.

ATE Ceramic

Klocki ATE Ceramic w porównaniu ze standardowymi, po lewej – efekt estetyczny, po prawej – wygląd tarczy z ochronną powłoką węglową

Wolniejsze zużycie przebiega też bardziej równomiernie, więc na ciernych powierzchniach nie tworzą się obwodowe rowki ani odkształcenia termiczne, będące następstwem zróżnicowanej przewodności cieplnej cieńszych i grubszych warstw materiałów. W efekcie brak jest niekorzystnego promieniowego i poprzecznego bicia tarcz, a komfort hamowania pozostaje niezmiennie wysoki.

Tworzenie się powłoki ochronnej na tarczy hamulcowej wynika ze specjalnych, komplementarnych właściwości obu współpracujących materiałów. Dlatego zaleca się montaż nowych ceramicznych klocków hamulcowych ATE Ceramic wyłącznie z nowymi tarczami hamulcowymi ATE. Te zaś są dostępne w wersji standardowej, wentylowanej, nacinanej (ATE Power Disk) oraz przewiercanej.

Po tych wyjaśnieniach na temat hamulców pora powrócić do tytułowego pytania. Prawidłowa odpowiedź składa się z dwu części. Pierwsza brzmi: prawdziwi mężczyźni korzystają w swych samochodach z klocków hamulcowych ATE Ceramic, więc nie ścierają kurzu z felg, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Do tego trzeba natychmiast dodać i część drugą: czas dzięki temu zaoszczędzony prawdziwi mężczyźni zużywają na odkurzanie mieszkania.



Magdalena Wójcik-Klich
Opiekun Rynku - Polska dla Continental Teves AG&Co.oHG



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2