Nie tylko klienci, lecz także warsztatowi profesjonaliści często nie są świadomi różnic pomiędzy tarczami lub klockami przeznaczonymi przez ich producentów do tej samej marki, modelu i wersji samochodu.
Zróżnicowanie cech jakościowych i wytrzymałościowych identycznych na pozór okładzin ciernych umożliwia optymalny ich dobór zarówno do poszczególnych odmian pojazdów wyposażonych w hamulce o jednakowej konstrukcji i wymiarach, jak i do specyfiki stylu jazdy danego kierowcy. Podczas dobierania klocków i tarcz należy więc przede wszystkim zwrócić uwagę na moc silnika samochodu ustaloną fabrycznie oraz na jej ewentualne późniejsze modyfikacje.
Większość producentów zamienników okładzin ciernych wykonuje je ze standardowej mieszanki o wytrzymałości termicznej do około 400°C. Są to produkty odpowiednie dla większości układów hamulcowych montowanych w samochodach fabrycznie. Jednak po ich użyciu klienci skarżą się niekiedy na problemy z nagłym zanikaniem skuteczności hamulców. W skrajnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia powierzchni ciernych, a nawet do odkształcenia tarcz. Przyczynę tych zjawisk upatruje się zwykle w niskiej jakości materiałów użytych do produkcji klocków. Może w tym tkwić ziarno prawdy, ale na polskim rynku jest przecież wiele firm dostarczających te wyroby w najwyższej jakości, dlaczego więc ich stosowanie nie zapobiega wspomnianym uszkodzeniom?
Wyjaśnienie jest proste. Producenci samochodów dążą do maksymalnej unifikacji ich podzespołów w obrębie danej marki. Na przykład Audi stosuje taki sam klocek hamulcowy w modelu A6 1.9 TD (2001-2004 r.), jak w A6 Quattro 2.7 TD (2004-2011 r.). Oczywiście problemy z hamulcami pojawiają się częściej w samochodzie z silnikiem o większej mocy. W tym słabszym, przy standardowym stylu jazdy, ryzyko ich występowania jest niskie.
Fabrycznie stosowane okładziny mają w obu modelach taki sam kształt oraz wymiary, lecz różnią się rodzajem mieszanki ciernej użytej do ich produkcji. Na rynku części zamiennych dominują natomiast produkty o przeznaczeniu pozornie uniwersalnym. Właśnie ta ich rzekoma uniwersalność sprawia, że klocki fabryczne w silniejszych samochodach okazują się trwalsze niż ich zamienniki, nawet wymieniane w ASO.
Prawidłowy dobór klocków wymaga więc dokładnego ustalenia podstawowych parametrów samochodu, takich jak: moc, rodzaj jednostki napędowej, masa własna pojazdu, a nawet rodzaj skrzyni biegów oraz ich skojarzenia z parametrami technicznymi okładzin ciernych. Wiele firm dostarczających te produkty na polski rynek posiada w swej ofercie klocki o różnych charakterystykach. Na przykład firma EBC Brakes oferuje nie tylko klocki zalecane do danego samochodu z uwzględnieniem jego mocy, lecz również dodatkowe wzmocnione mieszanki zalecane do samochodów o mocy podwyższonej w stosunku do fabrycznej.
Dostosowywanie podzespołów hamulcowych do stylu jazdy klienta wiąże się z koniecznością przeprowadzenia z nim odpowiedniego wywiadu, w celu ustalenia: czy preferuje on jazdę spokojną i płynną, czy raczej odznacza się „ciężką nogą”. Pierwsza ewentualność sugeruje wybór elementów standardowych, zgodnych z katalogiem. Przy drugiej należy zastosować tarcze z dodatkowymi szczelinami i nawierceniami, np. EBC Turbo Goove, odprowadzającymi gazy spod klocka i podnoszącymi skuteczność hamowania oraz klocki o podwyższonych parametrach termicznych, jak EBC Greenstuff, Redstuff lub w samochodach o bardzo dużej mocy Yellowstuff.
Bazując tylko na omówionych tu dwóch podstawowych wyznacznikach prawidłowego doboru oraz na poprawnym montażu, możemy właściwie wykonać serwisowanie hamulców każdego samochodu.
0 komentarzy dodaj komentarz