W 2011 roku firma DAF przekroczyła kolejne progi sprzedaży pojazdów. W kategorii samochodów ciężkich (powyżej 15 ton) holenderski producent ciężarówek osiągnął rekordowy udział na rynku Unii Europejskiej wraz z Norwegią i Szwajcarią (grupa EU27+2) - wyniósł on 15,5 procent. Szefowie firmy za średnioterminowy cel przyjęli osiągnięcie udziałów w wysokości 20 procent. DAF zajmuje też pierwszą pozycję na europejskim rynku ciężkich ciągników - w tym przypadku udziały wynoszą 18,9 procent.
Udział na poziomie 15,5 procent oznacza wzrost w porównaniu z 2010 rokiem (wskaźnik ten wynosił wówczas 15,2 procent). DAF jest liderem w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech oraz największą marką importową w Niemczech i Francji. W Austrii i Czechach firma zajmuje drugie miejsce.
Jeśli chodzi o ciągniki, DAF jest liderem w Holandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Polsce, Czechach i na Węgrzech. We Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i na Węgrzech firmie udało się osiągnąć udziały większe niż dotychczas.
W zeszłym roku po drogach Unii Europejskiej jeździło około 244 tysięcy ciężkich pojazdów użytkowych – jest to wzrost o ponad 30 procent w porównaniu z rokiem 2010 (w tym samym segmencie zarejestrowano wówczas około 183 tysiące ciężarówek). DAF oczekuje, że po europejskich drogach będzie w bieżącym roku jeździć 210 – 240 tysięcy ciężkich samochodów ciężarowych. Pojazdów lekkich, o masie od 6 do 15 ton, powinno być w Europie około 56 tysięcy. W 2011 roku DAF miał w tej kategorii udziały rzędu 8,9 procent (w 2010 roku było to 7,7 procent). Firma sprzedaje w tym przypadku lekkie modele z serii LF.
W Polsce marka DAF zakończyła rok 2011 dwoma sukcesami. Przede wszystkim firma utrzymała pozycję lidera w segmencie pojazdów ciężarowych powyżej 15 ton DMC oraz w segmencie ciężkich ciągników siodłowych (udziały osiągnęły tu odpowiednio 18,7 oraz 21,3 procent). Ten wynik znacząco przyczynił się do sukcesu na terenie Unii Europejskiej. Drugim osiągnięciem było zwiększenie udziału w rynku w segmencie 6 –15 ton: DAF uzyskał wynik w wysokości 7 procent (w 2010 roku – 4 procent, czyli niemal dwukrotnie mniej).
Na rok bieżący firma oczekuje w Polsce wzrostu zarówno w segmencie ciężkim, jak i lekkim. Według prognoz ten pierwszy osiągnie 16 – 17 tysięcy nowych rejestracji, natomiast drugi zamknie się liczbą około 2300 nowo zarejestrowanych pojazdów.
Także poza Europą odnotowano wzmocnienia pozycji firmy DAF. Znaczący wzrost został osiągnięty między innymi w Rosji, Turcji, Maroku, Afryce Południowej i na Tajwanie, gdzie w zeszłym roku z taśmy montażowej zjechał tysięczny zbudowany na miejscu pojazd serii CF. DAF jest na Tajwanie liderem rynku wśród europejskich marek w segmencie ciężkich ciągników. W 2011 roku holenderski producent sprzedał poza Unią Europejską ponad 5 200 pojazdów serii CF i XF – jest to wynik ponad dwukrotnie lepszy niż w 2010 roku.
0 komentarzy dodaj komentarz