Konwoje samochodów prowadzonych przez prawdziwych pasjonatów motoryzacji przejechały przez Polskę w poszu- kiwaniu najlepszych rozwiązań dla kierowców. Pojazdy różnych marek, w różnym wieku: od najnowszych, po te starsze, jednolicie udekorowane flagami, wzięły udział w konwojach, których celem była weryfikacja oferowanych usług dotyczących napraw pojazdów.
Czasy, kiedy posiadanie samochodu było wielkim marzeniem na szczęście już minęły. Dziś samochód stał się dobrem niemal powszechnym – posiada go aż 16 milionów Polaków, w tym ucząca się jeszcze młodzież. Jednakże wiele osób w momencie zakupu samochodu nie myśli o tym, że jest to „skarbonka bez dna”, która na dodatek, mimo ciągłych inwestycji, traci na wartości.
Pasjonaci motoryzacji zrzeszający się w różnych klubach pod patronatem Koalicji Prawo do Naprawy postanowili sprawdzić, ile faktycznie kosztuje utrzymanie samochodu w dobrym stanie technicznym. Wraz z kierowcami wyruszyła Koalicja w poszukiwaniu prawdy o cenach.
Aby zebrane informacje były jak najbardziej rzetelne konwoje dotarły do kilku miast i sprawdzały oferty na naprawę różnych usterek w samochodach marek: Volkswagen, Volvo, Opel i Renault.
Konwój z Pasji wystartował z centrum naszego kraju, czyli z Łodzi, tam też odwiedził warsztaty, zarówno autoryzowany przez producenta samochodu, jak i niezależny. Eksperci postanowili sprawdzić koszty napraw zaledwie 3-letniego pojazdu marki VW Passat B6 Tdi, 140 KM z 2006 roku.
Co zaproponowano w przypadku pierwszej usterki?
Zdiagnozowana usterka: wymiana przednich amortyzatorów.
Część/ usługa | Cena [zł]/ ilość ASO | Cena [zł]/ ilość warsztat niezależny |
---|---|---|
Amortyzatory przednie komplet | 1000 | 400 |
Przewidywany czas naprawy | 2 godziny | 2 godziny |
Cena usługi | 400 | 160 |
Koszt roboczogodziny | 200 | 80 |
Ogólny koszt naprawy | 1400 | 560 |
W przypadku amortyzatorów wymiana tych elementów w autoryzowanym warsztacie jest 1,5 raza wyższa, zarówno jeśli chodzi o same części, jak i usługę. Należy przy tym podkreślić, iż w warsztacie niezależnym zaoferowano amortyzatory Kayaba stosowane na pierwszy montaż w czołowych markach samochodów (Volkswagen, Audi, Ford, Renault, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Honda, Lexus, Opel czy Seat).
Kolejną zdiagnozowaną naprawą do przeprowadzenia w testowanym volkswagenie była potrzeba wymiany rozrządu.
Część/ usługa | Cena [zł]/ ilość ASO | Cena [zł]/ ilość warsztat niezależny |
---|---|---|
Pasek + rolki | 650 | 510 |
Pompa wody | 180 | 150 |
Cena usługi | 770 | 450 |
Ogólny koszt naprawy | 1600 | 1110 |
Z powyższego zestawienia wynika, iż w przypadku wymiany rozrządu w autoryzowanym warsztacie kierowca zapłaciłby 44% więcej niż w warsztacie niezależnym. Różnica w wycenie samej robocizny jest jeszcze wyższa i wyniosła aż 71%.
Drugiego dnia Konwój z Pasji postanowił odwiedzić Warszawę. Miłośnicy marki Volvo również szukali oferty na wymianę rozrządu.
Przedstawiono im różne propozycje. W serwisie autoryzowanym można było skorzystać z promocji 4 Plus, adresowanej do właścicieli aut starszych niż 4 lata. Test Volvo, aby uwzględnić różne spektrum wiekowe samochodów podczas zorganizowanego Konwoju, przeprowadzany był dla samochodu nieco starszego, czyli 11-letniego volvo 850, 2.0 turbo, co odpowiada średniemu wiekowi pojazdów jeżdzących po polskich drogach.
