Z początkiem nowego wieku na polskim rynku zaczęły pojawiać się stosunkowo tanie specjalistyczne urządzenia i sprzęt warsztatowy produkowany w krajach wschodnio- azjatyckich, przede wszystkim w Chinach.
Wbrew pozorom, właściciele warsztatów samochodowych mieli z tego powodu więcej dylematów niż w latach poprzednich. Gdy na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia rozpoczynały swą działalność w Polsce firmy oferujące urządzenia i sprzęt warsztatowy zachodnich producentów, było ich na naszym rynku najwyżej kilkanaście. Zdecydowanie mniejsze były też różnice cen poszczególnych urządzeń tej samej kategorii. Łatwiej więc było zebrać wiarygodne i dokładne opinie zarówno o samych oferowanych produktach, jak i o ich dostawcach, funkcjonowaniu firmowych serwisów, dostępności części zamiennych oraz kosztach całej obsługi posprzedażnej.
Ceny pojawiających się później produktów dalekowschodnich były w tych relacjach na tyle niskie, że konieczne stało się przekonywanie potencjalnych nabywców do samej przydatności tak taniego sprzętu w profesjonalnych warsztatach. Zwłaszcza produkty chińskie miały u nas już od dawna bardzo złą opinię z racji swej niskiej jakości i ograniczonych walorów użytkowych. Nazywano je nawet złośliwie „jednorazówkami”.
Z własnego doświadczenia
Gdy rozpoczynałem pracę w firmie Launch Ltd., dostarczającej już od 2000 roku rozmaite produkty techniczne polskim warsztatom samochodowym, sprzedaż pierwszych urządzeń tego chińskiego producenta była na naszym rynku nie lada wyzwaniem. Nie znano jeszcze wówczas w Polsce innych chińskich marek tej branży, a potencjalnego klienta długo trzeba było namawiać na zakup jakiegokolwiek przyrządu. Jedynym skutecznym argumentem pozostawały ceny o wiele bardziej przystępne w porównaniu z analogicznymi urządzeniami oferowanymi przez europejskich dostawców.
Potem coraz liczniejsi użytkownicy zaczęli zauważać, iż nasze produkty odznaczają się jednak wysokimi walorami użytkowymi, pełną funkcjonalnością oraz wykorzystywaniem przy ich wytwarzaniu najnowszych i najbardziej zaawansowanych technologii. Przykładem mogą być tutaj produkowane przez firmę Launch Ltd. przyrządy do diagnozowania elektronicznych układów sterujących w pojazdach samochodowych. Szybko zdobyły one znaczną popularność na polskim rynku, ponieważ nie tylko nie ustępowały zachodnim konkurentom, lecz nawet miały nad nimi przewagę dzięki możliwości obsługi i diagnozowania pojazdów azjatyckich (japońskich i koreańskich).
Tester diagnostyczny X-431 jest znanym i najczęściej używanym w warsztatach na całym świecie urządzeniem do diagnozowania elektronicznych układów sterujących w pojazdach samochodowych
Z czasem również i inne produkty marki Launch zaczęły zyskiwać popularność w polskich warsztatach samochodowych. Należały do nich m.in. podnośniki dwukolumnowe, czterokolumnowe i nożycowe, a także wyważarki i montażownice do kół, krótkofalowe promienniki podczerwieni do suszenia powłok lakierniczych oraz inne rodzaje warsztatowego wyposażenia.
Obecnie do tej urozmaiconej oferty dołączyły urządzenia do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdów. Poziomem zaawansowania technologicznego dorównują one analogicznym produktom z najwyższej europejskiej półki, ponieważ są to konstrukcje wykorzystujące kamery CCD, promieniowanie podczerwone, trójwymiarowe modelowanie parametrów podwozia, czyli tzw. system 3D. Najwyższą ich jakość oraz odpowiednią dokładność pomiarową potwierdza przyznany przez Instytut Transportu Samochodowego certyfikat dla urządzenia X-631.
O tym, że urządzenia chińskie nie są gorsze od europejskich, świadczy dziś dodatkowo ponad dziesięcioletnia obecność w polskich warsztatach tysięcy podnośników, testerów diagnostycznych, urządzeń serwisu ogumienia i innych produktów. Ich popularność na polskim rynku nadal rośnie dzięki wciąż bardziej przystępnym cenom.
Chińskie chińskiemu nierówne
Trzeba mieć jednak świadomość, że samo chińskie pochodzenie nie gwarantuje wysokiego poziomu jakości i zaawansowania technologicznego urządzeń warsztatowych. Na rynku chińskim, podobnie zresztą jak i w Europie, działają producenci więksi i mniejsi oraz lepsi i gorsi.
Launch Ltd. jest największym na świecie producentem podnośników, gdyż dostarcza 70-80 tysięcy tych urządzeń rocznie
Osobiście jako tworzący i prowadzący firmę Launch Polska sp. z o.o., wyłącznego krajowego dystrybutora firmy Launch Ltd., otrzymywałem od innych chińskich producentów wiele propozycji, związanych z dystrybucją ich produktów. Nierzadko oferowali też jeszcze niższe ceny niż firma Launch. Jednak nie zdecydowałem się na zmianę dostawcy lub rozpoczęcie współpracy z kilkoma dostawcami, ponieważ przemawiały przeciw temu porównania jakości produktów i różnice rozwojowych potencjałów poszczególnych chińskich producentów.
Launch Ltd. należy bowiem dzisiaj do największych na świecie przedsiębiorstw tej branży. Koncern ten wyróżnia się obecnie największą produkcją podnośników, sięgającą do 70-80 tysięcy sztuk rocznie. W zakresie przyrządów do diagnozowania układów elektronicznych jest pionierem we wprowadzaniu nowych technologii i jednym z liderów rynku, a przyrząd z serii X-431 należy do najbardziej uniwersalnych, a zarazem najbardziej znanych i najczęściej używanych testerów diagnostycznych na świecie. Podobna jest globalna pozycja innych motoryzacyjnych urządzeń tej firmy.
Z punktu widzenia klienta
Dla potencjalnych nabywców sprzętu warsztatowego podstawowym kryterium wyboru dostawcy i reprezentowanego przez niego producenta jest cena zakupu. Tym kierują się przede wszystkim właściciele nowo tworzonych warsztatów samochodowych. Nie mają oni bowiem zbyt dużego, a w wielu przypadkach nawet żadnego doświadczenia w tym zakresie i nie znają realiów funkcjonowania serwisu poszczególnych marek i firm dystrybucyjnych. Często więc ponoszą z tego powodu niespodziewane koszty, a nawet niepowetowane finansowe straty.
O technologicznym zaawansowaniu produktów Launch świadczy najnowsza generacja urządzeń do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdów
W pełni obiektywną ocenę danego producenta sprzętu i reprezentującego go na naszym rynku przedstawiciela wystawić mogą dotychczasowi użytkownicy dostarczanych przez nich produktów. Warto więc poznać doświadczenia wcześniejszych nabywców związane zarówno z samą transakcją zakupu, jak i z późniejszym serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym, dostępem do części zamiennych oraz profesjonalną kompetencją i ewentualnym wsparciem technicznym sprzedawcy. Te właśnie aspekty zostaną omówione w kolejnym odcinku niniejszego artykułu. Cdn.
0 komentarzy dodaj komentarz