W 2011 roku Castrol przedstawił nową linię olejów silnikowych do samochodów osobowych i dostawczych. Zastosowano w niej innowacyjną technologię FST™, czyli Fluid Strength Technology ™
Rozwiązanie to wzmacnia film olejowy i nadaje mu wysokie zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków pracy silnika i zmiennych warunków eksploatacji pojazdu. Tym samym redukuje kontakt metalmetal o ponad 40%, co wpływa na zwiększenie wytrzymałości i trwałości silnika. Technologia Fluid Strength Technology™ jest stosowana we wszystkich olejach nowej gamy EDGE, a nie tylko wersji Professional dostępnej w warsztatach autoryzowanych. Od końca tegorocznych wakacji nowy Castrol EDGE z FST™ sukcesywnie trafia do sklepów w całej Polsce.
Wymagania producentów samochodów rosną
Bywają też niekiedy wzajemnie sprzeczne, więc jednoczesne ich spełnianie staje się wtedy bardzo trudne. Spełniać je jednak trzeba. Z jednej strony wiążą się one z coraz ostrzejszymi normami Euro, ograniczającymi dopuszczalną emisję spalin, a zwłaszcza dwutlenku węgla CO2. Zmniejszyć ją najłatwiej dzięki spalaniu mniejszych ilości paliwa, co jednocześnie wiąże się ze spadkiem mocy silników. Nabywcy samochodów preferują jednak silniki coraz mocniejsze, a to oznacza przecież spalanie większych ilości paliwa…
Dla sprostania tym sprzecznym wymaganiom konstruuje się silniki o małych pojemnościach, lecz z turbosprężarkami dla zwiększenia mocy. Mniejsza pojemność daje mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie – spełnienie bardziej rygorystycznych norm. Turbodoładowanie jednak ten efekt w znacznej części niweczy, gdyż polega przecież na spalaniu większych dawek mieszanki paliwowo-powietrznej w tej samej objętości cylindrów. Tak więc ta koncepcja, nazywana downsizingiem, rodzi w efekcie małe, lecz bardzo obciążone silniki. Ma ona jeszcze inne skutki uboczne, ponieważ zastosowanie turbosprężarek może powodować nawet ponad dwukrotny wzrost średnich ciśnień w cylindrach, co bezpośrednio obciąża układ korbowotłokowy i oczywiście olej silnikowy będący jego integralną częścią.
Nowe oleje dla zmodyfikowanych silników
Konieczność łagodzenia tych niekorzystnych zjawisk legła u podstaw Fluid Strength Technology™. Technologia ta umożliwia wykorzystanie zmiennego ciśnienia w filmie olejowym znajdującym się pomiędzy ciernie współpracującymi elementami silnika i dostosowywanie trwałości tego oleju do zmiennych warunków pracy. W przypadku małych obciążeń (np. praca na jałowych obrotach podczas postoju przed skrzyżowaniem) ciśnienia te są niskie i olej zachowuje znakomitą płynność, obniżając zużycie paliwa dzięki swym niewielkim oporom wewnętrznym.
Podczas dużych obciążeń następuje gwałtowny wzrost ciśnienia w filmie olejowym (nawet do 10 ton/cm2). Dotyczy to szczególnie miejsc kontaktu krzywek wału rozrządu z popychaczami zaworowymi lub panewek korbowodów. Olej musi wówczas posiadać na tyle dużą wytrzymałość, by nie dopuścić w tych połączeniach do kontaktu metalu z metalem. Takie wzmocnienie filmu olejowego umożliwia właśnie technologia Fluid Strength Technology™, stosowana tylko w najbardziej zaawansowanych produktach, jakimi są oleje Castrol EDGE i Castrol EDGE Professional.
Badania techniczne
Możliwości tego nowego rozwiązania sprawdzano w dwóch testach wytrzymałości opracowanych przez inżynierów Castrola. W pierwszym wytrzymałość filmu olejowego sprawdzana jest poprzez rejestrowanie kontaktów metal-metal. Do prób wybrano najbardziej obciążone pary elementów silnika rozdzielonych filmem olejowym. Podłączono do każdego z nich inny biegun elektrycznego obwodu i aparaturę rejestrującą zachodzący między nimi przepływ ładunków elektrycznych. Może do niego dochodzić jedynie podczas bezpośredniego kontaktu np. krzywki wału rozrządu z popychaczem, ponieważ olej nie przewodzi elektryczności. Badania te prowadzono w całym zakresie prędkości obrotowych danego silnika. Drugi test przeprowadzono na hamowni, na której umieszczono samochód pokonujący maksymalne obciążenie, przy maksymalnych obrotach silnika. W trakcie tych badań nie uzupełniano oleju silnikowego. Tankowanie odbywało się bez przerywania procedury testowej. Chodziło o sprawdzenie, jak technologia FST™ przyczynia się do przedłużenia żywotności silnika pracującego w tak ekstremalnych warunkach. Oba testy dowiodły, iż taki sam silnik z olejem Castrol EDGE wytrzymuje przebieg o 35% dłuższy, niż przy zastosowaniu olejów konkurencyjnych.
0 komentarzy dodaj komentarz