Co jest niezbędne do właściwego wykonania naprawy renowacyjnej? Przede wszystkim potrzebny jest doświadczony i wykwalifikowany lakiernik. Nie obejdzie się również bez wysokiej jakości produktów, odpowiednio dobranych do rodzaju prac. To jednak nie wszystko.
Jak pokazały ostatnie testy, przeprowadzone przez Doradców Technicznych DuPont Refinish, równie istotne dla końcowego rezultatu jest odpowiednie przygotowanie powierzchni powłoki lakierowej. Z tego względu DuPont Refinish oferuje swoim klientom pomoc również w zakresie wyboru i stosowania produktów do przygotowania powierzchni karoserii. Aby lakiernicy mogli uniknąć najczęściej popełnianych błędów, powinni realizować poszczególne etapy przygotowań zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Rozpoznanie podłoża i zachowanie czystości
Lakiernik musi wiedzieć z jakim podłożem ma do czynienia, a przynajmniej określić, czy jest to aluminium, czy kompozyt. Przekłada się to bowiem na dobór odpowiednich materiałów do przygotowania powierzchni. Na przykład, do szlifowania gołego aluminium najlepiej użyć drobnoziarnistego papieru, co pozwala uniknąć powstania głębokich rys, bądź wytwarzania się nadmiernego ciepła, które może odkształcić cieńsze fragmenty karoserii. Inną ważną sprawą, o której należy pamiętać jest to, że na skutek wzajemnego zanieczyszczenia się aluminium ze stalą może pojawić się korozja galwaniczna. Można jej całkowicie uniknąć jedynie w środowisku pozbawionym pyłu i brudu.
Szlifowanie tylko na sucho
Podczas szlifowania stosowało się kiedyś jako środek smarny i chłodzący wodę. Zapobiegała ona także rozprzestrzenianiu się pyłu. Obecnie jednak normą stało się szlifowanie na sucho. Ten sposób powinno się stosować zawsze, ponieważ z jednej strony pozwala on zaoszczędzić czas, z drugiej zaś daje lepsze efekty.
Właściwy dobór papieru ściernego
Jeżeli lakiernicy nie stosują papieru ściernego o odpowiednim uziarnieniu, mogą powstać widoczne zadrapania. Proces szlifowania winien być zawsze wykonywany w połączeniu z zastosowaniem dobrej jakości pudru kontrolnego, który należy nałożyć na naprawianą powierzchnię (przed szlifowaniem papierem o drobniejszej ziarnistości). Pozwala to na dostrzeżenie ewentualnych defektów.
Oczyszczenie i odtłuszczenie
Ważnym elementem przygotowania powierzchni jest całkowite odtłuszczenie oraz prawidłowe oczyszczenie naprawianego panelu. Zalecane jest zastosowanie wodnego odtłuszczacza. Pomoże on wyeliminować zanieczyszczenia, które są nierozpuszczalne w wodzie, np.: wosk, środek do nadawania połysku, smoła, silikon itp. Następnie należy zastosować zmywacz, który usunie wszystkie zanieczyszczenia rozpuszczalne w wodzie.
Oczyszczenie pojazdu pozwala na tym etapie prac na dokładną ocenę uszkodzenia, co z kolei ułatwia lakierowanie i powoduje, że odnawiana powierzchnia jest mniej podatna na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia. Warto pamiętać, że regularna wymiana rękawic i odzieży oraz posiadanie oddzielnych kombinezonów (jeden do prac przygotowawczych, drugi do prac lakierniczych) pomoże uniknąć zabrudzenia powłoki oraz uzyskać lepszy rezultat końcowy.
Przystępując do lakierowania, zalecane jest ponowne zastosowanie środka czyszczącego w celu eliminacji wszelkich nierozpuszczalnych w wodzie zanieczyszczeń, które mogły osiąść na naprawianej powierzchni. Aby przed nałożeniem kolejnego podkładu przygotowywana warstwa była doskonale czysta, powinno się ją przetrzeć szmatką antystatyczną.
Użycie podkładu wytrawiającego
Wielu lakierników nie stosuje w procesie lakierowania podkładu wytrawiającego. Powinno się go jednak stosować, ponieważ zapewnia doskonałe przyleganie aplikowanej powłoki do metalu lub podłoża innego rodzaju. Lakiernicy powinni zastosować taki podkład, który zapewnia skuteczną i długotrwałą ochronę przed korozją, a także przed tworzeniem się pęcherzy na powierzchni odsłoniętego metalu.
0 komentarzy dodaj komentarz