Część/ usługa | Cena [zł] ASO | Cena [zł] ASO promocja 4 Plus (dla aut powyżej 4 lat) | Cena [zł] Niezależny wielomarkowy warsztat |
---|---|---|---|
Zestaw rozrządu (pasek+ rolka prowadząca+ napinacz paska) Pompa wody |
1031 | 774 | 800 |
Cena usługi | 1336 | 668 | 300 |
Ogólny koszt naprawy | 2367 | 1442 | 1100 |
Miłośnicy Volvo zostali mile zaskoczeni programem 4 Plus. 25-procentowy upust na części i 50-procentowy na usługę spowodował, że koszt całościowy wymiany rozrządu jest “tylko” o 31% wyższy niż w niezależnym serwisie. Natomiast cena poza promocją dla 11-letniego auta wydaje się być wręcz absurdalnie wysoka, gdyż jest ponad dwukrotnie wyższa.
Kolejne podejście weryfikujące możliwość naprawy samochodu Volvo było przeprowadzone dla modelu V70 2,5T AWD z 2005 roku, a dotyczyło drążka stabilizatora- tył. Podane ceny zawierają koszty wymiany.
Część/ usługa | Cena [zł] ASO | Cena [zł] Niezależny serwis wielomarkowy |
---|---|---|
drążek stabilizatora tył | 1300 | 464 |
Różnica w wycenie ASO i niezależnego serwisu należącego do sieci jednego z dystrybutorów części wynosi aż 180%! Tym razem ASO nie zaoferowało żadnego programu umożliwiającego redukcję kosztów. Podsumowując warszawską akcję, uczestnicy Konwoju stwierdzili, że skoro autoryzowane serwisy stać na takie akcje, jak 4 Plus, to znaczy, że ich marże na części i usługi są bardzo wysokie.
Konwojowi we Wrocławiu przewodzili członkowie fanklubu Astry. Z racji swego zamiłowania analizowali oni możliwości naprawy marki Opel. Ponieważ dotychczas Konwój nie zajmowal się sprawami układów hamulcowych, postanowiono zweryfikować koszty związane z wymianą tarcz i klocków hamulcowych w modelu Astra H 1,4 16V 2004 rok. W pierwszej kolejności użytkownicy opla udali się do serwisu autoryzowanego, gdzie okazało się, że wymiana tych elementów kosztować będzie 1200 złotych. Następnie sprawdzono dwa warsztaty niezależne (oferujący najwyższy poziom usług oraz warsztat przeciętny) – oba okazały się znacznie tańsze niż ASO. W pierwszym niezależnym warsztacie za wymianę klocków i tarcz użytkownicy astry musieliby zapłacić 720 złotych, w tym drugim – 660 złotych. To różnica odpowiednio: 71% i 57% w stosunku do oferty ASO.
Warto zaznaczyć, że w serwisie autoryzowanym wymiana hamulców zalicza się do programu Usług Błyskawicznych. Oznacza to tyle, iż obowiązuje na nie promocyjna cena i szybki czas wykonania.
Część/ usługa | Cena [zł] ASO | Cena [zł] Niezależny serwis sieciowy | Cena [zł] Niezależny serwis |
---|---|---|---|
Komplet tarcze+ klocki przód+ wymiana | 1200 | 720 | 660 |
wahacz prawy kompletny | 1130 | 471 | 350 |
czas wymiany wahacza | 1 godzina | 1 godzina | 1 godzina |
koszt wymiany wahacza | 200 | 80 | 80 |
Ogólny koszt naprawy | 2530 | 1271 | 1090 |
Ponieważ jakość polskich dróg pozostawia wiele do życzenia, zatem organizatorzy Konwoju we Wroclawiu postanowili sprawdzić ofertę naprawy elementów bardzo narażonych na uszkodzenia spowodowane np. najechaniem z dużą prędkością na wyrwę w asfalcie. Wahacz kompletny, ze sworzniem i dwoma tulejami, jako element zawieszenia, był tutaj doskonałym przykładem do zweryfikowania.
Okazało się, że za same części właściciel astry H musi się liczyć z wydatkiem rzędu 1130 złotych w serwisie autoryzowanym i około 700 zł niższym w serwisie niezależnym. Przy czym w tym ostatnim zaoferowano wahacz firmy Febi, renomowanej marki części zamiennych do samochodów.
