9 września w Rzepinie na stacji paliw należącej do transportowo-logistycznej firmy E-Logis przeprowadzono pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG do pojazdu ciężarowego. Tym ekologicznym paliwem zostały napełnione zbiorniki Iveco S-Way Natural Gas, a paliwo na stację dostarczyła firma Duon.
To przełomowe wydarzenie, stanowi krok milowy na drodze do dekarbonizacji transportu. Marka Iveco, której pojazd został zatankowany bioLNG, jest pionierem stosowania alternatywnych paliw w silnikach spalinowych już od ponad dwóch dekad, a przez ostatnie lata rozszerza zakres prac rozwojowych o rozwiązania oparte na napędzie elektrycznym, w tym akumulatorowym i wodorowym. Iveco konsekwentnie kontynuuje inwestycje w rozwój i produkcję samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG, gdyż paliwo to w praktyce okazuje się aktualnie jedyną dopracowaną technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna zielona alternatywa dla oleju napędowego, nie mającą ujemnego wpływu na moc silników, zasięg, ładowność oraz czas tankowania.
Wielkopolska spółka E-Logis specjalizująca się w transporcie drogowym, spedycji i logistyce, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, postanowiła stworzyć jedną z pierwszych w Polsce flotę w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. Obecnie w jej skład wchodzi już ponad 130 takich ciężarówek, z których 60% pojazdów stanowią Iveco S-Way Natural Gas. Konsekwencją działań firmy E-Logis było podjęcie decyzji o poszerzeniu oferty należącej do niej stacji tankowania LNG także o paliwo bioLNG.
Dostawcą bioLNG jest firma Duon, która od lat wspiera polski przemysł i transport w procesie dekarbonizacji i dążeniu do zeroemisyjności, oferując zarówno dostawy, jak i niezbędną infrastrukturę do gazu sieciowego, LNG i bioLNG.
Pojazdy ciężarowe Iveco S-Way Natural Gas są fabrycznie przystosowane do zasilania bioLNG (skroplonym biometanem), będącym odnawialnym źródłem energii o najmniejszym śladzie węglowym. Dzięki zbiornikom o pojemności 380 kg (1080 litrów) ciągniki Iveco S-Way Natural Gas mogą pokonać nawet 1700 km na jednym tankowaniu. Biometan może być produkowany lokalnie na bazie odpadów rolnych lub komunalnych, zapewniając rolnikom oraz np. spółkom samorządowym możliwość uzyskania dodatkowych przychodów. BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem praktycznie bez wpływu na środowisko, redukując emisję CO2 aż o 95%, a także wydatnie ograniczając emisję cząstek stałych (PM) oraz dwutelnku azotu NO2.
Zaletą bioLNG jest jego pełna kompatybilność z istniejącą już infrastrukturą LNG, liczącą ponad 750 stacji na terenie Unii Europejskiej. Ponadto silniki Iveco zasilane bioLNG są cichsze, w związku z czym nadają się do realizowania np. nocnych dostaw na terenach zurbanizowanych.
0 komentarzy dodaj komentarz