Elektromechaniczny hamulec parkingowy (EPB) produkcji TRW, stosowany między innymi w nowych samochodach Audi A6 i A8, VW Passat, Volvo S80 czy Lancia Thesis, coraz częściej zastępuje w pojazdach dźwignię hamulca postojowego, zapewniając kierowcy komfort pod wieloma względami. Hamulec postojowy uruchamiany jest przez silnik elektryczny zintegrowany z obudową zacisku.
Przy wymianie klocków w przypadku elektromechanicznego hamulca parkingowego EPB tłoczki hamulcowe osi tylnej można cofnąć jedynie, sterując silnikiem elektrycznym. Podczas konserwacji i naprawy (wymiana klocków, zacisku, tarcz, piasty i silnika elektrycznego zacisku) w pojazdach wyposażonych w EPB tłoczków osi tylnej nie da się bezpiecznie cofnąć ręcznie. Jest to możliwe jedynie przez aktywację siłowników. Ponadto klocki po każdorazowej wymianie wymagają ustawienia odległości od tarczy hamulcowej.
W celu bardzo łatwej i szybkiej obsługi EPB firma TRW, jako dostawca systemu, opracowała specjalne urządzenie serwisowe o nazwie EBT (Easy Brake Tool), umożliwiające szybką, bezpieczną i zgodną z wymaganiami systemów elektronicznych samochodu wymianę okładzin hamulcowych tylnej osi. Jego użytkowanie jest proste i będzie się stawać coraz bardziej powszechne, ponieważ elektryczne hamulce postojowe montowane będą w najbliższej przyszłości także w wielu innych modelach samochodów klasy średniej. Zdaniem specjalistów, stosowanie do tego celu nieodpowiedniego sprzętu, jak również prowadzenie tego rodzaju prac serwisowych przez personel warsztatowy niezapoznany z odpowiednimi instrukcjami fabrycznymi – są niedopuszczalne.
Do obsługi EBT służą dwa przyciski. Sygnał zwrotny sygnalizują diody LED, które w zależności od stanu hamulca – albo świecą, albo migają z określonymi w instrukcji częstotliwościami.
Po podłączeniu przyrządu EBT do gniazda OBD (z lewej) obsługa sterownika układu przebiega automatycznie. Po jej zakończeniu przechodzi się do tradycyjnej wymiany klocków (z prawej) |
Obsługę rozpoczyna się od podłączenia przyrządu do łącza diagnostycznego OBD i włączenia zapłonu. Urządzenie automatycznie wyszukuje sterownik EPB. W tej fazie jego pracy środkowa dioda przyrządu świeci światłem przerywanym z częstotliwością 5 Hz (pięć cykli na sekundę). Różne częstotliwości środkowej diody LED sygnalizują nawiązanie łączności, względnie wystąpienie błędu. W przypadku braku błędów środkowa dioda LED po nawiązaniu komunikacji pali się ciągle. Przy wykryciu usterki zapisanej w pamięci sterownika dioda miga z częstotliwością 1 Hz (jeden cykl na sekundę).
Aby cofnąć tłoczki hamulca, wystarczy jedynie naciśnięcie przycisku „off”. Gdy tylko tłoczki zostaną cofnięte, dioda LED tego przycisku przestaje migać i zapala się na stałe. Trwa to kilka sekund. Następnie można wyłączyć zapłon i wykonać tradycyjną już wymianę klocków hamulcowych tylnej osi.
Dosuwanie tłoczków jest równie łatwe jak cofanie – wystarczy wcisnąć przycisk „on”. Analogicznie do cofania odpowiednia dioda LED sygnalizuje zakończenie tego procesu świeceniem ciągłym. Ustawienie klocków w pozycji pracy przy zastosowaniu EBT nie wymaga, jak w przypadku oryginalnego urządzenia VW czy innych dostawców, trzykrotnego cofania i dociskania tłoczków hamulcowych, lecz następuje automatycznie podczas dosuwania tłoczków. Następnie pamięć błędów jest kasowana, błędy od nowa odczytywane. Brak raportu o błędach dioda LED sygnalizuje światłem ciągłym. Wówczas można wyłączyć zapłon i odłączyć EBT. Na koniec należy włączyć zapłon, uruchomić, a następnie wyłączyć za pomocą przycisku hamulca parkingowego.
Z pomocą EBT można obsługiwać hamulec EPB w Audi A6 i A8 i w nowym VW Passacie. W Audi A8 realizowana jest jeszcze jedna funkcja: pomiar grubości nowych okładzin ciernych. W tym celu użytkownik musi wcisnąć na 1 sekundę położony głębiej przycisk „set” spiczastym przedmiotem. Jeszcze wiosną ma być gotowa aktualizacja oprogramowania do dezaktywacji hamulca SBC w mercedesach typu W211 i pochodnych, wyposażonych w elektrohydrauliczny system hamulcowy. Zaletą EBT, w odróżnieniu od innych systemów dostępnych na rynku, jest to, że automatycznie rozpoznaje rodzaj systemu hamulcowego i nie trzeba go za każdym razem łączyć z komputerem typu PC w celu zmiany oprogramowania, np. z VW na Audi A6. W przypadku wprowadzenia na rynek nowego samochodu wyposażonego w EPB w celu aktualizacji oprogramowania urządzenie jest odbierane z warsztatu, do którego wraca w ciągu kilku dni. Cena tego praktycznego narzędzia TRW nie przekracza 300 euro i jest obecnie najniższa na rynku. Aktualizacja dla kolejnych modeli pojazdów wynosi w przeliczeniu około 70 euro.
2009-11-27 22:12
Nie tylko
Mikołajczak
Profesjonalny VAG też załatwia sprawę ale jest to trochę bardziej skomplikowane
2016-11-06 19:19
http://www.regeneracjazaciskow.linuxpl.eu/
adam adam
http://www.regeneracjazaciskow.linuxpl.eu/
2 komentarzy dodaj komentarz