Czwartego dnia konwój zawitał do stolicy Wielkopolski. Jazda po coraz bardziej zatłoczonych i zakorkowanych polskich miastach powoduje zwiększoną eksploatację sprzęgła, dlatego posiadacze renault sprawdzili w Poznaniu ofertę na wymianę tego elementu w modelu laguna, 1.9 DCi, 120 KM, 2002 rok produkcji.
Właściciel 7-letniego samochodu, decydując się na naprawę sprzęgła w ASO (tylko tarczy i docisku, bez wysprzęglika, co jest pozorną oszczędnością), uszczupliłby swój portfel o kwotę 2000 złotych. Tę samą usługę, przy zastosowaniu sprzęgła marki Valeo, można wykonać w niezależnym warsztacie za 1140 złotych, co daje różnicę, w stosunku do nowego, tzw. oryginalnego sprzęgła blisko 75%.
Ku zaskoczeniu ekspertów-pasjonatów i na pocieszenie osób chcących koniecznie skorzystać z usług ASO warto tu wspomnieć o drugiej propozycji złożonej przez ten warsztat, a mianowicie zakupu sprzęgła z recyklingu, w przypadku którego łączny koszt z wymianą wyniósłby 1315 złotych.
Część/ usługa | Cena [zł] ASO | Cena [zł] Niezależny serwis |
---|---|---|
sprzęgło (tarcza+ docisk) | 1200 | 790 |
wymiana | 800 | 350 |
Ogólny koszt naprawy | 2000 | 1140 |
Na koniec podróży konwoju jego uczestnicy postanowili sprawdzić ceny dla ukladu wydechowego, mającego duży wpływ na ochronę środowiska. W takiej formie „ochrona środowiska” zaoferowana przez niezależny warsztat kosztowałaby kierowcę 769 złotych, podczas gdy w serwisie autoryzowanym ponad 70% więcej, czyli 1262 złote. Sama część w ASO jest o 30% droższa od równie dobrego tłumika wyprodukowanego przez firmę Bosal, a zaproponowanego przez warsztat niezależny. Natomiast odważna kalkulacja kosztów wymiany zaskoczyłaby niejedną osobę pracującą w handlu, gdyż serwis autoryzowany okazał się 5-krotnie droższy od niezależnego warsztatu.
Część/ usługa | Cena [zł] ASO | Cena [zł] Niezależny serwis |
---|---|---|
tłumik tylny | 1012 | 719 |
wymiana | 250 | 50 |
Ogólny koszt naprawy | 1262 | 769 |
Te powyżej przedstawione porównania wyjaśniają, dlaczego z usług warsztatów niezależnych korzysta 14,5 miliona kierowców, czyli ponad 90% wszystkich użytkowników pojazdów. W skali całego roku kierowcy ci odwiedzają niezależne warsztaty aż 28 milionów razy, czyli średnio prawie 2 razy w roku, co jest rozsądną ilością wizyt i porównywalną z innymi krajami. Wizyty te w warsztatach różni przede wszystkim zakres prowadzonych napraw, często w Polsce okrajanych do minimum, oczywiście z powodu szczupłości portfela przeciętnego kierowcy.
Natomiast z usług autoryzowanych stacji obsługi korzysta 1,5 miliona kierowców i są to przede wszystkim właściciele nowych samochodów na gwarancji oraz użytkownicy pojazdów służbowych. Średnio odwiedzają oni serwisy 4,5 razy w roku, co przekłada się na blisko 7 milionów wizyt rocznie. Ta większa częstotliwość wizyt w serwisach autoryzowanych jest łatwo wytłumaczalna, gdyż to przede wszystkim samochody firmowe „robią” duże przebiegi, zatem częstsze ich serwisowanie jest niezbędne.
Jak ważny jest temat poruszony w tym artykule świadczyć może fakt, iż statystyczny kierowca w Polsce wydaje rocznie na części i usługi związane z utrzymaniem pojazdu średnio 1500 złotych, z czego 763,5 zł przypada na usługi, a 736,5 zł – na części. Jak widać z powyższych tabel, kwota ta może się drastycznie zmienić, w zależności od tego, jaka naprawa będzie konieczna oraz gdzie zostanie ona usunięta.
0 komentarzy dodaj komentarz