Odkrycie Goodyeara - olej sojowy może zmniejszyć zużycie ropy naftowej w produkcji opon
Fot. Goodyear
Firma Goodyear poinformowała o odkryciu, które może pomóc w ochronie środowiska naturalnego poprzez ograniczenie ilości ropy naftowej używanej do produkcji ogumienia przy jednoczesnym wydłużeniu okresu eksploatacji opony.
Naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10% i zmniejszyć zużycie ropy naftowej, wykorzystywanej do ich tworzenia, nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.
Badania przeprowadzone w ośrodku testów opon w Lawton, w stanie Oklahoma, pokazują, iż zastosowanie oleju sojowego daje lepsze właściwości mieszania w procesie produkcji. Związki gumy wytwarzane z zastosowaniem oleju sojowego łatwiej mieszają się z krzemionką stosowaną w produkcji opon. Może to poprawić wydajność fabryki, zmniejszyć zużycie energii oraz obniżyć emisję gazów cieplarnianych.
Prototypowe opony zostaną sprawdzone na torze testowym Goodyeara w San Angelo (Teksas) w najbliższych miesiącach. Jeśli przejdą testy pozytywnie, Goodyear planuje zaoferować kierowcom opony z zastosowanym w nich olejem sojowym już w 2015 roku.
Wykorzystanie oleju sojowego to tylko jedno z wielu działań Goodyeara na rzecz wykorzystania surowców odnawialnych w procesie produkcji. Goodyear i firma DuPont Industrial Biosciences kontynuują współpracę nad Biolsoprenem – rewolucyjną, biologiczną alternatywą dla izoprenu pozyskiwanego z ropy naftowej. Biolsopren można wykorzystywać do produkcji gumy syntetycznej, która z kolei stanowi alternatywę dla gumy naturalnej oraz innych elastomerów. Rozwój Biolsoprenu pomoże zmniejszyć zależność branży oponiarskiej i gumowej od produktów ropopochodnych.
Innym projektem realizowanym przez Goodyear, a mającym na celu redukcję zużycia paliw kopalnych, jest technologia utrzymywania ciśnienia Air Maintenance Technology(AMT). Pomoże ona utrzymywać optymalne ciśnienie powietrza w oponach bez potrzeby stosowania zewnętrznych pomp, czy układów elektronicznych. Wszystkie komponenty systemu AMT będą umieszczone wewnątrz opony. Potencjalne zalety takiego systemu to poprawa efektywności paliwowej, redukcja emisji, dłuższa żywotność opon, większe bezpieczeństwo i lepsze osiągi.
0 komentarzy dodaj komentarz