Firma TRW Automotive próbuje namówić kierowców do regularnego sprawdzania płynu hamulcowego. Z przepro- wadzonych przez przedsiębiorstwo badań wynika, że aż w jednej trzeciej pojazdów płyn hamulcowy nie ma odpowiednio wysokiej temperatury wrzenia. W takiej sytuacji łatwo może dojść do awarii lub zablokowania hamulca.
Losowe kontrole płynu hamulcowego przeprowadzono niedawno w niezależnym warsztacie w Niemczech. Aż 28 procent skontrolowanych pojazdów miało płyn hamulcowy nadający się do wymiany natychmiast lub w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Poza tym aż 16 procent zbadanych samochodów miało płyn uznany za niebezpieczny.
Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne i wchłania wilgoć z atmosfery. Powoduje to obniżenie temperatury wrzenia, która z może spaść poniżej 180 stopni Celsjusza. Jest to już stan niebezpieczny, po osiągnięciu którego płyn hamulcowy wymaga natychmiastowej wymiany. W warunkach długiego, mocnego hamowania (zwłaszcza przy wysokiej temperaturze otoczenia lub dużym obciążeniu pojazdu) płyn o niewłaściwych parametrach może zacząć wrzeć i intensywnie parować. Para jest ściśliwa (w przeciwieństwie do cieczy), a zatem parowanie płynu prowadzi do całkowitej utraty skuteczności hamowania. Wilgoć potrafi też wywołać korozję kosztownych elementów, takich jak system ABS.
Woda przedostaje się do płynu przez korek pompy hamulcowej oraz przez przewody hamulcowe. W ciągu jednego roku płyn klasy DOT 3 potrafi wchłonąć 2 procent wody; to z kolei może spowodować spadek temperatury wrzenia o 90 stopni Celsjusza. W starszych, pojazdach spotyka się płyn zawierający nawet 7–8 procent wody.
Przedstawiciele TRW przypominają, że ich firma produkuje tester, który mierzy rzeczywisty punkt wrzenia samego płynu hamulcowego; inne mierniki zazwyczaj określają tylko zawartość wody w płynie hamulcowym. Tester TRW działa niezależnie od temperatury otoczenia i składu chemicznego płynu hamulcowego. Dokładne i powtarzalne wyniki pomiarów otrzymuje się w ciągu niespełna minuty.
Pomiar temperatury wrzenia płynu jest dokonywany bezpośrednio w zbiorniku lub z wykorzystaniem dodatkowego naczynia. Urządzenie marki TRW ma polską wersję oprogramowania. Całość jest zasilana napięciem 12 V.
0 komentarzy dodaj komentarz