W sezonie wakacyjnym samochody rodzinne są wyjątkowo intensywnie eksploatowane: nie tylko przebywają większe dystanse niż zazwyczaj, ale także muszą sprostać większemu obciążeniu. Dodatkowych problemów nastręcza stan dróg, a zatem dokonując przeglądu samochodu przed wyruszeniem w wakacyjną podróż powinniśmy zadbać o sprawdzenie stanu układu zawieszenia. Eksperci koncernu ZF Services radzą, aby taką kontrolę zlecać specjalistycznym warsztatom. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów, których przebieg przekracza 80 tysięcy kilometrów.
W układzie zawieszenia największym obciążeniom podlegają amortyzatory. w sytuacji gdy nie działają one prawidłowo, droga hamowania na wyboistej nawierzchni może wydłużyć się nawet o 10 procent. Oznacza to, że w przypadku pojazdu ze zużytymi amortyzatorami poruszającego się z prędkością 50 km/h dystans niezbędny do całkowitego wyhamowania może wynieść nawet o 3,5 metra więcej. Słabsze tłumienie przekłada się ponadto na mniejszą stabilność auta na zakrętach – w takich bowiem miejscach koła znacznie wcześniej tracą kontakt z nawierzchnią. Takie zjawisko jest szczególnie groźne na mokrej drodze, na której pojawia się ryzyko akwaplanacji (aquaplaningu, hydroplaningu) – czyli utraty przyczepności spowodowanej powstawaniem warstwy wody między oponą a jezdnią.
Nie wolno zapominać, że pogorszenie stanu amortyzatorów bywa słabiej wyczuwalne w pojazdach wyposażonych w elektroniczne systemy wspomagające (takie jak ABS albo asystent poślizgu i kontroli toru jazdy). Stosowanie takich układów nie zmniejsza jednak wcale zagrożenia - skuteczność ich działania zmniejsza się bowiem na skutek zużycia amortyzatorów.
Należy pamiętać, że amortyzatory zużywają się powoli, a utrata ich właściwości następuje często w sposób nieodczuwalny. Wadliwe działanie układu zawieszenia niejednokrotnie da się stwierdzić dopiero w momencie awaryjnego hamowania lub nagłego wymijania przeszkody. Z tego właśnie powodu eksperci ZF Services zalecają przeprowadzenie pierwszej kontroli amortyzatorów po przejechaniu 80 tysięcy kilometrów. Każde następne badanie powinno się odbyć po przebyciu kolejnych 20 tysięcy kilometrów.
Momentem krytycznym dla amortyzatorów jest przebycie 100 tysięcy kilometrów w ciągu 5– 6 lat. Przeprowadzając wymianę zużytego amortyzatora trzeba zadbać o to, aby na jednej osi wymieniać amortyzatory jednocześnie. Konieczny jest wówczas również przegląd i ewentualna wymiana elementów towarzyszących: gniazd mocujących, odbojników i osłon. Zużycie tych elementów potrafi wpłynąć na właściwości jezdne samochodu tak samo jak złe działanie amortyzatora. Dotyczy to także sytuacji, gdy stary amortyzator został właśnie zastąpiony nowym.
Spółka ZF Friedrichshafen AG sprzedaje w Polsce między innymi amortyzatory marki Sachs oraz zawieszenia marki Lemförder.
0 komentarzy dodaj komentarz