Mercedes zaprezentował tempomat, który przewiduje ukształtowanie drogi. Urządzenie wykorzystuje dane z układu nawigacyjnego i, poza kontrolą prędkości i hamulców, steruje również skrzynią biegów. Pozwala to przez cały czas jechać ekonomicznie.
Już trzy lata temu firma Daimler Trucks wprowadziła regulator prędkości wykorzystujący dane z systemu GPS, dostępny jako opcja w sprzedawanych w USA ciężarówkach Freightliner. System ten nie sterował wprawdzie pracą skrzyni biegów, lecz poza tym umożliwiał przewidywanie ukształtowania drogi w oparciu o informacje z układu nawigacji. Właśnie na podstawie tych doświadczeń Mercedes-Benz zdołał opracował najnowszy układ, wzbogacając go o doświadczenia z zakresu pokonywania wzniesień i zjazdów. Urządzenie zmienia nieodłączoną wadę klasycznego tempomatu w wymierną korzyść: w pełni załadowana ciężarówka dalekobieżna, taka jak Actros 1845 BlueTec 6, może uzyskać w umiarkowanie zróżnicowanym terenie o około 3% niższe zużycie paliwa od modelu wyposażonego w klasyczny układ kontroli prędkości.
Predictive Powertrain Control reprezentuje nowy rodzaj technologii, łączący rozwiązania zainstalowane w pojeździe z danymi zlokalizowanymi zewnętrznie. Dzięki znajomości lokalnych uwarunkowań terenu oraz precyzyjnemu sterowaniu, tempomat kontrolujący pracę skrzyni biegów zapewnia efekty dotąd możliwe do osiągnięcia wyłącznie przez zmotywowanych kierowców o wyjątkowym stopniu koncentracji. Inaczej mówiąc, Predictive Powertrain Control wykorzystuje oszczędnościowy potencjał nowego Actrosa do ostatniej kropli paliwa. Na tym jednak nie koniec zalet, ponieważ prowadzenie pojazdu wyposażonego w Predictive Powertrain Control jest tak samo łatwe, jak każdej innej ciężarówki Mercedes-Benz. Kierowca musi jedynie sterować tempomatem. Poza parametrami, które można zdefiniować wcześniej, pozostaje mu dobrać tylko jedną wartość lub skorzystać z ustawień dostępnych w chwili rozpoczęcia podróży.
0 komentarzy dodaj komentarz