Coraz częściej ludzie w naszym kraju, zwłaszcza młodzi, dokonują zakupów przez Internet, ponieważ go dobrze znają. Nie mają jednak doświadczenia w ocenie ofert działających tam sprzedawców, a to już rodzi kłopoty.
Na tej samej zasadzie wielu młodych ludzi planujących rozpoczęcie działalności w zakresie usług warsztatowych swe kalkulacje dotyczące zakupu niezbędnego wyposażenia opiera wyłącznie na informacjach dostępnych na internetowych stronach i aukcjach. Przy braku doświadczenia w tej branży porównują jedynie ceny, wybierając najtańsze oferty. Teoretycznie sprzęt oferowany przez poszczególnych sprzedawców niewiele się różni pod względem technicznym. Podobnie też wygląda na zamieszczanych w Internecie zdjęciach.
Niestety ogromna większość potencjalnych nabywców tego typu sprzętu na satysfakcję liczyć może jedynie w momencie dokonania zakupu w atrakcyjnej cenie. Problemy przychodzą z czasem, w trakcie eksploatacji tych urządzeń, a niekiedy nawet wcześniej, czyli przy ich uruchamianiu.
Tak się dzieje, gdyż zdecydowana większość sprzedawców oferujących sprzęt warsztatowy w Internecie to ludzie w tej branży zupełnie przypadkowi, którzy, posiadając trochę kapitału, nawiązali handlowe kontakty z przedstawicielami ogromnej rzeszy aktywnych na całym świecie chińskich dostawców. Dostawcy ci nie są producentami sprzedawanych urządzeń, lecz tylko pośrednikami pozyskującymi je bardzo tanio na chińskim rynku.
Z faktów tych nie wynika bynajmniej jednoznacznie, że wszyscy sprzedawcy internetowi w Polsce są niekompetentni i nieodpowiedzialni, więc u żadnego z nich nie warto niczego kupować. Każda reguła ma przecież wyjątki. W tym wypadku natomiast reguła jest taka, że poważne firmy dostarczające na nasz krajowy rynek sprzęt warsztatowy nie stosują w ogóle podobnych form sprzedaży i nie zależy to wcale od kraju pochodzenia oferowanych produktów.
Jedynym obecnie chińskim producentem sprzętu warsztatowego oficjalnie działającym w Polsce jest firma Launch Ltd, której bezpośrednie interesy na prawach wyłączności reprezentuje na naszym rynku motoryzacyjnym Launch Polska sp. z o.o.
Ten akurat przedstawiciel chińskiego pro-ducenta obsługuje polskich klientów w pełnym zakresie, zapewniając im wsparcie techniczne, profesjonalny serwis i dostawy części zamiennych potrzebnych dla zachowania płynności napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych. Jest to jednak na razie wyjątek i zapewne przykład do naśladowania.
Najbardziej wiarygodne opinie na temat sprzętu warsztatowego uzyskać można u jego użytkowników
Dla wiarygodności tak zorganizowanej polsko-chińskiej współpracy istotny ponadto jest fakt, że krajowy przedstawiciel sprzedaje i serwisuje wyłącznie sprzęt jednego producenta, dzięki czemu cała uwaga działu technicznego i poziom wiedzy technicznej personelu handlowego skupia się tylko na jego produktach. Na skutek tego firma przedstawicielska w naturalny sposób działa na zasadach pełnej lojalności wobec reprezentowanej marki i rosnącego grona jej klientów, a także w całkowitej zgodzie z obowiązującymi w Polsce wymogami techniczno-prawnymi.
Na przykład w przypadku podnośników samochodowych krajowy dostawca i pracownicy jego serwisu muszą mieć uprawnienia do ich montażu i konserwacji, wymagane i wydawane przez Urząd Dozoru Technicznego. Z kolei oferowane urządzenia potrzebują odpowiednich certyfikatów poświadczających ich użyteczność, a wydawanych przez uprawnione do tego instytucje, np. Instytut Transportu Samochodowego. Bez tego nie ma możliwości ich stosowania na stacjach kontroli pojazdów w trakcie prowadzenia okresowych badań technicznych.
Urządzenie marki Launch podczas badań certyfikacyjnych w laboratorium ITS
Reprezentowanie na rynku motoryzacyjnym wyłącznie jednego producenta sprzętu ma też z punktu widzenia klienta i inne zalety. Choćby zapas części zamiennych do poszczególnych produktów może być dzięki temu zdecydowanie szerszy i dostosowany w pełni do bieżących potrzeb zaplecza technicznego firmy. Na przykład w firmie Launch Polska przyjmuje się na podstawie wieloletnich doświadczeń, iż dla płynności funkcjonowania tegoż zaplecza zapasy magazynowe części zamiennych w bieżącym obrocie powinny mieścić wartość 60-80 000 euro. Jest to kwota dość znaczna, lecz przy szerokiej gamie oferowanego sprzętu zarazem niezbędna. Stanowi ona wielokrotność większości przeznaczanych na ten cel budżetów innych firm sprzedających chiński sprzęt warsztatowy na polskim rynku, łącznie z zapasami magazynowymi gotowych urządzeń do sprzedaży. Wyjaśnia to, dlaczego chińskie produkty techniczne uchodzą u nas, przeważnie słusznie za kłopotliwe w dłuższym okresie ich eksploatacji, i prowadzi do oczywistego skądinąd wniosku, iż profesjonalni sprzedawcy sprzętu warsztatowego muszą dbać nie tylko o bieżące efekty sprzedaży, lecz także o późniejsze zadowolenie jego użytkowników. Ono też przekłada się pośrednio na finansowe sukcesy firmy, gdyż nie ma skuteczniejszej formy reklamy oferowanego asortymentu niż pozytywne opinie dotychczasowych jego użytkowników na temat samych produktów oraz towarzyszącego sprzedaży wsparcia technicznego, serwisu gwarancyjnego, dostępności części zamiennych i innych tego typu kwestii.
Sprzedawca lojalny w stosunku do swego klienta może bez obaw kontaktować z nim potencjalnych nabywców użytkowanego przez niego sprzętu. Skoro zasada ta w pełni potwierdza się w przypadku produktów europejskich i amerykańskich, nie ma obiektywnych powodów, by nie stosować jej do urządzeń chińskich.
Istotnym argumentem na rzecz co najmniej wystarczającego poziomu jakości chińskich urządzeń oraz ich obsługi posprzedażnej jest współpraca danego dystrybutora z wielkimi hurtowniami części zamiennych, wprowadzającymi dostarczany przez niego sprzęt warsztatowy do własnej rynkowej oferty. Liczy się też regularna obecność krajowego dostawcy na cyklicznych targach motoryzacyjnej branży warsztatowej oraz jego stały, oparty na własnych doświadczeniach i merytorycznej wiedzy wkład w tworzeniu oryginalnych publikacji na łamach specjalistycznych czasopism.Cdn.
0 komentarzy dodaj komentarz