strona główna Układy jezdne Nowoczesne urządzenia sprzęgające
2009-11-24, ostatnia aktualizacja 2009-11-24 08:49

Nowoczesne urządzenia sprzęgające

Samoczynny system smarowania szczęki ryglującej (Lubetronic)

Fot. BPW

Samoczynny system smarowania szczęki ryglującej (Lubetronic)

Doskonalenie konstrukcji urządzeń sprzęgających pojazdy holujące z dużymi naczepami i przyczepami ciężarowymi ma dziś na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wygody ich użytkowania.

Dwa pojazdy tworzące zintegrowany zespół drogowy muszą mieć połączenie bardzo wytrzymałe, stabilne i niezawodne podczas jazdy, uniwersalne dla wszystkich obecnie użytkowanych marek, modeli i wersji środków transportowych danej kategorii, a także dawać się łatwo łączyć i rozłączać nawet przez jednoosobową obsługę. Dlatego też wszelkie nowe rozwiązania techniczne w tej dziedzinie powinny odznaczać się pełną kompatybilnością z systemami dotychczas stosowanymi.

Znormalizowane urządzenie łączące ciągnik siodłowy z naczepą składa się po stronie pojazdu holowanego z płyty ślizgowej i koncentrycznego względem niej, cylindrycznego czopa (o średnicy 2 lub 3,5 cala), zamocowanego górnym końcem do głównej ramy nośnej. Przy dolnym końcu czopa wykonany jest obwodowy rowek, służący do jego ryglowania w części sprzęgu połączonej trwale z ciągnikiem siodłowym. Część tę tworzy wahliwie zamocowane siodło, którego górna powierzchnia współpracuje z płytą ślizgową naczepy. Na środku siodła znajduje się gniazdo ze szczęką ryglującą, przeznaczone do obrotowej współpracy z czopem.

Siłownik Płyta ślizgowa i siodło przenoszą siły pionowe, powodowane przez masę naczepy, a gniazdo, szczęka i czop - siły poziome, występujące podczas holowania, hamowania i pokonywania zakrętów. Znaczne naciski występujące pomiędzy tymi współpracującymi częściami zwiększają ich wzajemne tarcie i przyspieszają cierne zużycie roboczych powierzchni. Konieczne więc staje się regularne ich smarowanie, będące dość kłopotliwą czynnością obsługową, zwłaszcza przy intensywnej eksploatacji pojazdów. Dlatego w najnowszych konstrukcjach urządzeń sprzęgowych stosuje się nakładki z tworzywa sztucznego o bardzo niskim współczynniku tarcia, które przy współpracy z płytą ślizgową naczepy wykonaną ze stali kwasoodpornej nie wymagają już smarowania. Specjalne smary o przedłużonej trwałości wprowadzane są tylko pomiędzy trące o siebie powierzchnie czopa i szczęki ryglującej.
Rys.: Siłownik pneumatyczny do zdalnej obsługi sprzęgu holowniczego

Służą do tego samoczynne, elektronicznie sterowane dozowniki (Lubetronic), które nie wymagają żadnej obsługi nawet przez trzy lata. Można je instalować także do wszystkich starszych typów szczęk wyposażonych w kanały smarownicze.

Nowe systemy elektroniczne, dzięki zastosowanym w nich czujnikom, pozwalają też na zdalną kontrolę (także ze stanowiska kierowcy) prawidłowości zapięcia sprzęgu siodłowego. Zastosowanie siłowników pneumatycznych umożliwia również zamykanie i otwieranie szczęk ryglujących za pomocą przycisków na panelu sterującym umieszczonym w kabinie. Podobne urządzenia mogą obsługiwać zdalnie sprzęgi holownicze współpracujące z dyszlami przyczep.

Pełny komfort (system KKS - Komfort KupplungsSystem) pracy kierowcy przy wymianie naczep zapewnia połączenie zdalnie obsługiwanych urządzeńryglujących z elektrycznym napędem mechanizmu wysuwania nóg podporowych. Po wprowadzeniu naczepy na miejsce parkowania należy w tym celu podnieść tył ciągnika siodłowego przez zwiększenie ciśnienia powietrza w jego miechach resorujących. Następnie włącza się elektryczny napęd nóg podporowych, działający samoczynnie aż do momentu uzyskania ich kontaktu z podłożem. Potem otwiera się zdalnie szczękę ryglującą, obniża pozycję ciągnika i wyjeżdża nim spod naczepy na odległość umożliwiającą wygodne (ręczne już) odłączenie elastycznych przewodów instalacji elektrycznej i pneumatycznej. Podczas sprzęgania ciągnika z zaparkowaną naczepą wszystkie te operacje przeprowadza się w odwrotnej kolejności, a prawidłowość ich wykonania potwierdzana jest świeceniem odpowiednich diod sygnalizacyjnych na panelu sterującym.



Grzegorz Marat
Doradca techniczny BPW Polska



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2